صدور احکام اعضای کمیته تحقیق و تفحص از ستاد سوخت توسط رییس مجلس

میهن صنعت : رییس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور گفت: احکام هیئت رئیسه این کمیته روز چهارشنبه از سوی رئیس مجلس صادر شد و به این ترتیب این کمیته کار خود را به صورت رسمی از هفته جاری آغاز خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از صدور احکام هیئت رئیسه این کمیته از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار داشت: احکام اعضای هیئت رئیسه این کمیته روز چهارشنبه از سوی رئیس مجلس صادر شد و به این ترتیب این کمیته کار خود را به صورت رسمی از هفته جاری آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: روز یکشنبه هفته جاری اعضای کمیته تحقیق و تفحص از ستاد سوخت کشور جلسه خواهند داشت تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای شروع کار انجام شود.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: پس از این جلسه اعضای کمیته در دفتر خود مستقر شده و کار خود را آغاز می‌کنند.

دواتگری در پایان افزود: دفتر اصلی اعضای این کمیته در مجلس خواهد بود، اما در صورت نیاز در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت نشست‌هایی خواهیم داشت.

به گزارش تسنیم، تقاضای تحقیق و تفحص از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور دی ماه سال گذشته با 54 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و نهایتا این تقاضا با تصویب در صحن علنی به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

محورهای تحقیق و تفحص مذکور به شرح ذیل است:

1- واردکنندگان حقیقی و حقوقی خودروهای سبک و سنگین خارجی و نحوه عمل ستاد به قوانین و مقررات تطبیق مجوزهای صادره با مقررات و میزان سودی که این اشخاص حقیقی و حقوقی از این محل تحصیل کرده‌‌اندو همچنین میزان عدم پایبندی واردکنندگان به بهینه‌سازی مصرف سوخت و واردات خودروهای کم مصرف و دقت عمل ستاد در این مورد، آیا کسب سود، محور این واردات بوده یا بهینه‌سازی سوخت؟ آیا موضوع بهینه‌سازی قربانی سوداگری در واردات خودرو نبوده است؟ ستاد مدیریت سوخت مجری سیاست‌ها و قوانین بوده و یا اینکه فقط ناظر بی‌طرفی اتفاقات بوده است که به کثرت ورود خودروهای خارجی و افزایش مصرف انجامیده شده است؟ آیا ستاد سوخت برای جلوگیری قاطع و ممانعت از استمرار بیشتر این تخلفات گزارش‌هایی به مجلس ارائه کرده است؟ آثار اقدامات ستاد مدیریت سوخت کشور چه بوده است؟

2- مشخص شود تا چه میزان عوامل ذیل تحت مدیریت ستاد در کاهش و یا افزایش مصرف سوخت تاثیرگذار بوده است؟ آیا مدیریت ستاد فقط مدیریت کمی بوده و میزان مصرف بدون توجه به عوامل کیفی از طریق سهمیه‌بندی و ایجاد مضیقه برای مصرف‌کنندگان اعمال شده است؟

الف – آمار خودروهای سبک و سنگین وارد شده به کشور با تعیین نوع و دسته‌بندی میزان مصرف و توجه به وظایف اصلی ستاد در این باره،

ب- تنوع مقررات و رفتار ستاد در موضوع خودروهای اسقاطی و آمار سالانه و کل و نوع خودروهای اسقاط شده و میزان خودروهای باقیمانده اسقاطی و کارآمدی و ناکارآمدی ستاد در این عرصه،

پ – آمار خودروهای سبک و سنگین کل کشور به تفکیک استان‌ها و نوع و میزان مصرف و سوء مدیریت ستاد

ت – وسائل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و اتومبیل کرایه و آژانس و کرایه خطی و تاکسی‌بار به تفکیک استانی و تعیین سهم کیلومتر بر مصرف و مقایسه آن با ادوار قبل و میزان تاثیرگذاری ستاد بر کیفیت مصرف سوخت

ث – کارت‌های سوخت صادره به تفکیک نوع خودرو و استان و میزان مصرف سرانه و تخلفات انجام یافته در استفاده از کارت‌ها و اقدامات آن ستاد و همچنین توزیع سوخت از مجاری کار از طریق بخش‌های دولتی و خصوصی و سوء‌استفاده انجام گرفته، همچنین توزیع سوخت منازل و مصارف غیر خودرو تحویلی مرغداری‌ها و کارخانجات و غیره و مستغلات ایجاد شده برای آنها.

3- میزان کل درآمد حاصله ستاد به تفکیک سر فصل درآمدی و درآمدهای محقق نشده و نحوه توزیع یا هزینه‌کرد آنها،

4- مجموع هزینه‌های انجام شده توسط ستاد سوخت از ابتدای تاسیس تحت عنوان تبصره 13 و تفکیک سرفصل‌ها و ذینفعان بهره‌برداری و سوء‌مدیریت در اداره هزینه‌ها،

5- شیوه‌های اداری و مالی و نظارت اعمال شده در مصرف اعتبارات و کارکرد ستاد در اعمال دقیق قوانین و مقررات چگونه بوده است؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16202
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه