یک کارشناس اقتصادی گفت:

صنایع کوچک باید مکمل تولید کنندگان بزرگ باشند

صنایع کوچک درطول تاریخ توانایی رقابت با صنایع بزرگ را نداشته اند و این موضوع در سراسر جهان یکسان است صنایع کوچک باید مکمل تولید کنندگان بزرگ باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کشور ما از مزیت های خوبی در عرصه نیروی انسانی، ذخایر و مواد معدنی و نیز انرژی بهره مند است که با مدیریت صحیح این منابع می توان مشکلات اقتصادی کشور را پشت سر گذاشت.

 
امروزه صنایع کوچک و متوسط در اولویت کاری دولت قرار دارد زیرا در کشور 92 درصد از واحدهای تولیدی فعال، صنایع کوچک هستند، حال با توجه به وضعیت فعلی برای نجات اقتصاد کشور باید این صنایع کوچک و متوسط را مورد توجه قرار دهیم.
 
در این رابطه سید مهدی صادق بیان کرد: تولید کنندگان کوچک هرگز توانایی رقابت با تولید کنندگان بزرگ را ندارند و این موضوع در کشور ما به اشتباه توصیف شده است و هم اکنون ما شاهد این هستیم که صنایع کوچک ما نیز محصولات نهایی تولید می‌کنند در صورتی که باید آن‌ها مکمل تولید کنندگان بزرگ باشند توقع‌ها باید از صنایع کوچک کاسته شود.

وی در مورد بزرگترین قدمی که دولت باید برای پیشرفت صنایع کوچک بردارد گفت: دولت اگر به دنبال پیشرفت اینگونه صنایع است در ابتدا باید تسهیلاتی را به آن‌ها اختصاص دهد تا با استفاده ار آن بتوانند تولیدات خود را در سطح کشوری یا حتی جهانی تبلیغ کنند.

نماینده سابق مجلس درباره بزرگترین مشکلی که صنایع کوچک با آن مواجه اند، افزود: هم متقاضیان و هم افرادی که مجوز فعالیت صنایع را صادر می‌کنند متاسفانه مفهوم و کاربرد اصلی صنایع کوچک را نمی‌دانند در دنیا صنایع کوچک بخشی از تولیدات تکمیل شده‌ی صنایع بزرگ را تولید می‌کنند در کشور ما باید صنایع کوچک و بزرگ با یک دیگر ادغام شوند و مکمل یکدیگر باشند.

صادق در رابطه با وضعیت کنونی صنایع کوچک تصریح کرد: اینکه تولید کنندگان کوچک بخواهند محصول نهایی تولید بکنند یک اشتباه بزرگ است چرا که هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت به تولید کنندگان کلان نخواهند رسید به همین دلیل طی گذشت چند سال به خاموشی سپرده می‌شوند در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از تولید کنندگان کوچک در حال فعالیت اند آن‌هایی که محصول نهایی تولید نمی‌کنند و صرفا کالا‌های خدماتی را به تولیدکنندگان کلان ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه کدام صنایع کوچک از بیشترین پتانسیل برخوردارند، خاطر نشان کرد: صنایعی که محصولات آن‌ها نیاز به تبلیغ ندارد و فعالیت آن‌ها در سطح محلی است از بیشترین پتانسیل برای پیشرفت برخور دار هستند که از نمونه های آنها می توان به ابزار آلات کشاورزی همچون بیل یا فرقون اشاره کرد./میزان
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=158962
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه