میهن صنعت :

سنگینی زیان بر دوش خودروسازان بورس

میهن صنعت : آمارهای بورس تهران نشان می‌دهد صنعت خودرو‌سازی‌ در یک سال گذشته با زیان سنگینی مواجه شده و قیمت سهام بخش زیادی از شرکت‌های این گروه بین یک تا 52درصد کاهش یافته است.

شرکت‌های خودرو‌سازی‌ به‌ویژه 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا از یک سال پیش با حاشیه‌های بسیار زیادی مواجه شده‌اند که مهم‌ترین آنها در این مدت افزایش قیمت دلار و نحوه قیمت‌گذاری خودرو بود.

این دو موضوع در طول یک‌سال گذشته حاشیه‌های سیاسی زیادی را پیش روی این شرکت‌ها در بورس ایجاد کرد. این روز‌ها کیفیت نامناسب برخی خودروهای داخلی نقل محافل است.

تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که خودروسازان داخلی با مشکلات مالی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و کسری وجوه در گردش آنها به مرز خطر رسیده است. کارشناسان معتقدند بخش زیادی از مشکلات مالی این دو شرکت ناشی از شرایط خاص اقتصاد ایران است که موجب شده مشکلات آنها در کنار عواملی چون افزایش قیمت قطعات وارداتی به‌دلیل افزایش قیمت ارز دوچندان شود.

آمارها چه می‌گویند

تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که از مجموع 31شرکت خودروساز و قطعه‌سازی‌ که سهامشان در بورس دادوستد شده، قیمت سهام 23شرکت بین یک تا 53درصد کاهش یافته است. در این میان میانگین انحراف سود این شرکت‌ها نسبت به آنچه در ابتدای سال پیش‌بینی می‌کنند، نشان می‌دهد چشم‌انداز مبهمی درباره نحوه سودآوری این گروه وجوددارد. آمار‌ها همچنین بیانگر آن است که رتبه نقد شوندگی بسیاری از شرکت‌های این گروه بسیار بالاست، یعنی سهامدارانی که سهام شرکت‌های خودروساز را در اختیار دارند به‌راحتی قادر به خرید و فروش سهام این شرکت‌ها در بورس نیستند، درحالی‌که تا پیش از این همواره سهام خودرو به‌عنوان نقدشونده‌ترین سهام فعال در بورس مطرح بود.

براساس آمار موجود، شرکت‌های مطرح این گروه یعنی زامیاد، ایران‌خودرو دیزل، پارس خودرو، سایپاو ایران خودرو به‌ترتیب با 41-34-26-25 و 25درصد زیان در طول یک سال گذشته مواجه شده‌اند و قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس کاهش یافته است.

منبع : همشهری
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=19194
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه