میهن صنعت :

صف طولانی دریافت ارز از مرکز مبادلات

میهن صنعت : عضو کارگروه حمایت از تولید با تشریح جزئیات جلسه اخیر این کارگروه، گفت: در این جلسه مسائلی در مورد واحدهای صنعتی واقع در حریم شهرهای استان البرز، تهران و اصفهان مطرح و قرار شد در مورد ساماندهی آن تصمیم‌گیری شود.

به گزارش میهن صنعت آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت:‌ در جلسه اخیر کارگروه حمایت از تولید، پیشنهادی در مورد ساماندهی واحدهای صنعتی فاقد پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس که در حریم شهرهای واقع در استان البرز، تهران و اصفهان ایجاد شده‌اند، مطرح شد.

وی تصریح کرد: واحدهای صنعتی بسیاری در حریم شهرهای این استانها ایجاد شده که در واقع شکل‌گیری آنها غیرقانونی بوده است، اما با دریافت مجوزهایی از دستگاه‌های مختلف مانند شهرداری‌ها، تعاونی‌ها و یا اصناف ایجاد شده‌اند.

خالقی ادامه داد: ‌این نوع واحدها باید ساماندهی شوند تا امکان نظارت و استانداردسازی آنها فراهم شود.

وی با بیان اینکه در جلسه اخیر کارگروه حمایت از تولید قرار شد آمار دقیقی از تعداد این نوع واحدهای صنعتی تهیه شود، گفت: ‌این مسئله در جلسه بعدی کارگروه حمایت از تولید مورد بررسی نهایی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

وی در مورد تدوین بودجه بخش صنعت برای سال 92 نیز گفت: در این مورد از تولیدکنندگان و کارگروه حمایت از تولید مشاوره‌ای خواسته نشده است.

* صف طولانی دریافت ارز

عضو کارگروه حمایت از تولید در مورد وضعیت تخصیص ارز به تولیدکنندگان در مرکز مبادلات ارزی نیز گفت: تخصیص ارز نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد ولی مدت زمان دریافت ارز همچنان طولانی است.

وی با تاکید بر لزوم کوتاه شدن زمان تخصیص ارز به تولیدکنندگان، گفت:‌ در حال حاضر بخش صنعت با مضیقه روبرو است و اگر در سیاست‌گذاری‌ها ثبات عمل وجود داشته باشد، برای این بخش بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به صف طولانی دریافت ارز از مرکز مبادلات ارزی، گفت:‌ انجام ثبت سفارش و فرآیند لازم برای دریافت ارز از این مرکز در مدت زمان کمتر از یک هفته قابل انجام نیست.

* بلاتکلیفی نرخ ارز صادراتی

خالقی در مورد عرضه ارز صادرکنندگان در مرکز مبادلات ارزی نیز گفت: این موضوع همچنان بلاتکلیف است و مشخص نیست که ارز صادراتی باید با چه نرخی در مرکز مبادلات عرضه شود.

وی تصریح کرد: دولت از صادرکنندگان خواسته تا ارز خود را با نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات عرضه کنند ولی صادر کنندگان خواستار تعیین نرخ توافقی هستند.

وی با بیان اینکه در در حال حاضر نوعی پیمان‌سپاری ارزی از صادرکنندگان گرفته می شود، افزود: ‌ممکن است در برخی موارد صادرکنندگان مجبور باشند ارز خود را پس از عرضه در مرکز مبادلات، برای واردات از کشور خارج کنند که این مسئله هزینه زیادی را به آنها تحمیل می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7455
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه