با به‎کارگیری الگوی جدید قراردادهای نفتی

صنعت نفت ایران مستعد جذب سرمایه‎های خارجی است

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: میدان های آزادگان، یادآوران، فرزاد A، فرزاد B، پارس جنوبی، ظرفیت جذب سرمایه گذار خارجی را دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علی بختیار درباره سرمایه‎گذاری در صنعت نفت، گفت: سرمایه گذاران خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی ایران به ویژه میدان‎های غرب کارون هستند.

وی افزود: فاز دوم میدان آزادگان شمالی، فاز دوم میدان یادآوران، فاز ١١ پارس جنوبی و میدان‎های گازی فرزاد B فرزاد A، ظرفیت جذب سرمایه خارجی را دارند.

این نماینده مجلس گفت: عربستان انگیزه زیادی برای توسعه میدان‎های فرزاد B و فرزاد A دارد زیرا این کشور با محدودیت‎هایی در بخش گاز روبروست، از این رو، ایران نیز باید در قالب قراردادهای جذاب از جمله الگوی جدید قراردادهای نفتی البته با برگزاری مناقصه به روند توسعه این میدان‎ها شتاب دهد.

وی افزود: میدان‎های کوچک‎تر مانند آرش و اسفندیار که از حوزه های مشترک هستند نیز می تواند به طور کامل از سرمایه خارجی استفاده کنند.

عضو کمیسیون قضایی درباره سرمایه گذاری در بخش‎های میانی و تکمیلی صنعت نفت نیز افزود: صنایع پتروشیمی برای سرمایه گذاران خارجی به نسبت طرح های پالایشی جذابیت بیشتری دارد.

صنعت نفت ایران سرمایه‎های خارجی را جذب می کند
بختیار، پیش‌تر درباره ابعاد و اهمیت حضور شرکت‎های خارجی در طرح‎های نفت و گاز ایران در قالب سازوکارهای مشخص اظهار کرده بود: ایران برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد و ایجاد موقعیت‎های شغلی پیش بینی شده در سال‎های اجرای برنامه ششم توسعه، به حدود ٧٠٠ تا ٨٠٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که در ارزیابی خوش‌بینانه می توان یک چهارم این عدد را از منابع داخلی و مقدار باقیمانده را از طریق سرمایه خارجی تامین کرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی افزود: در سال‌های اجرای قانون برنامه، حدود ٥٠٠ تا ٦٠٠ میلیارد دلار از منابع سرمایه‎گذاری در کشور باید از خارج تامین شود. از این رو، بهترین بخشی که می تواند راه را برای جذب سرمایه خارجی هموار کند صنعت نفت است زیرا قراردادهای این بخش کلان هستند.

این نماینده مجلس گفت: تکمیل هر فاز پارس جنوبی بیش از سه میلیارد دلار هزینه دارد از این رو  صنعت نفت بهترین بخش برای آغاز جذب سرمایه‎های خارجی است.

وی افزود: خارجی‎ها خواهان سرمایه‎گذاری در صنایع نفت و گاز به‎ویژه بخش بالادستی هستند زیرا ایران منابع غنی نفت و گاز دارد، بنابراین باید سرمایه خارجی را برای طرح‎های توسعه ای صنعت نفت جذب به‎ویژه در پروژه‎های میدان‎های مشترک نفت و گاز جذب کرد.

وی با اشاره نیاز صنعت نفت به سرمایه گذاری در قالب برنامه ششم توسعه افزود: اگر جذابیت و انگیزه های لازم در صنعت نفت ایجاد شود بخش عمده‎ای از برآوردها برای سرمایه‎گذاری را می توان با سرمایه خارجی تامین کرد.

بختیار گفت: می توانیم از ظرفیت‎های بخش خارجی برای اکتشاف، توسعه و تولید به شکل کامل استفاده کرد.

منبع: میزان

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=94356
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه