میهن صنعت:

طرح توسعه کشت پنبه در وزارت جهاد کلید خورد

میهن صنعت: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: طرح توسعه کشت پنبه هم اکنون توسط اداره کل پنبه، دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی با تجدید نظر تهیه شده و پیگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،5 آبان خبری با عنوان "نبود بذر مناسب امسال تولید پنبه را 5 هزار تن کاهش داد" به نقل از رئیس اتحادیه پنبه‌کاران کشور منتشر کرد.

وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی به شرح زیر ارسال کرده است:

تولید سال جاری محصول وش حدود 210 هزار تن پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته (حدود 207 هزار تن وش) کاهش و یا تغییر قابل توجهی نخواهد داشت.

در مورد نبودن ارقام جدید باید گفت از سوی موسسه تحقیقات پنبه کشور طی سالهای اخیر ارقام جدیدی معرفی شده که زارعین به لحاظ عملکرد بیشتر و زودرسی مناسب، کشت و کار آنها را بویژه در مناطق شمالی کشور ترجیح می‌دهند.

در این گزارش آمده است: به موازات فعالیتهای تحقیقاتی داخل کشور، اداره کل پنبه، دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی طی سالهای اخیر پیگیری‌هایی مرتبط با واردات ارقام جدید را بعمل آورده که آزمایشات بررسی کمی و کیفی آنها در مناطق به پایان رسیده و هم اکنون مقدمات کار برای واردات آنها با همکاری موسسات تحقیقاتی و سازمان حفظ نباتات فراهم شده است.

 در این گزارش تصریح شده است: طرح توسعه کشت پنبه هم اکنون توسط اداره کل پنبه، دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی با تجدید نظر تهیه که در دست پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علاوه بر فعالیت‌هایی که در زمینه مکانیزاسیون برداشت پنبه طی سالهای اخیر انجام شده، تنگناهای اعتباری برای واردات تعداد قابل توجهی کمباین پنبه توسط بخش خصوصی با بهره‌مندی از 60 درصد یارانه، برنامه‌ریزی و در دست انجام است که بزودی نتیجه بخش خواهد بود.

در گزارش وزارت جهاد کشاورزی تاکید شده است: پیگیری و تحقق بسیاری ازمشکلات پنبه و خواسته‌ اعضای پنبه‌کار، عمدتاً از وظایف اصلی اتحادیه تعاونیهای پنبه کاران بوده که متاسفانه بدلیل عدم توانمندی و اعتقاد به اصل مشارکت، از اقدام عملی خودداری و گاهاً با مصاحبه‌هایی اینچنین تنها برای استمرار حضور در صحنه و بدون ارائه پیشنهاد سازنده، مواردی را مرتبط و نامرتبط در جامعه مطرح می‌‌کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=29792
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه