ضریب آیرودینامیک خودرو چگونه محاسبه می شود؟
با پیشرفت صنایع خودرو سازی و اهمیت بیشتر کاهش مصرف سوختهای فسیلی، شاهد پررنگ شدن نقش علم آیرودینامیک، از ابتدای پیدایش این صنعت تا کنون هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از خودرونویس، آیرودینامیک علمی است که به بررسی جریان هوا در اطراف اشیا میپردازد و رفتار آن را توجیه میکند. قوانین آیرودینامیک توضیح میدهند که یک هواپیما چگونه به پرواز در میآید. هر وسیلهای که در جریان هوا حرکت میکند بر اساس قوانین علم آیرودینامیک رفتار میکند. فضاپیمایی که به فضا پرتاب میشود، بادبادکی در آسمان به پرواز در میآید و اتومبیلی که حین حرکت باید با جریان هوا مقابله کند، همگی طبق قواعد یکسانی رفتار میکنند.
نیروی مقاومت یا پسا (Drag)
درگ نیرویی است که باعث کندی حرکت اجسام میشود و جابهجایی را برای آنها مشکل میسازد. درست مانند راه رفتن در آب که به مراتب از راه رفتن در خشکی سختتر است و به این دلیل است که آب نسبت به هوا، نیروی درگ بیشتری را باعث میشود. شکل اشیا نیز در به وجود آمدن نیروی درگ تاثیر بسزایی دارند. بیشتر اجسام کروی نسبت به اجسام با سطح مقطع صاف، نیروی مقاومت بیشتری دارند و معمولا اجسام کمعرض از نمونه های عریضتر درگ کمتری را تولید میکنند. به بیانی دیگر هر چقدر که جریان هوا با سطح مقطع یک جسم تماس بیشتری داشته باشد، درگ بیشتری تولید میکند.
ضریب درگ (Drag Coefficient)
رایجترین روش برای بررسی ویژگیهای آیرودینامیکی یک اتومبیل محاسبه ضریب مقاومت پسای آن یا همان ضریب درگ است که Cd نیز گفته میشود. ضریب درگ برای هر خودرو به طور جداگانه و تجربی، در تونلهای باد اندازهگیری میشود. برای یک اتومبیل هر چه این ضریب کوچکتر باشد، نمونه آیرودینامیکتری خواهد بود.