وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

صادرات 20 میلیون لیتر گازوئیل در روز

میهن صنعت :‌ وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر امکان صادرات روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل را داریم که این امر به سبب صرفه‌جویی مناسب در مصرف این فرآورده نفتی محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی  امروز در بیست و چهارمین همایش ارگان‌های دریایی به تعریف درست دریانوردی در پسابرجام  اشاره کردوگفت: بنادر و بنگاه‌های مختلف در حوزه دریا شامل کشتیرانی، تعمیر و نگهداری، اپراتورها  باید بتوانند در عرصه جهانی با دیگر کشورها رقابت کنند.

آخوندی تصریح کرد: موضوع حمایت دولت در این حوزه متفاوت است،باید نحوه زایش بنگاه‌ها با مقیاس‌ها و قدرت رقابت جهانی مشخص شود. بنگاهی که با یک روز عدم حمایت دولت شکست می‌خورد، در صحنه جهانی حذف خواهد شد در حالی که بنگاه مقتدر باید با بزرگان اپراتور شیت دریایی رقابت کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی فقط حمل و نقل بار نیست اظهارداشت: در این حوزه باید به حمل و نقل مسافری و گردشگری و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص توجه  و  حمایت از دانشگاه چابهار در بحث تربیت نیروی انسانی ضروری است.

وی افزود: تربیت نیروی انسانی در سطح جهانی امری مهم و ضروری است که باید گزارش تفصیلی آن ارائه شود همچنین ما متاسفانه موضوع حمل و نقل مسافری دریایی را از دست داده‌ایم و گردشگری دریایی مورد بی‌توجهی است. همچنین شهرسازی و مسائل اجتماعی پیرامون دریا مورد بی‌توجهی بوده است. در حالی که دریا فراتر از بحث بار و شیلات است. ضمن آنکه هنوز نمی‌دانیم از همین حمل و نقل بار و شیلات نیز چه میزان بهره‌وری انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی به لزوم ایجاد شبکه بندری ایران اشاره کرد و گفت: این 5800 کیلومتر ساحل نباید فقط به بنادر بزرگ خلاصه شود بلکه بنادر کوچک متعددی هم داریم که باید شبکه بندری را ایجاد کنیم.

آخوندی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال تکمیل است که با افتتاح آن بتوانیم محصولات این پالایشگاه را صادر کنیم. امروز در حوزه مصرف گازوئیل به دلیل اجرای سیستم پیمایش و نظارت بر مصرف سوخت ناوگان کامیونی صرفه‌جویی مناسبی داریم و امکان صادرات روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل فراهم است و نیازی به واردات نداریم.

وی همچنین گفت: دریا باید بتواند به صادرات مشتقات نفتی کمک کند که این امر تجهیزات مناسب می‌طلبد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهارداشت: تشکیل شبکه بندری موجب ارتقای بهره‌وری بنادر کوچک و استفاده از این ثروت خواهد شد؛ باید یک خوشه و شبکه بندری تعریف شود تا بتوان بارهای مختلف در تخصص‌های مختلف را در این شبکه تعریف کنیم و نظام توزیع مناسب ایجاد شود.

وی گفت: اجرای این کار قطعا تمهیداتی لازم دارد که نیازمند مطالعات دقیق است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=89947
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه