میهن صنعت :

شروط ادغام دو خودروساز /حرکت به سمت جهانی شدن با خودروهای هیبریدی

میهن صنعت : عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت های خودروسازی باید مشروط بر شکستن مرزها و حذف محدودیت های واردات با یکدیگر ادغام شوند در غیر اینصورت ادغام منافعی در پی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، الله وردی دهقانی درباره ادغام دو شرکت خودروسازی سایپا و ایرانخودرو تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت ها با هدف افزایش توان سرمایه ای خود و همچنین در اختیار گرفتن بازار بایکدیگر ادغام می شوند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر خودروسازان کشوربخواهند با خودروسازان مطرح دنیا رقابت کنند باید با ادغام شرکت ها یک شرکت بزرگ خودروسازی توانمند تشکیل دهیم.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دلایل ادغام خودروسازان با یکدیگر ادامه داد:  در حال حاضر خودروسازان داخلی قادر به تامین سرمایه در گردش خود نیستند و علی رغم کیفیت پایین نمی توانند میزان تولید فعلی خود را حفظ کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به عدم رقابت در بین خودروسازان داخلی، ادغام خودروسازان با یکدیگر باعث حذف رقابت در صنعت خودروسازی نمی شود؟ گفت: بازار خودرو نباید در انحصار دو خودروساز باشد تا از غافله پیشرفت نیز عقب بمانند بلکه باید شرایطی فراهم شود ضمن اینکه خودروسازان داخلی توسعه یابند و به روز شوند، امکان رقابت با شرکت های دنیا و بازار جهانی نیز فراهم شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: رقابت زمانی است که خودروسازان ضمن افزایش کیفیت محصولات خود را با قیمت کمتری به بازار عرضه کند تا انگیزه برای سایر خودروسازان برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده نیز فراهم شود؛ اما همچنان شرکت های خودروسازی داخلی درجا می زنند و حتی برخی خودروهای ما کیسه هوا ندارند.

دهقانی با بیان اینکه باید خودروهایی تولید شوند که با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد تصریح کرد: باید زمینه تولید با کیفیت همراه با تکنولوژی بالا فراهم شود؛ این که دو یا چند خودروساز ضعیف داشته باشیم رقابتی وجود ندارد در نتیجه با ادغام دو شرکت خودروسازی داخلی شاهد یک شرکت مناسبت با سرمایه کافی و استراتژی مشخص  خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ادغام خودروسازان باید مشروط بر شکسته شدن مرزها و همکاری با خودروسازان مطرح دنیا باشد، گفت: در این شرایط ضمن اینکه بازار داخلی را می توانیم حفظ  کنیم باید بازار کشورهای همسایه را نیز اشباع کنیم.

 

خودروسازان نباید با انحصار بازار حاشیه امنیت داشته باشند

عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه نباید بازار انحصاری در اختیار خودروسازان داخلی قرار دهیم تا برای خود حاشیه امنیت قائل نشوند، بیان کرد: خودروسازان باید بتوانند با بازارهای جهانی رقابت  کنند؛ اینکه مرزها را برای واردات خودرو ببندیم و مردم را محدود به استفاده از خودروهای داخلی نکنیم.  

دهقانی یادآور شد: اما ادغام خودروسازان بدون شکسته شدن مرزها و محدودیت های  واردات، به معنای واقعی نخواهد بود و منافعی ندارد.

 

درجا زدن خودروسازان در استفاده از سوخت فسیلی

این نماینده مردم درمجلس نهم در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تولید خودروهای هیبریدی تصریح کرد: در حال حاضر دنیا به سمت استفاده از انرژی های نو مانند انرژی های خورشیدی و الکتریکی پیش می رود این درحالی است که ما در کشور همچنان در استفاده از سوخت فسیلی درجا می زنیم.

وی در ادامه گفت و گو با خانه ملت افزود: اگر صنعت خودروسازی کشور بخواهد در جهت جهانی شدن حرکت کند و توانایی رقابت با خودروسازان جهانی را داشته باشند باید در جهت تولید خودروهایی که توانایی استفاده از سوخت های فسیلی و سوخت های تمیز را دارند نیز حرکت کنند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه زیرساخت های تولید خودروی هیبریدی زمانی فراهم می شوند که خودروسازان کشور در این راستا بستر سازی و سیاستگذاری لازم را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: حتی خودروسازان داخلی می توانند ضمن همکاری با شرکت های جهان فناوری های خود را توسعه دهند و به منظور افزایش رقابت و حفظ بازار، علاوه بر افزایش کیفیت نسبت به کاهش قیمت تمام شده محصولات خود نیز اقدام کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25294
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه