دردوسال گذشته هیچ تاکسی درپایتخت نوسازی نشده است؛

فرسودگی طرح «نوسازی خودروهای فرسوده» ؟

میهن صنعت : طرح نوسازی خودروهای فرسوده سال ۷۷ ۱۳تصویب شد و سرانجام در سال ۸۵ ۱۳ اجرایی شد . اما آمار‌های انجمن صنفی اسقاط و بازیافت کشور نشان می‌دهد که اجرای این طرح چندان موفقیت آمیز نبوده است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، وقتی آلودگی هوا بدجوری گلوی تهران و خیلی از شهرهای کشور را گرفت، راهکارهای زیادی برای کاهش آن پیشنهاد و اجرایی شد که خارج کردن خودروهای فرسوده یکی از آنها بود. خودروهایی که به گفته امیررضا رجبی، معاون سابق نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، 22 برابر یک خودروی جدید با استاندارد یورو 3 آلودگی تولید می‌کنند .

طرح نوسازی خودروهای فرسوده سال 77 13تصویب شد و سرانجام در سال 85 13 اجرایی شد . اما آمار‌های انجمن صنفی اسقاط و بازیافت کشور نشان می‌دهد که اجرای این طرح چندان موفقیت آمیز نبوده است .زیرا از سال 82 تا پایان سال 90 فقط یک میلیون و در دو سال گذشته نیز فقط 350 هزار خودروی فرسوده از چرخه خارج شدند.

در این بین سید مجتبی شفیعی، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بخشی از تقصیرها را گردن گرانی قیمت خودرو می‌اندازد و بر این باور است که اگر این عرصه دچار جهش قیمت نشده بود تا امروز بخش زیادی از خودروهای فرسوده که آمار آنها چیزی نزدیک به 5 میلیون دستگاه خودرو است، نونوار شده بودند. وی بر این باور است که در نوسازی خودروهای شخصی مالکان رغبتی از خود نشان ندادند و در نوسازی خودروهای حمل و نقل عمومی این خودروسازان بودند که تعویض را به سود خود نمی‌دانستند و به همین دلیل روند تأمین خودروی جایگزین به کندی پیش می‌رود.

**تردد بیش از17 هزار تاکسی فرسوده در پایتخت

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این باره گفت: در حال حاضر بیش از 17 هزار تاکسی فرسوده در پایتخت تردد می‌کنند و دو سالی می‌شوند که در انتظار نونوار شدن هستند. به گفته میثم مظفر از دو سال گذشته هیچ پرایدی به عنوان تاکسی وارد چرخه حمل‌ونقل نشده است اما 25 درصد از 80 هزار تاکسی سیار در تهران منتظر هستند با خودروهای جدید تعویض شوند.

**بخش خصوصی پای کار بیاید

علیرضا چلویی، دبیر انجمن صنفی اسقاط و بازیافت کشور نیز دلایل زیادی را برای کاهش روند نوسازی می‌شمارد و می‌گوید: گرانی خودرو، افزایش قیمت ارز، بسته شدن 130 مرکز اسقاط خودرو از سال 85 تا امروز و سرگردانی مالکان خودرو میان اداره‌های مختلف باعث شده است طرحی که در سال 90 خوش درخشید در سال 92 به درهای بسته بخورد. وی بر این باور است که این طرح به دلیل تعدد مدیریت تا زمانی که به بخش خصوصی واگذار نشود به سرانجام نمی‌رسد، نظریه‌ای که به اعتقاد دکتر «عبدالله مشترکی»، کارشناس حمل و نقل، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی در این باره می‌گوید: این طرح با همه سرمایه‌ای که متولیان دولتی گذاشته‌اند ثمر مطلوبی نداشت و به گفته مسئولان 130 مرکز اسقاط خودرو بسته شده‌اند و 120 مرکز موجود نیز فقط در 2 سال 350 هزار خودرو را از رده خارج کرده‌اند، وقتی خودرویی تحویل نمی‌شود، کسی به دلیل گرانی حاضر نیست خودروی خود را نو کند و مشکلاتی از این دست با چه توجیه اقتصادی، بخش خصوصی پای کار بیاید و سرمایه گذاری کند، باید دنبال راه حل بهتری بود.
منبع: حمایت

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=22838
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه