میهن صنعت :

شتاب در صادرات خودرو و قطعات با شناورسازی نرخ ارز

محمد رضا نجفی منش : در صورتی که نرخ ارز از وضعیت موجود خارج و آزاد شود پیش بینی می گردد صادرات خودرو و قطعات شتاب بیشتری یابد.


به گزارش میهن صنعت به نقل از خبر خودرو ، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت : در صورتی که نرخ ارز از وضعیت موجود خارج و  آزاد شود پیش بینی می گردد صادرات خودرو و قطعات شتاب بیشتری یابد.

محمد رضا نجفی منش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : به منظور تحقق اهداف مشخص در آیین نامه صادرات قطعات و افزایش صادرات در این بخش اقداماتی باید صورت گیرد که متاسفانه تاکنون به آنها پرداخته نشده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به عدم تایید آیین نامه صادرات قطعات در شورای سیاستگذاری خودرو ،مهمترین مشکل کنونی خودروسازان و قطعه سازان را تولید عنوان کرد و گفت : در حال حاضر تولید خودرو و قطعات به شدت کاهش پیدا کرده است که علت عمده آن نقدینگی است.

وی همچنین به وعده  ارائه تسهیلات بانکی به خودروسازان و عدم تحقق آنها اشاره  و خاطر نشان کرد : بر اساس تصمیم کارگروه حمایت از تولید  مقرر گردید 2 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو اختصاص یابد که این رقم به هزارمیلیارد تومان کاهش یافت که متاسفانه تاکنون این رقم نیز به خودروسازان ارائه نشده است.

وی تاکید کرد : این تصمیم در شرایطی صورت گرفت که قرار بود ارز مرجع به خودروسازان اختصاص یابد که با عدم ارائه ارز مرجع ، قطعا نیاز نقدینگی در این بخش به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی گفت : چنانچه هر چه سریعتر به مشکلات صنعت خودرو پرداخته نشود قطعا خودروسازان و بالطبع قطعه سازان با  مشکلات جدی تری مواجه خواهند شد.

وی مشکل عمده امروز صنعت خودرو را  تولید و ادامه روند تولید دانست و اظهار داشت : به جهت بروز این مشکلات تاکنون 30 درصد تعدیل نیرو در بخش قطعه سازی کشور صورت گرفته است و همچنان این رقم در حال افزایش است.

عضو انجمن قطعه سازان در ادامه به بحث ایجاد بورس ارز اشاره و تصریح کرد : پرداختن به ایجاد بورس ارز قطعا معضلی دیگر به معضلات موجود اضافه خواهد کرد همچنین در صورت شناورسازی نرخ ارز باید قیمت ها نیز شناور شوند، اینها سوالات بدون پاسخی است در ارتباط با وضعیت نرخ ارز و قیمت ها مطرح است که موجب سردرگمی و بی برنامه گی خودروسازان و قطعه سازان شده است و باید به سرعت به آنها پاسخ داده شود.

نجفی منش تاکید کرد : پیشنهاد می شود قیمت ارز ، تک نرخی و آزاد شود حتی برای کالاهایی ضروری و اساسی نیز ارز با همان نرخ عرضه شود اما نهایتا برای مصرف کنندگان شرایط و تسهیلاتی قرار داده شود .

وی همچنین شرایط موجود افزایش نرخ ارز را فرصت خوبی برای صادرکنندگان قطعات و مجموعه های خودرو دانست و گفت : افزایش نرخ ارز قطعا در صادرات خودرو و مجموعه های خودرو تاثیر مناسبی را خواهد داشت اما تا زمانی که مشکل نقدینگی صنعت خودرو رفع نشود کاهش تولید ادامه داشته و مسلما صادراتی نیز صورت نمی گیرد.

وی گفت : به نظر می رسد دولت باید تمام هم و غم خود را بکار گیرد تا مشکل نقدینگی صنعت خودرو حل شود.

وی همچنین تعیین شرایط دشوار بازپرداخت تسهیلات به خودروسازان را  نشان از نبود اراده ای جهت ارائه تسهیلات به خودروسازان ذکر کرد و افزود : تعیین مدت زمان 6 ماه جهت بازپرداخت تسهیلات به خودروسازان به جهت اهمیت تولید  ، دلیل بر اراده  ضعیف برای تولید ملی در کشور است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3211
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه