میهن صنعت :

سیر صعودی قیمت خودرو متاثر از کاهش ارزش پول ملی است

میهن صنعت : دبیر انجمن قطعه سازان گفت : صنعت خودرو ایران باید برای شرایط رقابتی آماده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : صنعت خودرو ایران باید برای شرایط رقابتی آماده شود.

ساسان قربانی در گفتگو با خبر خودرو با توجه به مصوبه اخیر دولت در خصوص کاهش 25 درصدی تعرفه واردات خودرو ظرف 5 آینده ، گفت : خودروسازان با این پیش فرض که بازارهای آینده ، بازارهای باز و آزادی بوده و تجارت کالا بدون مانع صورت خواهد گرفت برای فعالیت در شرایط حذف تعرفه ها و نبود نظام تعرفه ای می بایست آماده شوند.

وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو ایران با افزایش و کاهش تعرفه واردات خودرو صدمه نخواهد دید، تصریح کرد : آنچه که امروز می تواند به صنعت خودرو ایران ضربه وارد نماید عدم ثبات در نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی ، کمبود نقدینگی، افزایش لجام گسیخته قیمت مواد اولیه داخلی است که موجب کاهش شدید نقدینگی در واحدهای تولیدی خواهد شد.

وی گفت : هر چند در همه کشورها تعرفه یک ابزار حمایتی از صنعت و تولید داخل محسوب می شود،اما از این ابزار در ایران به درستی استفاده نشده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در شرایط کنونی موافق روند کاهشی تعرفه واردات خودرو نیستم ، یادآور شد : البته چنانچه محیط کسب و کار در شرایط متعادل و با ثباتی قرار گیرد روند کاهش تعرفه واردات اقدام مناسبی خواهد بوداما وقتی هیچ چیز مارقابتی نیست چرا از تعرفه شروع کنیم مگر اینکه بخواهیم راه را برای واردات هموار کنیم!

دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه به روش جدید قیمت گذاری خودرو اشاره نمود واظهار داشت  : با کاهش ارزش برابری پول ملی با ارز خارجی و مشکلات ایجاد شده در تولید ، آزادسازی قیمت ها دور از انتظار نبود و تنها این اقدام با تاخیر صورت گرفت اما چنانچه تصور شود که آزادسازی قیمت ها منجر به افزایش تولید خواهد شد قطعا تصور اشتباهی است.

قربانی گفت : تولید خودرو در صورتی افزایش می یابد که همزمان با آزادسازی قیمت خودرو ، اقدامات دیگری چون ثبات نرخ ارز، تامین نقدینگی مورد نیاز تولید و همراهی بانکها ، همچنین مدیریت بر قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید کننده به عنوان شاخص های تعیین کننده قیمت تمام شده خودرو ، در شرایط متعادل و منطقی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه عمده این اقدامات خارج از حیطه مدیریتی تولید کننده است ، خاطر نشان کرد : ارزش برابری پول ملی از مواردی است که در حیطه فعالیت تولید کننده نیست و کاهش آن مستقیما بر همه قیمت ها از جمله قیمت خودرو تاثیر می گذارد بنابراین هر گونه صحبت در خصوص افزایش قیمت خودرو در این شرایط صحیح نیست ، چرا که قیمت خودرو افزایش نیافته بلکه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است .

وی ضمن تاکید بر لزوم تحقق وعده های دولت در کمک به رفع مشکل تولید در صنعت خودرو،گفت : باید همزمان با فکر واندیشه افزایش تولید ، موانع تولید را از پیش رو برداریم و وعده های دولت نیز در ارائه تسهیلات و تزریق نقدینگی به خودروسازان نیز اجرایی و عملیاتی شود.

وی افزود : باید ارز و نقدینگی به میزان کافی در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا تولید افزایش یابد در غیر این صورت چنانچه به صورت مقطعی نیز تولید افزایش یابد مطمئنا ماههای بعد رشد تولید کاهشی خواهد بود.

وی گفت : امروز روند صعودی قیمت خودرو خارج از حیطه کنترل خودروساز است چرا که افزایش کنونی قیمت این محصول به دلیل کاهش ارزش پول ملی رخ داده بنابراین به هر میزان به صورت اجباری و در مقطعی قیمت ها ثابت نگه داشته شوند پس از مدتی این فنر تحت فشار جهش بلند تری خواهد داشت.

وی تصریح کرد : تلاش برای پایین نگه داشتن اجباری قیمت خودرو در سالهای گذشته ، موجب سیر صعودی افزایش قیمت خودرو در چند هفته اخیر شده است .

وی افزود : متاسفانه از ابتدای امسال با کاهش تولید و افزایش تقاضا، خودرو تبدیل به کالای سرمایه ای شده است به طوری که امروز نقدینگی موجود در جامعه به سمت خرید این کالا سرازیر شده و بازار دلالی و واسطه گری خودرو رونق گرفته است

وی گفت : چاره کارافزایش تولید است به شرطی که موانع تولید را برطرف کنیم ، موانعی که خارج از حیطه مدیریتی و کنترل و تصمیم گیری تولید کننده قطعه و خودرو است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=11535
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه