میهن صنعت:

عزم جدی برای مبارزه با قاچاق سوخت /سیاست تنبیهی برای عدم ثبت نام در سامانه طرح پایش

خودروهایی که در طرح پایش ثبت نام نکنند با کاهش سهمیه سوخت مواجه خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، چندی پیش گزارشی با عنوان وقتی همه خواب بودند/قاچاق گازوئیل در دل پائیتخت منتشر شد که در آن به موضوع سوخت گیری غیرمجاز برخی کامیون ها در تهران اشاره شده بود.

طبق این گزارش برخی جایگاه های سوخت گیری در تهران در ساعات دو الی پنج بامداد با در اختیار گذاشتن ردیف‌هایی خاص برای متخلفین، امکان سوخت گیری غیر قانونی را برای بعضی از کامیون ها  فراهم می‌کند و چندین کامیون  با در دست داشتن کارت‌های سوخت متعدد، که پشت آنها تانکرهایی با ظرفیتی معادل دو تا سه هزار لیتر به‌طور غیرقانونی جوش داده شده به دور از چشم همه مسئولین نظارتی اقدام به سوخت گیری غیر مجاز می‌کردند.

طرح سوخت گیری به‌وسیله کارت سوخت اگرچه موجب ساماندهی در توزیع شد، اما با مشکلاتی نیز مواجه بود از جمله اینکه سوخت گیری با کارت های مختلف که از آن به‌عنوان  کارت های مهاجر یاد می شود،  استفاده  و به قاچاق سوخت کمک می‌کرد و سالانه میلیاردها تومان ضرر مالی به کشور وارد می ساخت.

در چند روز اخیر اخباری مبنی بر توزیع سوخت گازوئیل بر اساس پیمایش (مسافت طی شده توسط خودرو) به گوش می رسد که می تواند از قاچاق سوخت جلوگیری و در کاهش مصرف سوخت مؤثر باشد.

به گفته مسئولان خودروهایی که تا مهرماه در این طرح ثبت نام نکنند به تدریج از سهمیه سوخت آنها کاسته خواهد شد، اما ضرب العجل برای ثبت نام و عدم تعلق سوخت به هیچ خودرویی اعلام نشده است.

سوخت گیری فقط از طریق پیمایش خودرو

منصور ریاحی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ساماندهی توزیع سوخت گازوئیل اظهار داشت: تلاش تمام دستگاه های اجرایی به حداقل رساندن قاچاق به‌ویژه سوخت است و اقدامات بنیادینی در خصوص اصلاح فرآیند توزیع سوخت در سالهای گذشته صورت گرفت.

وی افزود: شبکه قاچاق در برخی استان ها بسیار فعال بود و در آنجا طرح سهمیه بندی سوخت اجرا شد تا بتواند از قاچاق جلوگیری کند، این در حالی است که باید قاچاق سازماندهی شده را جدی گرفت و با آن مبارزه کرد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه سیاست های راهبردی طرح جامع توزیع نفت و گاز بر اساس پیمایش دردستور کار قرار گرفته، گفت: اجرای این برنامه به نحوی است که دیگر با کارت سوخت کسی سوخت گیری نکند، چراکه با این روش کارت ها به راحتی جا به جا می شد و سوء استفاده های زیادی صورت می گرفت اما در این طرح خودرو طبق عملکرد و پیمایش راه، سهمیه سوخت دریافت خواهد کرد.

ریاحی تصریح کرد: در این طرح، بر روی تمام خودرو سامانه (GPS) توسط سازمان راهداری نصب شده و به راحتی اطلاعات عملکرد خودرو مشخص است و بر این اساس سهمیه تخصیصی، طبق پیمایش محاسبه و داده خواهد شد.

وی ضمن اشاره به نکاتی درمورد طرح جامع سوخت بر اساس پیمایش بیان کرد: این طرح در ابتدا برای وسایل نقلیه فعال در حمل و نقل و خودروهای سنگین اجرایی می شود و در وهله بعدی نفت‌کش ها و سایر دستگاه ها عملیاتی خواهد شد و همزمان سامانه جی پی اس هم برای تمام دستگاه ها انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در پایان تأکید کرد: اقدامات در حوزه توزیع سوخت باید به گونه ای باشد که قاچاق آن صرفه اقتصادی نداشته باشد و اجرای طرح توزیع بر اساس پیمایش گامی مناسب در این جهت است.

صرفه جویی در مصرف سوخت با اجرای طرح پیمایش

علی اکبر نژاد علی مدیر سامانه هوشمند توزیع سوخت در خصوص سامانه جامع طرح پیمایش گفت: این طرح با هماهنگی وزارت کشور و سازمان راهداری صورت گرفته و از مهر ماه 94 طراحی آن انجام شد که توزیع سوخت بر اساس پیمایش خودرو صورت گیرد.

وی افزود: در فاز اول این طرح ، سوخت نفت و گاز براساس میزان عملکرد خودرو و مسافت طی شده بین شهرهای مختلف انجام که منجر به کاهش مصرف سوخت هم شد. 

 مدیر سامانه هوشمند توزیع سوخت با اشاره به مصرف بالای سوخت در کشور اظهار داشت: در سال 93 میزان مصرف سوخت 51 لیتر در روز بود که با اجرای این طرح با کاهش 10 درصدی همراه شد و به حدود 42 لیتر رسید.

وی تصریح کرد: در طول مدت اجرای این طرح (سهمیه بندی سوخت) 2.9 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت صورت گرفته که اگر با قیمت صادرات آن مقایسه شود، حدود 3 هزار 100 میلیارد تومان صرفه جویی به دنبال داشته است.

 نژاد علی با بیان اینکه از این پس برای خودروهای دارای سوخت گازوئیل اسناد حمل شکل خواهد گرفت، گفت: همه خودروها موظفند تا در سامانه سازمان راهداری ثبت نام کنند که پس از آن برای آنها اسناد حمل ایجاد و فعالیت آنها بر این اساس محاسبه خواهد شد و با توجه به میزان عملکرد سهمیه  تخصیصی، سوخت به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: طبق آمارها 500 هزار خودرو فعال در شهرها وجود دارد که تاکنون 200 هزار خودرو ثبت نام کرده اند و مابقی نیز تا آخر مهرماه برای ثبت نام فرصت دارند. لازم به ذکر است که اگر ثبت نام انجام  نشود از میزان سهمیه آن ها کاسته خواهد شد.

مدیر سامانه هوشمند توزیع سوخت تأکید کرد: امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم از قاچاق سوخت جلوگیری و اهداف خود را برای کاهش مصرف سوخت محقق کنیم.

 کنترل و مدیریت سوخت در طرح جدید

 در همین راستا فرزان گلچین عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اشاره به ساماندهی مصرف گازوئیل اظهار داشت: در چند سال اخیر تلاش های زیادی برای جلوگیری از قاچاق کالاهای نفتی  انجام شده  و نتایج خوبی داشته که حاصل همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف و بخش خصوصی بوده است.

وی افزود: مبارزه با قاچاق کالا درسالهای گذشته از طریق بکار گیری روش های نرم افزاری  و کنترلی بیشتر انجام شده و واگذاری برخی مسئولیت ها به بخش ها مختلف کمک شایانی به مدیریت قاچاق سوخت کرده است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان  به اینکه سوخت هم یک کالا است، گفت: در گذشته خودروهایی که تردد می‌کردند، چه از طریق پیمایش و چه از مصرف سوخت، قابل کنترل نبودند و مصرف سوخت آنها هیچ وقت مورد بررسی قرار نگرفته است، این در حالی است که اجرا شدن طرح سهمیه بندی سوخت، گامی مؤثر در این راستا بوده است.

وی تصریح کرد: طرح پیمایش اقدامی مناسب در جهت کنترل تردد و میزان مصرف سوخت خودروها است، بنابراین یک نظامی ایجاد شده تا میزان لیتراژ براساس مسافت طی شده، محاسبه شود.

گلچین با اشاره به طرح پیمایش گفت: در این طرح از طریق نصب سیستم های ارتباطی بر روی خودروها میزان مسافت طی شده مشخص و به همان سهمیه اختصاص داده خواهد شد که این امر می‌تواند در مبارزه با قاچاق سوخت و کنترل آن مؤثر باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=127756
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه