شرکت های خودروساز در افزایش قیمت خودرو بی تقصیرند
میهن صنعت : به طور کلی قیمت تمام شده کالا بالا رفته و از طرفی قطعاتی که از خارج برای تکمیل چرخه تولیدنیاز بوده با افزایش قیمت همراه شده که درقیمت تمام شده تاثیرگذار است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سعید اربابی، نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس شورای اسلامی، با خوب توصیف کردن صنعت خودرو در کشور گفت: بر مبنای شاخص های اقتصادی در سال های اخیر هیچ شکی وجود ندارد که صنعت خودرو هم در بعد کیفیت و هم در بعد کمیت ارتقا یافته است. به عبارت دیگر با مشاهده شرایط شرکت های خودروساز داخلی و قیاس آنها با چند سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی حاصل شده است و در بحث کنترل قطعات، کنترل کیفیت تولید و در بحث ممانعت از تبعاتی که برای جامعه در تصادفات ایجاد کرده کارهای خوبی انجام شده است و لذا در بحث اقتصادی و تجاری قیمت خودروها باید افزایش یابد.
وی افزود: از طرفی در سال های اخیر با نوسانات زیادی که در بحث ارز در کشور به وجود آمد، باعث شد که اغلب کالاهایی که به نوعی از خارج کشور تامین می شود یا قطعات و مواد اولیه آنها از خارج کشور وارد می شود دچار افزایش قیمت شوند که در این بین صنعت خودرو کشور هم متاثر از همین موضوع بود و افزایش قیمت اجتناب ناپذیر بود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش قیمت توسط شورای رقابت را ناشی از آنالیز قیمت های شرکت های خودروساز دانست و گفت: شرکت های خودروساز در افزایش قیمت خودروها بی تقصیرند چرا که قیمت نیروی انسانی، مواد اولیه و به طور کلی قیمت تمام شده کالا بالا رفته و از طرفی قطعاتی که از خارج برای تکمیل چرخه تولید نیاز بوده با افزایش قیمت همراه شده که در قیمت تمام شده تاثیر گذار است و این یعنی افزایش قیمت خودروها بر اساس کار کارشناسی اتفاق افتاده و خارج از خواست و تصمیم خودروسازان بوده است.
وی با قابل قبول دانستن قیمت های شورای رقابت گفت: با توجه به آنالیز شرکت های خودروساز که به شورای رقابت ارائه شده و افزایش قیمت های بیمه، مالیات، نیروی انسانی و… که به صورت مستقیم در نرخ قیمت خودرو تاثیر گذار است می توان دریافت که افزایش قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است لذا دولت و مجلس باید برای کمک به این صنعت کشور در راستای کاهش قیمت تمام شده کالا تلاش کنند.
نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودرو به هیچ عنوان جزو کالای لوکس در خانواده های ایرانی محسوب نمی شود خاطر نشان کرد: خودرو به عنوان کالای اساسی در خانواده ایرانی به شمار می آید لذا دولت همانگونه که برای کنترل قیمت کالاهای اساسی نرخ ارز را پائین می آورد برای خودرو نیز باید اینکار را انجام دهد چرا که خودروسازهای داخلی برای تامین مواد اولیه و بعضی از قطعات نیاز مند ارز هستند و دولت برای کنترل بازار و کاهش قیمت باید اینکار را انجام دهد.
وی افزود: مردم به دلیل اینکه دولت از ابتدای شروع به کار خود مرتب شعار کنترل تورم را اعلام می کند در این قضیه حساس شده اند و در کالاهایی که دولت به نوعی در آنها تاثیرگذار است بیشتر دقت می کنند لذا بر روی صنایعی مانند نرخ بلیط شرکت های هواپیمایی، راه آهن و خودروسازی که به نوعی دولت را در آن دخیل می دانند حساسیت بیشتری نشان می دهند و بر همین اساس است که قیمت گذاری این موارد نیز در جامعه بسیار مطرح می شود و فشار ناشی از خواست مردم در این موارد برای مجلس و دولت بسیار بالا می باشد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید قبول کرد که صنعت را نمی توان به صورت دستوری اداره کرد شاید در کوتاه مدت این کار جواب بدهد ولی قطعا در دراز مدت نتیجه برعکس می شود لذا اگر دولت و مجلس اعتقاد به کمک به جامعه ایران و کنترل و کاهش قیمت دارند باید از طریق راهکارهای خاصی به شرکت های خودروسازی کمک کنند و لذا باید آنالیز قیمت های ارائه شده را به دقت توسط کارشناسان فنی و مالی بررسی کنند و در صورتی که این قیمت های واقعی بودند از اعلام دستوری کاهش قیمت پرهیز شود و اگر کاهش قیمت هم مدنظر باشد باید به صورت تفاهمی با خودروساز صورت پذیرد.
وی عملکرد خودروسازان داخلی در سال های اخیر را خوب ارزیابی کرد و گفت: باید قبول کرد که صنعت خودرو سازی در جهان در بعد کیفیت به سرعت در حرکت است و به جاهای خوبی رسیده است ولی در صنعت خودروسازی داخلی هنوز بر روی کمیت محصول کار می شود و قطعا گذر زمان باعث خواهد شد که خودروسازان داخلی نیز در مسیر افزایش کیفیت گام بردارند البته شرکت های داخلی در مقایسه با چند سال گذشته هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی رشد بسیار خوبی داشته اند ولی باید برای رقابت در عرصه جهانی تلاش بیشتری کنند.