گنجشک های وارداتی در قالب قناری های صفر کیلومتر

عرصه بر واردکنندگان خودرو تنگ‌تر میشود

برخی از این واردکنندگان لذت به دست آوردن مابه التفاوت خودروهای دست دوم و صفر بر زیر زبانشنان مزه کرده و به دنبال ادامه روند پیشین خود هستند اما ایجاد محدودیت یک ساله از ورود ماشین های دست دوم به ایران و فروش آنان به جای خودروهای صفر کیلومتر جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از اجرایی شدن برجام وزارت صنعت،معدن و تجارت در راستای سامان دهی به بازار واردات خودرو از شرکت های واردکننده خواست تا به صورت مستقیم هرچه سریعتر نسبت به دریافت نمایندگی رسمی از برندهای اصلی اقدام کنند.

با گذشت مدت زمان تعیین شده و عدم توانایی واردکنندگان جهت دریافت نمایندگی مستقیم، طی دستورالعمل ابلاغی ساماندهی واردات و بازار ارز از سوی معاون اول رییس‌جمهور، فعالیت چند شرکت واردکننده خودروهای اوپل، هوندا، اشکودا، ب. ام. و، سئات و آئودی متوقف شد تا وضعیت مکاتبات آنها با برندهای مادر تعیین تکلیف شود.

از طرفی در طرح پیشنهادی وزارت صنعت به هیئت دولت، تنها خودروهایی مجوز ورود به ایران را خواهند داشت که در ایران اقدام به سرمایه گذاری کرده اند و این امر به مذاق عده ای خوش نیامده و مدعی شدند که این امر سبب بروز انحصار در بازار خودروهای وارداتی خواهد شد.

اما به دنبال این طرح صبح دیروز رونمایی جدیدی از ماده های قدیمی واردات خودرو صورت گرفت و طی آن خودروهایی که بیش از یک سال از تاریخ ورود آنان می گذرد حق ورود به بازار ایران را نخواهند داشت.

شهرام آزادی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به خبرنگار «میهن صنعت» گفت : بعضی از این شرکت ها هر ساله مدل های جدیدی از محصولات خودرا روانه بازار می‌کنند که البته می توان گفت که تفاوت چندانی بین مدل های 2 سال قبل و مدل های روزشان وجود ندارد بنا بر این الزام در خصوص اینکه می بایست حتما خودروهای سال خودرا صادر کنند وجود ندارد.

وی ادامه داد : اما باید آن طرف موضوع را هم دید و اینکه زمان تولید محصول می بایست مهم باشد تا محصولات 10 سال پیش وارد بازار خودرو ایران نشود.با این حال فاصله 2 یا 3 سال خیلی مهم نبوده و از لحاظ قیمتی بسته به نوع و مدل خودرو، قیمت آن متفاوت است.

شهرام آزادی موضوع مطرح شده در خصوص بروز انحصار در بازار خودروهای وارداتی به واسطه ی این ماده را نادرست خواند و  تصریح کرد : فکر نمی کنم این موضوع باعث به وجود آمدن انحصار و یا افزایش قیمت در بازار خودروهای وارداتی گردد چنانکه شرکت هایی که قصد فعالیت اقتصادی در ایران را داشته باشند، به دنبال فروش محصولات خود هستند.

در حقیقت نباید این اتفاق بهانه ای برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی گردد چنانکه امروزه تحولات و رقابت در صنعت خودرو بسیار شدید است و بعید به نظر می‌رسد که این مهم صورت گیرد چرا که خودروسازان جهانی دیگر ماننده سالهای دور هر 5 سال یک مدل جدید ارائه نداده و تقریبا هر ساله یک محصول جدید به بازار معرفی می‌کنند و همین امر سبب وجود تنوع محصول شده است.

 

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو از دیدگاه دیگری به این موضوع پرداخته و به خبرنگار «میهن صنعت» می گوید : قائدتا طرح محدودیت ورود خودروهایی که یک سال از عمر تولیدشان می گذرد نباید تاثیری در افزایش قیمت خودروهای وارداتی گذاشته و یا موضوع انحصار مطرح شود.

زاوه در ادامه افزود : این قانون تا سال 90 همین یک ساله بوده و بعد از آن مدت زمانش به 3 سال افزایش داشت که این موضوع مشکلات فراوانی را برای خریداران خودروهای وارداتی به وجود آورد ازجمله دستکاری کیلومترهای خودروهای قدیمی و فروش آن به عنوان خودروهای صفر کیلومتر در ایران که به واسطه این اتفاق بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی متضرر شده اند.

وی در پایان با اشاره به رفع این مشکل پس از ایجاد محدودیت یک ساله تولید و ورود خودروها به ایران، بیان داشت : به واقع این موضوع اتفاق مهمی نبوده و بیشتر منافع خریداران خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده است . برخی از این واردکنندگان لذت به دست آوردن مابه التفاوت خودروهای دست دوم و صفر بر زیر زبانشنان مزه کرده و به دنبال ادامه روند پیشین خود هستند اما ایجاد محدودیت یک ساله از ورود ماشین های دست دوم به ایران و فروش آنان به جای خودروهای صفر کیلومتر جلوگیری خواهد کرد.

 

گزارشگر بهنام وحیدی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=106465
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه