فربد زاوه در گفتگو با میهن صنعت عنوان کرد:

صنعت قطعه سازی کشور رقابتی خواهد شد

به وجود آمدن انحصار در صنعت قطعه سازی به دلیل تایید سه شرکت قطعه سازی صحت نداشته و درست نیست چرا که اگر دیگر شرکت های قطعه سازی نیز بتوانند به استانداردهای لازم دست یابند و از لحاظ کیفی ارتقاء کنند می توانند در لیست همکاری با خودروسازان برتر دنیا قرار گ

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از برجام سیل عظیمی از گمانه زنی های خودرویی مبنی بر حضور خودروسازان بزرگ و مطرح دنیا، صنعت خودرو کشور را در بر گرفت.

از حضور آلمانی های صاحب سبک در صنعت خودروسازی گرفته تا شرکای بد عهد فرانسوی که البته این اتفاقات صنعت خواب آلود خودرو کشور در زمان تحریم را به تکاپو انداخت و باز هم گزارش و گفتگو در خصوص صنعت خودرو نقل محافل شد.

هیاهوی حضور خودروسازان خارجی به سبک های مختلف گردوخاکی به پا کرد که "فرزند ارشد صنعت خودرو" تا حد زیادی به انزواء رفت.

صنعت قطعه سازی کشور در دوران 12 ساله تحریم با مشکلات فراوانی مواجه بوده و به گفته آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی، حدود 40 تا 50 درصد واحدهای قطعه سازی کشور تعطیل یا به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

شروع مذاکرات خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی در شرایطی کلید خورد که اعتراض قطعه سازان داخلی را به همراه داشت چرا که در این مذاکرات و قرادادها، صنعت قطعه سازی کشور دیده نشده بود.

وزارت صنعت در ابلاغیه ای به خودروسازان داخلی  در خصوص همکاری مشترک با خودروسازان خارجی آنان را ملزم به داخلی سازی 40 درصدی کرد که در طول مدت قرارداد و با پیشرفت کار این عدد به 70 درصد خواهد رسید.امید به اردوی قطعه سازان داخلی بازگشت و حال منتظر اتفاقات خوب بعد از برجام ماندند.

همکاری آلمانی پر آوزاه در صنعت قطعه سازی

فولکس واگن به عنوان دومین خودروساز برتر جهان که از مدت ها پیش حضورش در ایران با گمانه زنی هایی همراه بود، اینبارهم خبرساز شده و خبرهایی مبنی بر همکاری این خودروساز با چند شرکت قطعه ساز داخلی به گوش می رسد.

این خودروسازی آلمانی که پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات با ایران خودرو، گزینه خودروسازان خصوصی را پیش رو داشت گویا مقصد همکاری اش را مشخص کرده و در ادامه مسیر به سراغ قطعه سازان داخلی رفته است.

گفته می شود فولکس واگن سه شرکت داخلی قطعه سازی را جهت تولید قطعات خود تایید کرده و حال باید منتظر فرجام خوش صنعت قطعه سازی کشور ماند.

بدون شک حضور خودروسازان مطرح دنیا در کشور و تولید قطعات خودرویی آنها توسط قطعه سازان داخلی، جهش چشمگیر فنی و علمی صنعت قطعه سازی کشور را به همراه خواهد داشت.انتقال تکنولوژی ساخت قطعات با کیفیت در سطح اول خودروسازی دنیا، نوید روزهای خوب صنعت قطعه سازی کشور را می دهد در شرایطی که این حضور مدیریت شود و رانت و انحصاری در صنعت قطعه سازی کشور به وجود نیاورد.

انتقال تکنولوژی از قطعه سازان داخلی به قطعه سازان داخلی!!!

انحصار عامل اصلی عدم رشد کیفیت در تولیدات داخلی است چرا که با وجود آن رقابت بی معنا و در این شرایط رشد کیفی غیر ممکن است.سالهاست بر سر انحصاری بودن صنعت خودرو بحث و گفتگو شده و نظرات کارشناسان این حوزه متفاوت است.

تایید سه شرکت قطعه سازی توسط فولکس واگن نشانگر مسیر درست قطعه سازان داخلی است اما باید به چند نکته توجه داشت و مهمترین آن مدیریت در عدم به وجو آمدن انحصار در صنعت قطعه سازی ست.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار میهن صنعت عنوان کرد : تایید سه شرکت قطعه سازی توسط فولکس واگن نشانگر عدم موفقیت توسعه صنعت خودروسازی کشور در حالت انحصار است.

وی در ادامه افزود : به وجود آمدن انحصار در صنعت قطعه سازی به دلیل تایید سه شرکت قطعه سازی صحت نداشته و درست نیست چرا که اگر دیگر شرکت های قطعه سازی نیز بتوانند به استانداردهای لازم دست یابند و از لحاظ کیفی ارتقاء کنند می توانند در لیست همکاری با خودروسازان برتر دنیا قرار گیرند.

زاوه کیفیت پایین دیگر شرکت های قطعه سازی را دلیل اصلی این موضوع دانست و گفت : در شرایط فعلی و آنچه که مشاهده می کنیم تایید سه شرکت نیز از سمت فولکس واگن، خود یک موفقیت به شمار می رود.

وی در پایان خاطر نشان کرد : تایید این سه شرکت نشانگر در دسترس بودن سطح استاندارد های لازم برای دیگر شرکت هاست.با تایید سه شرکت از سمت فولکس واگن جهت تولید قطعات می توان نتیجه گرفت که شرکت های قطعه سازی توان ارتقاء و رشد کیفی خودرا دارند.حال با وجود شرایط پیش رو نه تنها انحصاری به وجود نخواهد آمد بلکه باید منتظر یک رقابت کیفی در بین دیگر قطعه سازان داخلی بود تا سطح استاندارد و کیفیت قطعات خودرا به سطح سه شرکت تایید شده برسانند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=91678
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه