میهن صنعت:

عدالت اجتماعی در پرداخت یارانه ها نادیده گرفته شد

میهن صنعت: در پرداخت يارانه ها عدالت اجتماعي در نظر گرفته نشده بود. بعضي افراد مشمول دريافت يارانه شدند كه روزانه ميليونها درآمد داشتند اما هيچ وقت از دريافت يارانه انصراف ندادند و به اصطلاح غنيمت دانستند كه حداقل پول سيگار آنها نمي شود. متاسفانه كارگروه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دكتر مجيد ابهري يكي از كارشناسان برجسته مسائل اجتماعي كشور، با انتقاد از عملكرد دولت و رسانه ها در نحوه پرداخت يارانه ها گفت: در هر كشور دولت مربوطه با ابزار مختلف به كمك و حمايت از اقشار كم درآمد و ضعيف مي پردازد. در كشور ما در دهه اول انقلاب برنامه كوپني شدن كمك بزرگي بود به افراد كم در آمد و آسيب پذير و مستضعف آن روزگار.
اين كارشناس مسايل اجتماعي در گفت و گو با خبرنگار سايت «فردا» با بيان اينكه در اين طرح عجولانه عدالت اجتماعي چندان مورد توجه قرار نگرفته بود افزود: بعد از شدت گرفتن تحريم ها و دشمني امريكا و اعوان و انصارش با كشور ما موضوع قطع پشتيباني هاي مالي از كالا و پرداخت يارانه نقدي مردم مطرح شد.هر چند اين طرح عجولانه اي بود و در پرداخت آن عدالت اجتماعي در نظر گرفته نشده بود اما به هر حال كمكي بود به افراد كم درآمد و پرجمعيت به ويژه در شهرستان ها و مناطق محروم.
وي در ادامه اظهار داشت: طرح پرداخت يارانه هاي نقدي از نگاه آسيب شناسي دو عيب بزرگ داشت اول اينكه ديگر كسي به كارهاي كارگري و كشاورزي مشغول نمي شد و خانواده هاي پرجمعيت روستايي وشهرهاي كوچك كه اغلب بيش از پنج از فرزند داشتند داراي درآمدي شدند كه ديگر نيازي به كار كردن نمي ديدند. هزينه ها و برج آنها نيز مانند افراد ديگر شهري و يقه سفيد شده بود. دومين عارضه اي كه نصيب جامعه شد اين بود كه قرار بود با افزايش حامل هاي انرژي هزينه پرداخت يارانه ها تامين شود نه آنكه هشتادهزار تومان از صندوق ارزي برداشته شود و به حساب يارانه ها واريز گردد و دولت يازدهم با مشكلات مختلفي مواجه گردد.
اين كارشناس مسائل اجتماعي كشور يادآور شد: در پرداخت يارانه ها عدالت اجتماعي در نظر گرفته نشده بود. بعضي افراد مشمول دريافت يارانه شدند كه روزانه ميليونها درآمد داشتند اما هيچ وقت از دريافت يارانه انصراف ندادند و به اصطلاح غنيمت دانستند كه حداقل پول سيگار آنها نمي شود. متاسفانه كارگروه پژوهشي براي برقراري يارانه نيز چندان فعاليت چشم گيري در شناسايي دهك هاي دريافت يارانه نكرد.
ابهري همچنين با اشاره به ضعيف بودن سرمايه اجتماعي در جامعه گفت: در جامعه ما به علت ضعيف بودن سرمايه هاي اجتماعي خود انصرافي در دريافت يارانه ها وجود ندارد يعني مانند بسياري از كشورها كه افراد پردرآمد و توانمند مالي از دريافت تنخواه اين چنيني داوطلبانه انصراف مي دهند. در كشور ما اگر هم چنين اتفاقي افتاد بسيار محدود و انگشت شمار ماست. بنابراين كسي كه اين پول يارانه از پول واكس كفش او كمتر بود يارانه مي گرفت و فرد بازنشسته هم يارانه مي گرفت و تفاوتي ميان آنها نبود.
به گزارش ایرنا اين جامعه شناس كشورمان در ادامه افزود: به جاي برقراري عدالت اجتماعي، ظلم اجتماعي تحقق يافت اما چون پرداخت يارانه به عنوان يك حق شناخته شده ديگر نمي توان مردم كم درآمد و اقشار آسيب پذير را از دريافت آن محروم نمود. بهتر است ابتدا كارمندان ارشد دولت سپس بازاريان و اصناف كارخانه داران و تمام افراد ثروتمندي كه شناسايي آنها نيز سخت نيست از دريافت يارانه منصرف گردند سپس دولت با تشكيل كارگروه هاي شناسايي در هر شهر و منطقه با شناسايي افرادي كه به هيچ عنوان استحقاق دريافت يارانه را ندارند قطع نموده است.
دكتر مجيد ابهري در پايان با انتقاد از عملكرد رسانه ها خصوصا صدا و سيما نيز گفت: متاسفانه فرهنگ سازي و بستر سازي رفتاري نيز در اين زمينه ضعيف بود. رسانه ها و در صدر آنها صداوسيما بايد با تشويق افراد توانمند به انصراف از دريافت يارانه ها به كمك دولت مي شتافتند تا با كسري بودجه ۵۲ درصدي و نرخ تورم ۴۰ درصدي، جنگ رواني راه افتاده توسط دشمنان به اهداف خود نائل نمي شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=30284
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه