میهن صنعت:

شتاب توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان از طریق واسطه‌های صادراتی

مدیرکل دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌­المللی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: توسعه صادرات محصولات دانش‌­بنیان با بکارگیری واسطه‌های صادراتی شتاب می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، روح‌الله استیری اظهار کرد: یکی از دغدغه­‌های اصلی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در سه سال اخیر ایجاد زیرساخت مناسب توسعه صادرات محصولات دانش‌­بنیان و ورود شرکتها به بازارهای بین‌المللی بوده است.

وی تصریح کرد: شرکتها لازم است پیش‌­نیازهای بین‌­المللی شدن را از طریق جذب خدمات مشاوره و حمایت‌های مالی کریدور صادرات بدست آورند، چراکه ورود به بازارهای جهانی چارچوب کاملاً متفاوتی را می‌طلبد و رفتار بنگاه‌ها نیاز به تغییرات اساسی در بخش‌های مختلف بویژه کیفی‌سازی محصولات دارد.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌­الملی معاونت علمی در ادامه گفت: با توجه به اینکه عمده شرکتهای دانش‌­بنیان از جمله شرکتهای کوچک و متوسط محسوب می‌شوند، بهره­ گیری از واسطه‌­های صادراتی و نهادهایی که به نحوی نقش دفاتر بازرگانی خارجی شرکتها در سایر کشورها را بازی می‌کنند، پس از فاز توانمندسازی ضروری می­‌نماید.

وی گفت: این مهم در تمامی کشورهای توسعه یافته سال‌های متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. از آن جمله می‌توان به کشور چین و ایجاد پایگاه‌های صادراتی در اقصی نقاط جهان، آمریکا با توسعه شرکتهای مدیریت صادرات (Export Management Company) و شرکتهای تجارت صادرات (Export Trading Company)، ژاپن و کره جنوبی با راه‌اندازی شرکتهای بزرگ صادراتی و کشورهای اروپایی با استفاده از کارگزاران تجاری برون‌مرزی (Export Business Broker) اشاره کرد.

استیری تصریح کرد: در این راستا طی سه سال اخیر و با حمایتهای مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری چندین واسط صادراتی با استفاده از توان بخش خصوصی ایجاد شده که شرکتهای دانش ­بنیان می ­توانند با مراجعه به این واسطه‌ها شانس و مسیر ورود خود به بازارهای جهانی را تسهیل و تسریع کنند.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین ­الملل معاونت علمی گفت: از جمله خدماتی که واسطه ­ها برای ورود بنگاه‌های دانش بنیان به کشور هدف ارائه می‌­دهند شامل مشاوره و رایزنی ثبت شرکت، مشاوره و رایزنی ثبت محصولات و برندها، خدمات تحقیقات بازار و بازاریابی محصولات، یافتن شرکای تجاری و فناوری، هماهنگی برگزاری جلسات Matchmaking، در اختیار گذاشتن امکانات اداری  و سایر موارد مشابه است.

وی به فهرست واسطه‌­های صادراتی که جزئیات آنها در پایگاه اینترنتی کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری به آدرس www.tesc.ir موجود است، اشاره کرد و از شرکتهای دانش­‌بنیان خواست تا در صورت نیاز از طریق ارتباط گیری مستقیم با واسطه‌های صادراتی از خدمات متنوعی که این شرکتها ارائه می‌دهند، بهره‌مند شوند و نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود از واسطه‌ها را با تماس با دفتر توسعه کسب و کار بین ­المللی معاونت علمی ارائه کنند./ایسنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=109229
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه