میهن صنعت:

شوک ارزی در بازار لوازم خانگی

مشهد- افزایش قیمت دلار بازار لوازم‌خانگی را در شوک فروبرده و خبرهای ضدونقیضی مبنی برافزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها توسط تولیدکنندگان زمزمه می‌شود که به تشنج در این صنف دامن می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، افزایش سرسام‌آور دلار در بازار حالا بسیاری از بازارها مانند لوازم‌خانگی را با تشویش همراه کرده و به نوعی موجب رکود شده است.

درحالی‌که بسیاری از مردم امیدوار به گشایش‌هایی بودند تا لوازم خانگی ارزان‌قیمت بخرند اما حالا شایعات منتشره در بازار مبنی برافزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم‌خانگی و روند صعودی دلار آن‌ها را ناامید کرده است.

بنا بر گفته کارشناسان با توجه به اینکه در شرایط کنونی شرکت‌های تولیدی برای تأمین مواد اولیه از ۴ ماه قبل ثبت سفارش می‌کنند لذا وقتی قیمت ارز در مقطع کنونی بالا رفته به‌طور قطع به افزایش نرخ لوازم‌خانگی در ۴ ماه آینده منجر می‌شود، به عبارت دیگر کالاهای قبلی با نرخ ارز نیمایی ۲۳ هزار تومان تولیدشده‌اند اما در حال حاضر نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌شده و این خودش یک رشد ۱۵ درصدی به همراه دارد.

در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ دلار بسیاری از تولیدکنندگان و هم‌چنین فروشندگان از عرضه اجناس به بازار خودداری می‌کنند و از طرفی خریداران نیز به دلیل بلاتکلیفی و نبود ثبات از خرید به‌صورت موقت دست کشیده‌اند اما آن دسته از افرادی که توان و قدرت خرید دارند با علم به اینکه سال آینده شاهد رشد قیمتی بیشتری خواهند بود درصدد خرید برآمده‌اند.

به‌منظور بررسی شایعات منتشره در بازار لوازم‌خانگی و آشفتگی حاکم بر نرخ‌ها با سید رسول ابن‌الرضا رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* گرانی ۶۰ درصدی لوازم‌خانگی توسط کارخانه‌ها چقدر صحت دارد؟

گرانی ۶۰ درصدی لوازم‌خانگی صحت ندارد و شاید به دلیل رکود بازار این شایعات برای جذب مشتری مطرح‌شده است.

لوازم خانگی

همچنین در حال حاضر حمایت از مصرف‌کننده هیچ افزایش قیمتی را تائید نکرده است .

* به نظر شما این شایعات با چه هدفی در بازار نشر بازتاب پیدا می‌کند؟

متأسفانه هجمه‌ای از طرف شبکه‌های تلویزیونی برای لوازم‌خانگی ایجادشده است که با گرانی بی‌حساب‌وکتاب لوازم‌خانگی توسط فروشگاه‌ها مواج‌هایم و این در حالی است که فروشگاه‌ها اجازه هیچ‌گونه گران کردن قیمت را نداشته و ندارند و این کار را هم انجام نمی‌دهند و طی دو ماه اخیر برخی از کارخانه‌ها مانند کولرآبی سه بار لیست قیمتشان را عوض کرده‌اند و این تقصیر متوجه فروشگاه‌ها نیست و علت آن تغییر قیمت تولیدکنندگان است.

تولیدکنندگان لوازم‌خانگی این روزها فروششان را به‌ صورت نقدی انجام می دهند و برخی هم تولید را متوقف کرده و یا از تحویل و عرضه کالا به بازار خودداری می کنند

تولیدکنندگان لوازم‌خانگی این روزها فروششان را به‌ صورت نقدی انجام می دهند و برخی هم تولید را متوقف کرده و یا از تحویل و عرضه کالا به بازار خودداری می کنند این در حالی است که بهترین بازار لوازم‌خانگی بهمن‌ماه هست و در اسفندماه فروششان به پایین‌ترین سطح می‌رسد اما در حال حاضر با رکود بازار و عدم نقدینگی مردم مواجه هستیم اما هجمه‌ای که از طریق تلویزیون و شبکه‌های مجازی وارد می‌شود به بازار بیش‌ازپیش ضربه می‌زند.

* در آستانه سال نو آیا تحرکی در بازار لوازم‌خانگی داریم یا خیر؟

متأسفانه خیر، مانند سال‌های گذشته تحرکی در بازار لوازم‌خانگی وجود ندارد، این در حالی است که کالاهای گذشته در بازار وجود دارد و برخی فروشندگان برای بازگشت سرمایه خود کالا را باقیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رسانند. گاهی می‌خواهند هزینه‌های پایان سال را تأمین کنند اما با این شرایط مردم امسال به بازارها نیامدند و تحرکی در بازار وجود ندارد.

فروش در بازارهای لوازم‌خانگی نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین است همچنین این‌که کالا در حال افزایش قیمت است و تحرک خرید مشتری از بازار لوازم‌خانگی وجود ندارد.

* با توجه به اینکه دولت واردات لوازم‌خانگی را ممنوع کرد آیا این رویه توانست کمکی به بازار داخلی بکند یا خیر؟

در بحث واردات باید گفت به دلیل کاهش واردات لوازم‌خانگی بازار فروش برای تولیدکنندگان داخلی فراهم هست اما متأسفانه شاهد سوءاستفاده برخی از تولیدکنندگان داخلی به دلیل عدم رقیب خارجی هستیم.

اگر همچنان واردات لوازم‌خانگی ممنوع باشد و مصرف‌کنندگان محتاج کالای داخلی باشند ،مانند بازار خودرو در بحث لوازم‌خانگی نیز مافیا شکل خواهد گرفت

همان‌طور که درگذشته به مافیا لوازم‌خانگی اشاره‌کرده‌ام، بازهم بیان می‌کنم اگر همچنان واردات لوازم‌خانگی ممنوع باشد و مصرف‌کنندگان محتاج کالای داخلی باشند ،مانند بازار خودرو در بحث لوازم‌خانگی نیز مافیا شکل خواهد گرفت.

* افزایش قیمت دلار چه تأثیری در بازار لوازم‌خانگی داشته است؟

به اعتقاد من افزایش قیمت دلار ازیک‌طرف و از طرف دیگر افزایش مواد اولیه مانند فولاد و پتروشیمی از طرف دیگر سبب شده است که این سه مورد، قیمت کالا را افزایش دهد.

لوازم خانگی

درباره دلار می‌توانیم این نکته را ذکر کنیم که تحریم‌ها سبب افزایش نرخ دلار در بازار شده است اما در خصوص فولاد و صنایع پتروشیمی باید گفت که این دو متعلق به دولت است . اگر دولت دستوری به تولیدکننده اعلام می‌کند که کالا را گران نکند چرا خودش فولاد و پتروشیمی را به نرخ روز بفروش می‌رساند؟

در حال حاضر تولیدکنندگان نیز سرگردان مانده‌اند و این‌گونه که دولت به تولیدکننده، فشار می‌آورد که قیمت کالاهایش را افزایش ندهد و با مواد اولیه‌اش یکسان نباشد ،مطمئن باشید در ماه‌های آینده با افت تولید شدیدی مواجه خواهیم بود تا جایی که ممکن است با کمبود کالا نیز مواجه شویم. اگرچه ما نوروز را در پیش روداریم اما تولیدکننده به دلیل همین موضوع در فروردین ۱۴۰۲ تولیدی نداشته باشند.

همچنین در سال جدید ما افزایش نرخ انرژی و افزایش قیمت حقوق راهم داریم که این موارد هم ‌تأثیرات زیادی را به همراه خواهد داشت که حتی با افزایش بسیار لوازم‌خانگی تا قبل از گرفتن مجوز افزایش قیمت کالا مواجه خواهیم بود .

متأسفانه پیش‌بینی و افق روشن و خوبی را با توجه به افزایش حقوق و تورم برای بازار لوازم‌خانگی نمی‌توان داشت و با رکود سنگین‌تری مواجه خواهیم بود

* پیش‌بینی شما از بازار چیست آیا بازار لوازم‌خانگی کشش این‌همه افزایش قیمت را دارد یا خیر؟

متأسفانه پیش‌بینی و افق روشن و خوبی را با توجه به افزایش حقوق و تورم برای بازار لوازم‌خانگی نمی‌توان داشت و با رکود سنگین‌تری مواجه خواهیم بود. این در حالی است که اگر رکود فعلی بازار با رکود برج سه‌ماهه اول سال آینده اضافه بشود ،این رکود بسیار بد و سنگین خواهد بود.به نظر من در سال آتی با رکود بدتری در بازار کالا مواجه خواهیم بود و به‌طورقطع بر روی یک سری کالاهای فصلی مانند کولرآبی که حدود ۸ الی ۹ میلیون تومان هست رکود را بیشتر خواهیم دید .زیرا قشر خاصی از جامعه آن را مصرف می‌کنند و این قشر خاص توان خرید را نخواهند داشت .

* آیا پیشنهادی برای بهبود وضعیت بازار دارید؟

به اعتقاد من‌ تا دولت برای مواد اولیه و مالیات به تولیدکننده کمک نکند، تورم همچنان ادامه خواهد داشت و هرروز با افزایش تورم بیشتری مواجه خواهیم بود.از طرفی با توجه به افزایش حقوق و انرژی سال بعد که با آن مواجه هستیم و در قبل سال نیز افزایش ارز را داریم لذا بازار خوبی را در سال آینده نخواهیم داشت.

کالا بین ۱۵ الی ۲۰ درصد تغییر داشته است و اکثراً هم چون مجوز ندارند با تغییر کد قیمت کالا را تغییر داده‌اند و از طرفی کم‌کم باید دولت مجوز را به آن بدهد چون خود دولت مواد اولیه را افزایش داده است و این گرانی به پتروشیمی و فولاد و ارز برمی‌گردد که هرکدامشان چند درصد از اصل قیمت را تشکیل می‌دهند.

اگر دولت می‌خواهد کمکی به تولیدکننده بکند باید از طریق ثبات در این سه مورد و بحث مالیات داشته باشد تا تولیدکننده باقیمت پایین‌تری بتواند کالایش را عرضه کند./بازار

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=259652
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه