شرایط لازم برای اجرای پروژه های قطعه سازان را فراهم می کنیم
معاون وزیر صنعت گفت: قطعه سازان نیاز به طرح هایی برای اصلاح ساختار تولید خود دارند و بر اساس پیش بینی ها حدود 7 هزار میلیارد تومان ظرفیت و پتانسیل در بحث نوسازی در صنعت قطعه سازی وجود دارد که با تامین نیاز ارزی و پرداخت تسهیلات زمینه لازم را برای اجرای پروژه های قطعه سازان فراهم خواهیم آورد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محسن صالحی نیا در جلسه ای که امروز برگزار شد، در خصوص تاثیر تنش های ارزی بر روی قطعه سازان و اعمال نشدن افزایش مبلغ پرداختی مندرج در قراردادهای خودرویی به قطعه سازان گفت: به منظور تامین منابع برای قطعه سازان و خودروسازان توافقاتی صورت گرفته است. یکی از این توافقات که در هفته جاری و با همکاری سازمان اوراق بورس و وزارت اقتصاد و دارایی صورت پذیرفت، انتشار اوراق مرابحه توسط دو خودروساز کشور است و از این طریق مبالغی به قطعه سازان پرداخت خواهد شد.
معاون وزیر صنعت افزود: قطعه سازان با محدودیت هایی روبرو هستند. یکی از این محدودیت ها هدف قیمتی است. با توجه به تصمیمات اخذ شده مبنی بر عدم افزایش قیمت در دوره زمانی فعلی، توفقاتی با خودروسازان انجام شد تا با حفظ روند قیمتی فعلی طی ماه های آینده پرداخت های بیشتری به قطعه سازان داشته باشند.
صالحی نیا بیان داشت: قطعه سازان نیاز به طرح هایی برای اصلاح ساختار تولید خود دارند و بر اساس پیش بینی ها حدود 7 هزار میلیارد تومان ظرفیت و پتانسیل در بحث نوسازی در صنعت قطعه سازی وجود دارد که با تامین نیاز ارزی و پرداخت تسهیلات زمینه لازم را برای اجرای پروژه های قطعه سازان فراهم خواهیم آورد.
معاون وزیر صنعت ادامه داد: قولی که ما به قطعه سازان داده ایم در بحث پول هایی از قبیل پتروشیمی، مس و آلومینیم است و قطعا تاثیر بسیار زیادی در تمام شده برای آنها خواهد داشت.ضمنا قول دادیم در بخش ارز کمکی به قطعه سازان از طریق نرخ ارز مبادله ای برای واردات برخی از موارد اجتناب ناپذیر انجام شود.
صالحی نیا در پاسخ به خبرنگاران در خصوص وضعیت تولید پژو ٢٠٠٨ گفت: شرکت ایکاپ تا کنون بیش از ٢٢٠٠ دستگاه از این خودرو را تولید کرده است. هرچند که از برنامه عقب است اما بر اساس لیستی که ما داریم حدود ٢٢ درصد این خودرو داخلی سازی شده است و تا انتهای ماه به مرز ٣٠ درصد خواهد رسید.
معاون وزیر صنعت به تولید آزمایشی خودروی 301 اشاره کرد و گفت: خودروی آزمایشی تولیدی برای تست ارسال شده است و پس از دریافت تاییدیه ها در سال آینده این خودرو با بیش از 50 درصد استفاده از قطعه سازی داخلی تولید خواهد شد و برای سال آخر با همین نسبت برای تولید پژو 208 ادامه خواهیم داد.
صالحی نیا در خصوص وضعیت قراردادهای خودرویی منقعد شده و تاخیر در تولید خودروها گفت: سایپا و سیتروئن در بحث سرمایه گذاری، ثبت سرمایه گذاری و تامین تجهیزات در حال انجام است و از برنامه اعلامی خود حدود دو ماه عقب هستند و در اواسط تیرماه تولیدات خود را شروع کنند. در بحث شرکت ماموت و فولکس واگن مذاکرات خوبی برای راه اندازی خط مونتاژ 2 مدل خودرو انجام شده است و طبق آخرین خبرهایی که بخش خصوصی اعلام کرده شریط لازم برای راه اندازی خط مونتاژ و در مقطع بعدی خط رنگ و سفارش گذاری انجام داده اند و قول داده اند از شهریورماه در محل کارخانه تولید صورت گیرد.