معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري:

ضرورت توجه به شيوه تعامل صنعت با دانشگاه

میهن صنعت : معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري صبح امروز ضمن بازديد از مرکز تحقيقات و نوآوري گروه خودروسازي سايپا از روند توليد برخي خودروهاي اين گروه صنعتي ديدن کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهوري، در بازديد گروه صنعتي سايپا و مرکز تحقيقات و نوآوري اين شرکت خودروساز، با تاکيد بر ضرورت بهره‌گيري صنايع کشور از بستر اقتصاد دانش‌بنيان، گفت: با اجراي قانون حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان، زمينه بسيار مناسبي براي حمايت از اين شرکت با حمايت دولت و به ويژه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ايجاد شده، که بهره‌گيري صنعت خودرو از اين بستر تاکنون به خوبي محقق نشده است.

وي افزود: تسهيلات اين قانون براي توليدکنندگان دانش‌بنيان بسيار جذاب است؛ زيرا از معافيت‌هاي مالياتي و وام‌ها و تسهيلات گمرکي، مي‌توانند بهره‌مند شوند.

ستاري با اشاره به اين‌که سازوکار پيوستن به اين برنامه‌هايي براي صنايع دشوار نيست، بيان کرد: تاکنون بيش از 1500 شرکت از اين امکان بهره‌مند شده و دانش‌بنيان شده‌اند.

معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهوري از ضرورت تسلط بر فناوري و توجه به تعامل بخش صنعت با دانشگاه گفت و افزود: سال‌هاي پيش از انقلاب اسلامي، تجهيزات بسيار خوبي در اختيار کشور ما قرار مي‌گرفت که به‌طور مثال در حوزه دفاعي کشورمان، بر همين مبنا در منطقه حرف اول را مي‌زد، اما؛ به‌محض اين‌که قطعات اين صنايع از خارج تأمين نشد، دچار مشکلات بسياري شديم.

وي با بيان اين‌که مشکل کشورهاي نفتي اين است که نيازي به دانشگاه ندارند؛ چراکه از صنعت واقعي بهره‌مند نيستند، افزود: به همين خاطر نمي‌توانيم دانشجوياني را که به خوبي تربيت مي‌کنيم و امکانات مناسبي در اختيار آنان قرار مي‌دهيم، در کشور حفظ کنيم؛ چراکه فضاي حفظ و نگهداري آنان و توانايي ايجاد اشتغال براي آنان را نداريم.

ستاري توانايي شرکت‌هاي خودروساز را اميدوارکننده دانست و بيان کرد: برخلاف سال‌هاي گذشته، خوشبختانه در بسياري از زمينه‌ها، ازجمله طراحي، ساخت بدنه و ايجاد پلتفرم‌هاي خودروسازي در کشور پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم.

وي افزود: اين در حالي است که سال‌هاي گذشته، توانايي طراحي نداشتيم. طبيعي است در چنين فضايي، دانشگاه و فناوري‌هاي خارج شده از دل آن، کارايي خود را نشان مي‌دهد و آن چيزي که دانشگاه را درگير خود مي‌کند، نوآوري، تفکر و خلاقيت جوانان است.

محمود شيخ زين‌الدين، معاون نوآوري و تجاري‌سازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، ضمن تاکيد بر ايجاد شبکه‌اي از شرکت‌هاي نوآور، که بتوانند به صنعت خودروسازي ياري برسانند، گفت: هدف اصلي معاونت علمي و فناوري، اين است که ضمن گسترش سهم دانش و فناوري در صنعت خودرو، به ايجاد ارزش‌افزوده بيشتر در اين صنعت مهم به‌طور چشم‌گيري کمک کند.

شيخ زين‌الدين، ادامه داد: در راستاي گسترش ظرفيت‌هاي نوآوري و فناوري شرکت‌هاي خودروساز، اين مذاکرات با ديگر صنايع مرتبط با خودروسازي آغاز شده و تلاش مي‌کنيم بتوانيم با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي در مسير تزريق فناوري و نوآوري صنعت خودروسازي گام برداريم.

در ادامه، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهوري، با همراهي، جمالي (مدير عامل گروه صنعتي سايپا)، شيخ زين‌الدين (معاون نوآوري و تجاري‌سازي معاونت علمي)، وطني (معاون توسعه و فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري) و مصوتي (معاون مرکز تحقيقات و نوآوري گروه تحقيقات سايپا)، از بخش‌هاي مختلف گروه صنعتي سايپا از جمله بخش تحقيق و توسعه، آزمايشگاه‌هاي تست خودرو، واحد طراحي، ايمني و استحکام خودرو و آزمايشگاه‌هاي شبيه‌سازي جاده و ارتعاشات و آزمايشگاه سرما، واحد طراحي ساختار و بدنه و همچنين خط توليد يکي از محصولات اين گروه خودروساز ديدن کردند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=72959
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه