میهن صنعت :

عرضه ربات مین یاب توسط محققان کشور/ کشف مین و ارسال تصویر به کاربر

میهن صنعت : پژوهشگران پارک علم و فناوری یزد ربات مین یاب کنترل از راه دوری را عرضه کردند که ضمن کشف و خنثی کردن مین از مناطق آلوده، قادر به ارسال تصاویر به کاربر است.


میهن صنعت : پژوهشگران پارک علم و فناوری یزد ربات مین یاب کنترل از راه دوری را عرضه کردند که ضمن کشف و خنثی کردن مین از مناطق آلوده، قادر به ارسال تصاویر به کاربر است.

علیرضا کارگر- از محققان این پروژه تحقیقاتی با بیان اینکه بر اساس آمارها ایران سومین کشور دنیا به لحاظ مین های دفن شده است، افزود: در طول 8 سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بالغ بر 16 میلیون مین در شهرهای مرزی غرب و جنوب کشور کاشته شده است که به علت دور افتاده بودن و صعب العبور بودن مناطق، خنثی نشده باقی مانده است.

وی با اشاره به قربانی شدن سالیانه هموطنان به علت انفجار مین  های دفن شده در زمین، اظهار داشت: استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، ایلام و خوزستان در معرض خطر انفجار مین های کاشته شده در زمین هستند در حالی که کشف و خنثی سازی آنها خطرناک و پرهزینه است.
 
کارگر با تاکید بر اینکه کشف و خنثی سازی مین ها یکی از کارهای پرخطر به شمار می رود، ادامه داد: اجرای عملیات پاک سازی مناطق مین گذاری شده تاکنون باعث کشته شدن انسانها شده است.
 
وی از طراحی و تولید رباتهای مین یاب برای کشف و خنثی سازی مین ها خبر داد و اضافه کرد: ربات مین یاب یکی از راه های کشف و خنثی سازی مین ها است که می تواند بدون حضور فیزیکی انسان عملیات مورد نظر را اجرایی کند.
 
این محقق وجود مناطق بیابانی و ناهموار را از موانع حرکت رباتهای مین یاب ذکر کرد و یادآور شد: با پیاده سازی طرح ربات مین یاب علاوه بر اینکه تلفات انسانی و هزینه های مین یابی کاهش می یابد، می توان در مناطق صعب العبور و بیابانی عملیات خنثی سازی را انجام داد.
 
وی با اشاره به قابلیت های ربات مین یاب ساخته شده، گفت: ربات طراحی شده قابلیت کشف، خنثی سازی و دوباره مین گذاری کردن میادین را دارد علاوه بر آن این ربات با داشتن ارتباط پایدار با پهنای باند بسیار بالا، قادر به ارسال تصاویر است.
 
کارگر کنترل ربات از راه دور را از دیگر مزایای این ربات نام برد و اضافه کرد: ربات عرضه شده قادر به انجام وظایف سخت و پر خطری است که برای انسانها خطر مرگ را به همراه دارد.
 
این پژوهشگر، شناسایی مین های زیر سطحی را از ماموریت های این ربات دانست و ادامه داد: این ربات قادر به علامتگذاری مین های زیر سطحی و مناطق حساس و جابه جایی مین سطحی روی زمین است.
 
وی خاطر نشان کرد: باز کردن مسیر عبور که توسط تله های انفجاری مسدود شده باشند و توانایی حرکت در مناطق کوهستانی و بیایانی از دیگر قابلیت های این ربات است.

منبع : مهر

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3851
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه