صنعت خودروسازی ایران سالانه به 3700 میلیارد تومان پول نیاز دارد
میهن صنعت : گروه صنعتی ایران خودرو با هدف تجدید و افزایش همکاریهای خود با شرکای بینالمللی، از همه خودروسازان برتر جهان خواسته تا در یک کنفرانس بینالمللی که 30نوامبر امسال در تهران برگزار میشود، شرکت کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو در دیدار با هیات کارشناسی صندوق بینالمللی پول با بیان این مطلب، برگزاری این همایش را نوعی دیپلماسی اقتصادی – صنعتی توصیف کرد و افزود: در هفتههای اخیر همزمان با ارسال نامههایی برای خودروسازان برتر جهانی جهت حضور در کنفرانس بینالمللی تهران و به تبع آن حضور در عرصه خودرو ایران، دستگاه دیپلماسی کشور در مذاکره با کشورهای غربی از آنها خواسته تا تحریمها علیه ایران را کاهش دهند.
حمیدرضا تقوی نژاد با اشاره به افزایش هزینههای تولید خودرو در ایران گفت: ایران خودرو در سالهای گذشته، سرمایه گذاریهای لازم برای ظرفیت سازی را انجام داده و امروز برای توسعه مدلها و ساخت پلتفرم جدید به سرمایه گذاری نیاز دارد.
وی افزود: به جرات می توان گفت هر شرکت دیگری در موقعیت کنونی ایران خودرو قرار می گرفت، بیش از 40 درصد نیروی انسانی خود را تعدیل می کرد اما ایران خودرو ظرفیت نیروی انسانی خود را علی رغم زیاندهی حفظ کرده است.
تقوینژاد که به نماینده صندوق بین المللی پول گزارش می داد، گفت: این شرکت بین سالهای 2005 تا 2012 تعداد 222 هزار دستگاه خودرو به بازارهای جهانی صادر کرده است.
وی با اشاره به قطع ناگهانی رابطه کاری ایران خودرو و پژو بعد از 20 سال، اظهار کرد: با وجود این اقدام پژو، شرکت رنو رفتار متفاوتی را در پیش گرفت و با تشدید تحریمها از اول جولای گذشته، همکاری خود را متوقف نکرد، بلکه آن را کاهش داد.
تقوی نژاد افزود: در این شرایط، به دلیل تقاضای بازار و نیاز به انجام تعهدات داده شده به مشتریان، ایران خودرو چاره ای جز تامین قطعات لازم برای خودروهای در حال تولید نداشت. ضمن اینکه پیشتر نیز کاهش ارزش پول ملی و هدفمندسازی یارانهها فشارهایی را بر خودروسازان وارد کرده بود و تحریمها، فشار را مضاعف کرد.
معاون استراتژی ایران خودرو نیاز سالانه خودروسازی ایران به پول را 3700 میلیارد تومان و میزان مورد نیاز ایران خودرو برای خروج از شرایط کنونی را حداقل هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: برای تامین این مبلغ مذاکرات بسیاری در یک و نیم سال اخیر با بانک مرکزی انجام شده اما نتیجه ای حاصل نشده است.
وی کاهش رتبه ایران در رده بندی جهانی خودروسازان از 13 در سال 2011 به 18 درسال 2013 را از پیامدهای تحریمها و افزایش هزینههای تولید دانست و گفت: هم چنان که در رکود اقتصادی غرب در سالهای 2008 و 2009 اتفاق افتاد و دولتهای غربی برای نجات صنعت خودرو به حمایت از شرکتهای خودروسازی برخاستند، لازم است در ایران نیز با برای حفظ صنعت خودرو راهکارهایی به اجرا در آید.
نماینده صندوق بینالمللی پول نیز در این دیدار گفت: ایران خودرو با چالشهای مالی مهمی دست به گریبان است که باید حل شود. برای حل این مشکلات، لازم است اهداف و برنامههای شرکت اولویتبندی شود.
مارتین سریسولا افزود: باید بررسیهای گسترده درخصوص موقعیت جدید این گروه صنعتی انجام و زمینههای رونق دوباره این شرکت شناخته و فراهم شود.
وی در پایان هدف از این دیدار را بررسی وضعیت اقتصاد کلان ایران به منظور دستیابی به یک دیدگاه جدید و گفتوگو با مقامات کشور در مورد برنامه ها و اولویتهای اصلاحات و اقدامات لازم عنوان کرد.
هیات کارشناسی صندوق بینالمللی پول از هفته پیش در ایران حضور پیدا کردهاند تا در دیدار با مسوولان کشور در جریان آخرین تحولات حوزههای مختلف اقتصادی کشور قرار گیرند.