«میهن صنعت» بررسی کرد؛

شیب کاهش قیمت ارز به بازار خودرو خواهد رسید؟

طی چند روز گذشته دلار از چشم بازار افتاد و شاهد کاهش نرخ ارز در این بازار پر آشوب بودیم. حال این پرسش مطرح است که آیا چوب بازار ارز بر روی سر بازار خودرو نیز فرود خواهد آمد و شاهد کاهش قیمت ها در این بازار خواهیم بود؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نوسانات ارزی یکی از مهمترین چالش های بخش تولید در قیمت تمام شده محصولات است که همواره با افزایش نرخ ارز، به صورت لحظه ای شاهد افزایش قیمت کالاها، از جمله خودرو بوده ایم. چالشی که طی چند سال گذشته در چند مرحله گریبانگیر کشور شد و هر بار نیز در کسری از ثانیه تاثیرات آن را در قیمت محصولات عرضه شده به بازار دیدیم.

اینکه بخشی از تولید وابستگی شدید ارزی دارند موضوع پنهانی نیست اما پرسش اینجاست که چرا طی سال های گذشته افزایش نرخ ارز، به صورت لحظه ای باعث افزایش قیمت کالا در بازار خودرو و البته سایر اقلام شده اما با کاهش نسبی قیمت ارز، تاثیرات قابل ذکری مشاهده نشده است؟

طی چند روز گذشته دلار از چشم بازار افتاد و شاهد کاهش نرخ ارز در این بازار پر آشوب بودیم. حال این پرسش مطرح است که آیا چوب بازار ارز بر روی سر بازار خودرو نیز فرود خواهد آمد و شاهد کاهش قیمت ها در این بازار خواهیم بود؟

دکتر محمود واعظی؛ رئیس دفتر رئیس جمهور نیز روز گذشته پس از جلسه هیئت دولت اعلام کرد :«قیمت ارز باید پایین تر از این بیاید و دولت در تلاش است تا شیب کاهش قیمت ارز را به سمت کالاها مورد استفاده مردم هدایت کند. هم اکنون نیز قیمت برخی از اقلام مانند خودرو و برخی دیگر از کالاها کاهش یافته و باید این روند ادامه پیدا کند. از وزارت صمت، اتاق های اصناف و اتحادیه نیز می خواهیم بر این روند نظارت کنند تا این شیب کاهش قیمت به کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم برسد.»

محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز روز گذشته با اشاره به کاهش قیمت کالاهایی نظیر خودرو، در پی استمرار افت قیمتی ارز گفته بود: «پیش بینی می کنیم هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالاهایی باشیم که با کندی کمتری نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر می پذیرند. برخی کالاها به صورت لحظه ای و برخی با وقفه تحت تاثیر نرخ ارز قرار می گیرند؛ یکی از این کالاها طلاست که کاملا تغییرات قیمتی لحظه ای دارد.»

در همین رابطه حسن کریمی سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار«میهن صنعت» می گوید : در بازار خودروهای وارداتی سرعت تاثیرگذاری کاهش نرخ ارز بسیار بالاست چنانکه با کاهش قیمت دلار، به سرعت شاهد کاهش قیمت این خودروها نیز خواهیم بود اما در بازار خودروهای تولید داخل موضوع متفاوت است.

وی ادامه داد : در بازار خودروهای داخلی به دلیل پروسه تامین، کاهش قیمت زمان بر است. در این بازار پس از پرداخت هزینه قطعات وارداتی و دوره گردش که حدود 1.5 است، در بهترین حالت حدود 8 ماه طول می کشد تا خودرو پس از تولید به بازار عرضه شود.

کریمی سنجری با اشاره به تاثیرات روانی کاهش نرخ ارز در بازار خودرو گفت : بازار به کاهش نرخ ارز دو واکنش خواهد داشت. اول کاهش قیمت واقعی که در حوزه تامین و تولید صورت خواهد گرفت که همانطور که گفتیم زمان بر است. اما از لحاظ روانی تاثیراتی با سرعت بالاتر در بازار خودروهایی که توسط دلال ها خریداری شده اند خواهد داشت و احتمالا تا حدودی شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

وی در پایان افزود : البته بازار خودرو از حدود دو ماه پیش به دلیل واکنش هوشمندانه به رکود رفته بود. خریداران این بازار به دلیل انتظار کاهش تورم دست از خرید کشیده بودند و همین رکود باعث کاهش قیمت ها در بازار شده و در حال حاضر نیز کاهش نرخ ارز و تاثیرات روانی آن بر بازار مضاف بر علت شده تا تغییرات دیگری را نیز در این بازار شاهد باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=180813
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه