صنعت خودروسازی در بوته نقد کارشناسان/۹

شورای رقابت به جای فشار به خودروسازان قیمت مواد اولیه را کنترل کند/ مدیریت خودرو سیاسی است نه تخصصی

میهن صنعت : عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این که مدیریت خودروسازی سیاسی است، گفت: شورای رقابت به جای فشار به خودروسازان قیمت مواد اولیه را کنترل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مناظره وضعیت کیفیت خودرو در کشور گفت: چرخه مدیریت نه تنها در صنعت خودرو‌سازی بلکه در بسیاری از زمینه‌ها انحصاری است و ما به بسیاری از جوان‌ها، تحصیل‌کرده‌ها و کسانی که علوم مختلف را آموخته‌اند خیلی بها نداده‌ایم، بلکه یک دایره بسته ایجاد کرده‌ایم که مدام می‌چرخد.

مدیریت در کشور انحصاری است/ مدیریت در یک دایره بسته می‌چرخد

وی افزود: در دولت فعلی هم که 34 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، می‌رویم پدر علم صنعت را می‌آوریم که با علوم روز آشنا نیست. از طرفی دیگر در صنایع خودروسازی ما مدیریت‌ها بیشتر سیاسی است و به راحتی با اشاره انگشت فلان فرد سیاسی مدیر عوض می‌شود.

نماینده مردم در مجلس همچنین به این نکته اشاره کرد که به دلیل فشار این نماینده یا آن نماینده و مطامع سیاسی شرکت‌های خودروسازی را مجبور می‌کنیم بدون هیچ گونه توجیه اقتصادی‌ در فلان نقطه کشور سایت خودروسازی ایجاد کنند و نتیجه آن همان می‌شود که معضلش گریبانگیر مردم می‌شود.

بیاتیان در بخش دیگری از سخنان خود اقتصاد کشور را اقتصاد دلالی عنوان کرد و گفت: نه اقتصاد کشورهای پیشرفته را داریم، نه بانکداری اسلامی. یک روز می‌بینیم پول‌های سرگردان از بازار سکه سر در می‌آورند یک روز از بازار ارز، روز دیگر از بازار مسکن و خودرو.

سودهای کلان بانکی به افزایش قیمت خودرو دامن می‌زند

وی تصریح کرد: تا از تولید ملی به معنای واقعی حمایت نکنیم، وضعیت به همین منوال پیش می‌رود و باید پرسید، چرا خودروساز یا تولید‌کننده برای وام و تسهیلاتی که می‌گیرد باید 25 تا 30 درصد سود بانکی بدهد؟

هوشمند‌یار کارشناس اقتصادی در پاسخ به بیاتیان گفت: علم مدیریت هم هنر است و هم مدیریت، ولی باید دید کجا از آن برای درآمد‌زایی باید استفاده کرد. ما نباید به راحتی به هر کس تهمت بزنیم بلکه باید خطاها را مشخص کرده و آن را اصلاح کنیم. شعار دادن هنر نیست و اگر گزارشی دارید که پول بیت‌المال را خورده‌اند، پیگیری کنید نه اینکه تهمت بزنید.

دولت بر روند تولید نظارت کند نه دخالت/ مدیریت در صنعت خودروسازی سیاسی است

بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ گفت: ما منکر این نیستیم که از باتجربه‌ها استفاده کنیم بلکه می گوییم به جوان‌ها هم برای عرض اندام میدان بدهیم و در عین حال دولت نظارت کند، نه دخالت و مدیریت‌ها تخصصی و نه سیاسی باشد.

وی تصریح کرد: نباید صنایع را ابزار انتخاباتی و سیاسی خود کنند و صنعت خودروسازی در همه کشورهای دنیا صنعت بسیار مهمی است و دولت باید به آن کمک کرده و اجازه دهد تا پا بگیرد.

در ادامه این مناظره فرهاد بهنیا عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو گفت: باید به نماینده بخش خصوصی بیشتر بها دهیم چرا که بخش خصوصی کشور 75 درصد خودرو را مدیریت می‌کند و این دعواها مربوط به 25 درصد باقیمانده است.

وی نرخ تعرفه را برای خودرو 28 درصد عنوان کرد و گفت: یک زمانی دوستان ارز مرجع می‌گرفتند و آن را آزاد می‌فروختند که هیچ کس هم به آن رسیدگی نکرد. از طرفی اگر وضعیت نرخ بهره بانکی را در کشورهای دیگر مقایسه کنید معلوم می‌شود که نرخ بهره بانکی در کشوری مانند کره برای تولید‌کننده خودرو از 3.25 درصد در سال 2013 به 2.5 درصد رسیده است، در حالی که با بررسی وضعیت 11 بانک خودمان می‌بینیم که گاهی با نرخ جریمه تا 32 درصد هم بهره می‌گیرند.

به گفته عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو اگر نرخ بهره بانکی، مواد اولیه تولید و خدمات بیرونی اصلاح نشود وضعیت بهبود پیدا نمی‌کند و مطمئن باشید افزایش قیمت خودرو به نفع هیچ کس از جمله تولید‌کننده نیست.

شورای رقابت به جای فشار به خودروسازان قیمت مواد اولیه را کنترل کند

بهنیا تصریح کرد: این بلایی که طی دو سال اخیر بر سر قیمت خودرو آمد ناشی از عدم مدیریت در اعلام برنامه‌های دولتی بود. اگر با سیاست شفاف عمل می‌کردند قیمت خودرو به وضعیت الان نمی‌رسید. شورای رقابت به جای آنکه بر سر تعیین قیمت خودرو به تولید‌کننده فشار بیاورد کارخانجات تولید‌کننده مواد اولیه را رصد کند.

وی به افزایش قیمت موادی مانند فولاد اشاره کرد و گفت: چگونه است که فولاد مبارکه به یکباره قیمتش را از 600 تومان به 3600 تومان می‌رساند و آب از آب تکان نمی‌خورد.

بهنیا گفت: هیچ جای دنیا ورود صنعت را ول نمی‌کنند و خروجی را کنترل کنند.

مردم داری دولت نباید به قیمت نابودی صنعت خودرو تمام شود

در ادامه این مناظره احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان گفت: مردم‌داری دولت نباید به قیمت نابودی صنعت خودرو تمام شود از طرفی به توصیه خیلی از نمایندگان مجلس فشار آوردند که در این شهر و آن شهر خودروسازی بزنید، یا در ونزوئلا نمایندگی بزنید. آیا باید پرسید این حمایت از صنعت خودروسازی است؟

وی ادامه داد: به استناد برنامه پنجم توسعه ما 6000 میلیارد تومان زیان کردیم و هیچ هزینه‌ای به ما ندادند ولی از آن طرفی برای صنعت شیر 300 میلیارد تومان کمک می‌کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=47864
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه