مدیرعامل ایران‌خودرو:

صادرات دنا به صرفه‌تر است

میهن صنعت: حدود یک ماه پیش بود که شورای رقابت پس از بررسی اسناد ارائه شده از سوی ایران‌خودرو، قیمت دنا را حدود ۴۲ میلیون تومان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» به نقل از «پرشین خودرو»، این قیمت با واکنش مسئولان ایران‌خودرو همراه شد؛ مبنی بر اینکه قیمت تعیین‌شده به صرفه نیست و اگر قرار باشد از سوی شورای رقابت خودروی دنا با این قیمت اعمال شود خط تولید دنا متوقف خواهد شد. اما ایران‌خودرویی‌‌ها که پیش‌تر نیز تهدید به توقف تولید دنا کرده بودند، حالا دیگر قصد ندارند این محصول را برای بازار داخل به تولید برسانند بلکه تصمیم گرفته‌اند که  دنا را در سبد محصولات صادراتی خود قرار داده و از تولید دنا برای بازار داخل، ادامه ندهند. از این‌رو تلاش کردیم با هاشم  یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو گفت‌ و گویی داشته باشیم که در پی می‌آید.

آیا تصمیم برای صادرات از سوی ایران‌خودرو قطعی است؟
پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که عرضه این خودرو در داخل صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل دنا تنها در برنامه صادرات ایران خودرو قرار خواهد گرفت.

چرا محصول دنا برای تولید  و عرضه داخلی  به‌صرفه نیست؟
برای خودروی دنا پنج، شش رقیب در بازار وجود دارد. با توجه به قیمت مصوب شورای رقابت، عرضه آن در بازار داخل به‌اصطلاح به‌صرفه نیست. 

آیا توقف تولید داخلی و شروع  صادرات دنا، به نفع ایران‌خودرو است؟
دقیقا رقابت محض است و چیز دیگری نیست. مشابه این خودرو در بازار از 48 میلیون تا 50 میلیون تومان عرضه می‌شود. اعتقاد داریم که کیفیت محصول دنا از بعضی محصولات مشابه دیگر هم بهتر و با کیفیت‌تر است. درمجموع چرا باید قیمت خودروهای دیگر 50 میلیون تومان باشد، اما دنا که محصول جدید و خودروی ملی است، با قیمت حدود 42 میلیون تومان تولید و عرضه شود؟!

از چه زمانی صادرات دنا آغاز می‌شود؟
پس از صفرشدن تعهدات، 10 هزار دستگاه دنا تحویل خریداران خواهیم داد و این خودرو دیگر به قصد بازار داخل تولید نمی‌شود و به بازارهای خارجی خواهد رفت.

صادرات دنا به چه کشورهایی صورت خواهد گرفت؟
علاوه بر عمان، عرضه این خودرو در کشورهای دیگری مثل منطقه آفریقا و کشورهای مشترک‌المنافع انجام خواهد شد. 

آیا قیمت صادراتی دنا، صرفه اقتصادی دارد؟
قیمت صادراتی این خودرو به‌گونه‌ای است که با احتساب هزینه‌های صادراتی، عرضه این خودرو برای صادرات صرفه اقتصادی دارد.

به نظر شما قیمت‌گذاری شورای رقابت بر اساس پلت فرم خودروی دیگر منطقی است؟
زمانی که میلیاردها تومان برای تغییر قالب بدنه دنا هزینه شده است قطعا باید این هزینه‌ها در قیمت خودرو لحاظ شود. چون خودرویی بر اساس پلت‌فرم خودرویی دیگر طراحی و تولید شده، منطقی نیست که بخواهیم  قیمت پایینی را برای آن درنظر بگیریم. چراکه هر خودروی جدید هرچند بر پایه پلت فرم مشترکی نیز تولید شود مسلما هزینه‌های تولید آن با توجه به استانداردها، آپشن‌ها و کیفیتی که تولید می‌شود متفاوت خواهد بود.

آیا ایران‌خودرو قصد دارد مجددا با شورای رقابت بر سر قیمت‌گذاری وارد مذاکره شود؟
مذاکرات با شورای رقابت به اتمام رسیده است و از نظر شورای رقابت تصمیمات گرفته شده است. اما ایران‌خودرو خواستار قیمت‌گذاری ۴۸ میلیون تومانی برای خودروی دنا بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=66760
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه