میهن صنعت :

سهم دولت از آلودگی هوا چقدر است؟

میهن صنعت : نماینده شهرداری تهران در کارگروه آلودگی هوا تاکید کرد: دولت در زمینه خروج اتوبوس‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل عمومی همکاری لازم را نداشته و طی ۲ سال گذشته حتی یک اتوبوس به شهرداری تهران واگذار نشده است.

به گزارش میهن صنعت به نقل از پرشین خودرو، در حالی که این روز‌ها آلودگی هوای پایتخت در اوج قرار گرفته و تهران دو روزی به دلیل افزایش آلاینده‌ها تعطیل شده است، شب گذشته نمایندگان شهرداری تهران، راهور تهران بزرگ، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت در برنامه تهران ۲۰ دور هم جمع شدند تا در مقابل دوربین به شهروندان در مورد اقدامات صورت گرفته درخصوص کاهش آلودگی هوا توضیح دهند.
براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا کلانشهرهای کشور که از ابتدای سال ۹۱ لازم الاجراست، وزارت نفت موکلف شده از ابتدای سال جاری نسبت به تامین و توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در کلانشهر‌ها اقدام کند. در عین حال خودروسازان و وزارت نفت هم خودوری با استاندارد یورو ۴ تولید کنند.
شهرداری تهران هم موکلف شد نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی اقدام کند. از سویی خروج خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در این برنامه مورد تاکید است، این در حالی است که دولت طی دو سال گذشته همکاری نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای فرسوده نداشته است.
وحید نوروزی، نماینده شهردار تهران در کارگروه آلودگی هوا در این نشست گفت: تاکنون دو برنامه جامع کاهش آلودگی هوای دیگر وجود داشته که براساس آن‌ها باید طی ۱۰سال آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها به حد استاندارد جهانی می‌رسید.
یعنی هر آلاینده تنها یک روز از سال فرا‌تر از حد مجاز بود. اما این برنامه‌ها در سایه کوتاهی مسئولان عملا با شکست مواجه شدند. در حالی که آلودگی هوا یکی از مشکلات جدی کلانشهرهای کشور است، وجود یک برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که مصوب دولت نیز هست بهتر از نداشتن برنامه است. در عین حال که ایرادات و نقطه ضعف‌هایی به این برنامه وارد است.
نوروزی با اشاره به بند ۳ این برنامه که عنوان کرده سهم حمل و نقل عمومی در کلانشهر‌ها تا پایان برنامه پنجم باید سالانه ۵ درصد افزایش داشته باشد، اظهارداشت: مسئولیت این بند برعهده وزارت کشور و شهرداری هاست. اقدام ارزشمندی که تهران را به‌‌ همان رقم ۷۵ درصد حمل و نقل عمومی براساس برنامه جامع حمل و نقل و ترافیک خواهد رساند. این در حالیست که سازمان محیط زیست باید بگوید چه کسی، چه ار گانی و با چه بودجه‌ای این بند را باید اجرا کند.
به گفته نوروزی از سال ۸۹ تا کنون تنها ۱۱۴دستگاه اتوبوس به عنوان سهم شهرداری تهران از سوی وزارت کشور به پایتخت تعلق گرفته است که این ۱۱۴ دستگاه تنها سهم اتوبوس‌های سال ۸۹ شهرداری تهران است. در سال ۹۰ و ۹۱ یک اتوبوس هم به شهرداری تهران تعلق نگرفته است.
وی با بیان اینکه سن فرسودگی اتوبوس‌های شهرداری تهران از عدد ۷. ۶ شروع شد و طی چند سال با همت شهرداری کاهش یافت بیان کرد: این سن در سال ۸۹ به عدد ۲. ۶ رسید اما به یکباره با عدم همکاری وزارت کشور با شهرداری از سال ۸۹ به بعد این رقم باز هم افزایش یافته است و اکنون به رقم ۵. ۶ رسیده است.
نماینده شهرداری تهران در این جلسه تصریح کرد: هم اکنون اتوبوس بی. آر. تی شهر تهران که ۴برابر اتوبوس‌های دیگر حمل مسافر دارد، به قیمت یک میلیارد تومان رسیده است و شهرداری پایتخت با پول عوارض خود شهروندان این اتوبوس‌ها را خریداری کرده است.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه تکلیف ۳هزار اتوبوس فرسوده را چگونه باید روشن کرد، گفت: دولت محترم محبت کند پول بدهد ما همین فردا تمامی اتوبوس‌ها را از چرخه حمل و نقل عمومی خارج خواهیم کرد. در غیر این صورت وسعت شهرداری تنها در این حد است که سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ اتوبوس بی. آر. تی را با‌‌ همان عوارض شهروندان خریداری کند.
به گفته نماینده شهردار تهران در کار گروه کاهش آلودگی هوا، مطابق قانون ۷۰ درصد سهم خرید اتوبوس باید از سوی دولت پرداخت شود و تنها ۳۰ درصد آن برعهده شهرداری است و این قانون تنها شامل حال شهرداری تهران نیست.
رحیمی: برای طرح جامع کاهش آلودگی هوا نظر راهور اعمال نشده است
در این برنامه سردار رحیمی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم از برخی بندهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا انتقاد کرد و گفت: به رغم ارزشمندی این برنامه اما برخی موارد آن با اصل قانون مصوب مجلس مغایرت دارد. در عین حال در زمان تصویب این برنامه پلیس هیچ اعمال نظری در این برنامه نداشته است.
به گفته وی از ابتدای تیرماه پلیس موکلف به برخورد با خودروهای فرسوده با سن بالای ۲۰ سال شد. این در حالیست که بیش از ۱۰۰هزار خودوری فرسوده در تهران وجود دارد و بسیاری از شهروندان با همین خودرو فرسوده‌شان امرار معاش کرده و هزینه زندگیشان را تامین می‌کنند. در شرایطی که هنوز هیچ بستر مناسبی برای خروج خودروی فرسوده در کشور فراهم نشده از پلیس انتظار دارند خودروی شهروند را متوقف و به پارکینک ببرد.
وی تصریح کرد: در تمام طول سال بحث برخورد با خودروهای دودزا از سوی پلیس اجرا می‌شود و تاکنون با ۶۰ هزار مورد برخورد شده است.
رحیمی با اشاره به پایداری جوی هوا در تهران نیز گفت: طرح‌های افزایش محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد و برخورد با خودروهای دودزا با جدیت در حال انجام است.
وی تاکید کرد: ۱۱۰۰ مینی بوس فرسوده در شهر تهران داریم که هنوز برای نوسازی آن‌ها کاری نشده است.
شاعری: با وجود ایرادات طرح جامع اما دستگاه‌ها موظف به اجرا هستند
در ادامه علی محمد شاعری قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در این برنامه گفت: وضعیت آلودگی هوا به لحاظ گازهای آلاینده نسبت به سال‌های گذشته در شرایط بسیار مطلوبی است و تنها آلاینده کلان شهر‌ها ذرات معلق هستند.
وی افزود: در تمامی روز‌ها تهران و کلانشهر‌ها به لحاظ ۴ آلاینده ازن، منواکسید کربن، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در شرایط سالم قرار دارند و تنها الاینده ذرات معلق است که فرا‌تر از حد مجاز است.
وی با بیان اینکه شاید این مصوبه ایراداتی داشته باشد، گفت: تا زمانی که این مصوبه ابلاغ شده و تغییر هم نیافته است، تمامی دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.
نماینده وزارت نفت: تا پایان آینده ۶۰ میلیون لیتر بنزین یورو۴ عرضه می‌شود
در ادامه ضیغمی نماینده وزارت نفت نیز بیان کرد: تا پایان سال ۲۵ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ عرضه خواهد شد این در حالیست که هم اکنون ۱۳ میلیون لیتر عرضه می‌شود.
وی گفت: تلاش شده گوگرد گازوییل شرکت واحد ۵۰ppm به زودی به شرکت واحد عرضه شود.
ضیغمی افزود: تا پایان سال آینده، ۶۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کشور عرضه خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6773
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه