میهن صنعت :

صنعت خودرو هشت سال قبل از مسیر خارج شد

میهن صنعت : اجرایی شدن توافق ژنو از سی‌ام دی ماه نمی‌تواند موجب تغییرات جدی در بازار خودرو شود. بهرام شهریاری‌، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ضمن اعلام مطلب فوق در گفت و‌گو با«قانون» افزود: با لغو این تحریم‌ها‌، اولین اتفاقی كه رخ خواهد داد این است كه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اجرایی شدن توافق ژنو از سی‌ام دی ماه نمی‌تواند موجب تغییرات جدی در بازار خودرو شود.  بهرام شهریاری‌، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ضمن اعلام مطلب فوق در گفت و‌گو با«قانون» افزود: با لغو این تحریم‌ها‌، اولین اتفاقی كه رخ خواهد داد این است كه صنعت خودروی ایران به شرایط قبلی خود بازمی‌گردد و این امیدواری هست كه هوشیاری لازم را داشته باشد تا از مسیری كه طی هفت- هشت سال اخیر طی كرد بازگردد‌.

 وی در توضیح این مطلب افزود: در طول سال‌های گذشته ما به جای اینكه درصدد توسعه صنعت خودرو و تعمیق قطعه‌سازی‌ها باشیم به توسعه صنعت قطعه‌سازی چین روی آوردیم. در حقیقت قبل از اینكه تحریم‌ها بخواهد ما را آزار دهد خودمان از مسیر خارج شده بودیم و با روی آوردن به قطعات چینی و شبه قطعه‌سازان، باعث شدیم تحریم‌ها تا این حد روی صنعت خودرو تاثیر بگذارد‌.  وی گفت: فكر می‌كنم در شرایط جدید بهترین كاری كه باید صورت گیرد‌، ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری در كشور است‌. در این صورت می‌توان از سرمایه‌گذاران با تجربه جهان دعوت كرد كه راهی ایران شوند و در نتیجه فضا برای توسعه تحقیق و طراحی و روزآمد كردن صنعت خودرو فراهم می‌شود‌.

 وی گفت: توصیه من این است كه برای ارتقای سطح مدیریت و دانش فنی فضای امنی در كشور ایجاد شود و با توجه به نرخ ارز موجود برنامه‌ریزی برای ایجاد بازار صادراتی صورت گیرد‌.  وی گفت: البته بهتر است تمركز ایران روی بازارهای صادراتی خودرو بنا شود و به بازار صادراتی قطعه نیز توجه كند.قطعه‌سازان ایرانی قدرت رقابت با قطعه سازان تركیه و چین را دارند اما متاسفانه همان طور كه گفته شد در طول هشت سال گذشته هیچ توجهی به این بخش نشد‌.  وی گفت: در سال‌هایی كه گذشت شبه‌قطعه‌سازان توانستند در بازار ایران قدرت‌نمایی كنند به این صورت كه این افراد توانستند كارگاهی ظاهری داشته باشند اما در حقیقت از چین قطعه بخرند و به اسم ایرانی به بازار تزریق كنند‌. وضعیت پیش آمده سبب شد صنعت خودروی ایران بیش از پیش به دلار وابسته شود در نتیجه وقتی تحریم پیش آمد و قیمت ارز بالا رفت، قیمت تمام شده خودرو به شدت افزایش یافت در حالی كه اگر این وابستگی ایجاد نشده بود امروز ما با قیمت های بسیار بالای خودرو روبه‌رو نبودیم‌.  وی گفت: برنامه‌ریزان باید تلاش كنند در شرایط جدید وابستگی صنعت خودرو به ارز را به حداقل برسانند تا این صنعت از تغییرات ارز مصون بماند‌.

 وی با اشاره به اینكه فضای كسب و كار در كشور باید بهبود یابد، گفت: بهتر است شرایطی پیش آید كه تولید‌كنندگان با یكدیگر "جوینت" شوند و به جای رقابت بیهوده با یكدیگر‌، نسبت به تولید محصولی با قابلیت رقابت با برندهای جهانی اقدام كنند‌.

وی گفت: بهبود فضای كسب و كار به معنای آن نیست كه ما تنها به سمت تولید‌كننده غش كنیم بلكه باید طرف مشتری را نیز ببینیم و كاری كنیم كه تولید‌كنندگان در ارتقای امنیت و بالا بردن كیفیت برای جلب نظر مشتری با هم دست به رقابت بزنند‌.

 وی در پاسخ به این سوال كه آیا به نظر شما اجرای توافق ژنو از سی‌ام دی ماه تاثیر ملموسی بر بازار خودرو به جا خواهد گذاشت یا خیر، گفت: اگر منظور شما تغییرات ملموس قیمتی است باید بگویم به نظر من این اتفاق رخ نمی‌دهد‌، قیمت مولفه‌ای است كه از عوامل مختلف تشكیل شده و تاثیر می‌گیرد‌. علت بالا رفتن قیمت نیز همان طور كه گفتم بالا رفتن حجم واردات قطعه نسبت به تولید داخل بود و وقتی این وضعیت وجود دارد و قیمت ارز نیز پایین نیامده نباید انتظار كاهش قیمت آنی داشت اما می‌توان با برنامه‌ریزی و افزایش ظرفیت تولید خودرو‌، در بلند مدت شاهد تعدیل قیمت خودرو در ایران بود‌.  وی گفت: این امر نیز مستلزم ورود سرمایه‌گذاران با تجربه به صنعت خودروی ایران است‌. كاری كه سبب می‌شود هم انحصار تولید كنندگان داخلی بشكند و هم كالای با كیفیت با قیمت مناسب‌تر به دست مردم برسد‌.

مرجع : روزنامه قانون
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=38655
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه