میهن صنعت:

شاسی بلند یا سواری؟

میهن صنعت: سالهاست در دنیا خودروهای شاسی بلند در بازار محبوب شده اند. اواخر دهه هفتاد میلادی تعداد خودروهای شاسی بلند محدود به چند نمونه آمریکایی و انگلیسی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از عصر خودرو خودرو سازان ژاپنی هم تعداد محدودی تولید می کردند. اما از اواسط دهه هشتاد میلادی بازارخودروهای شاسی بلند و یا دو دیفرانسیل گسترش زیادی پیدا کرد. در ایران هم در سالهای اخیر مشتریان زیادی خودروهای شاسی بلند را به سواری ترجیح می دهند. هر چند بیشتر نمونه های موجود در بازار ایران،کاربری یک خودروی شاسی بلند را ندارند. به خاطر داشته باشید خودروهای شاسی بلند سواری خوبی ندارند و لرزش و تکان آنها در حرکت زیاد است. لذت رانندگی در این خودروها از خودروهای سواری پایین تر است. مصرف سوخت بالاتری هم دارند. اما بسیاری از مردم به تصور ایمنی بهتر این خودروها را می خرند. این تصور هم چندان درست نیست. در واقع این خودروها در سرعتهای بالا تمایل به انحراف در آنها بالاتر است و پایداری کمتری دارند. در نتیجه احتمال بروز حادثه در این خودروها بالاتر است. و اگر تصادف کردید ایمنی بیشتری هم به شما نمی دهند. به صورت کلی این خودروها ترجیحی به یک خودرو سواری در شرایط استفاده روزمره ندارند.  اما اگر در مسیرهای کوهستانی و یا مسیرهای با اسفالت نامناسب حرکت می کنید و یا در مناطقی زندگی می کنید که کیفیت سطح خیابانها مطلوب نیست این خودروها مناسب ترند. در واقع به علت استفاده از سیستم فنربندی خشک تر و لاستیک های بزرگتر آسیب دیدگی وارده به قطعات مانند کمک فنر ها کمتر می شود. اما به خاطر داشته باشید یک خودروی شاسی بلند تک دیفرانسیل مانند انواع چینی و بعضی مدلهای کره ای موجود در بازار خودروی با عملکرد مناسب شرایط سخت نیست. 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=59773
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه