«میهن صنعت» گزارش می دهد:

سیستم HAC و DAC خودرو یا همان شیب سنج چیست؟

هنگام خرید و فروش خودروهای نسبتا به روز خارجی به احتمال زیاد به آپشنی به نام شیب سنج، DAC یا HAC برخورد کرده اید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، هنگام خرید و فروش خودروهای نسبتا به روز خارجی به احتمال زیاد به آپشنی به نام شیب سنج، DAC یا HAC برخورد کرده اید.

این کلمات در واقع مخفف Hill-Assist Control(HAC) و Downhill-Assist Control به معنای سیستم کمکی سربالایی و سیستم کنترل در سراشیبی هستند.

در واقع منظور از شیب سنج نیز همین سیستم بوده و این آپشن ارزنده در خودرو های کراس اوور و شاسی بلند در کشور ما با نام شیب سنج شناخته می شود.

سیستم کمکی در سربالایی هنگامی به کارتان خواهد آمد که با سرعت پایینی در شیب مذکور حرکت کرده و مجبور به توقف در سربالایی شوید.در این هنگام سیستم کنترل در سربالایی وارد عمل شده و اجازه عقب رفتن هنگام شروع حرکت را به خودرو نمی دهد که این امر با درگیر کردن ترمز های خودرو به صورت خودکار پس از برداشتن پایتان از روی پدال ترمز صورت می گیرد.

همچنین این سیستم از واژگون شدن خودرو در سر بالایی نیز جلوگیری خواهد کرد.

سیستم کمکی کنترل خودرو در سراشیبی نیز بسیار هوشمندانه طراحی شده است و این آپشن برای کسانی که در زمین های آفرود سراشیبی تردد می کنند کاربرد خواهد داشت.این سیستم هنگامی وارد عمل می شود که هنگام عبور از سراشیبی دکمه آن را بفشارید.سپس این سیستم فعال شده و قادر است تا حداکثر سرعت خاصی که در خودروهای مختلف بین 5 تا 20 کیلومتر بر ساعت متغیر است بدون استفاده از سیستم ترمز اتومبیل خودرو را با سرعت ثابت به پایین سراشیبی برساند.لازم به ذکر است که این امر به دلیل جلوگیری از لیز خوردن و واژگونی خودرو در سراشیبی صورت می گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=166365
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه