میهن صنعت :

فرصت احیای حضور خودرو ایرانی در بازار روسیه

میهن صنعت : تشدید تنش در روابط روسیه و غرب در قالب اعمال تحریم های متقابل اقتصادی علیه همدیگر، فرصت جدیدی را پیش روی صنعت خودرو ایران برای احیای حضور خود در بازار بزرگ روسیه فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، هنوز هم در خیابان های مسکو می توان سمندهای ایرانی را مشاهده کرد که به نماد صنعت خودرو ایرانی در پایتخت اسلاوها تبدیل شده است.

هر چند حضور خودروهای ایرانی در بازار روسیه در فاصله سال های 2007 تا 2009 با گلایه هایی از سوی مصرف کنندگان در زمینه ضعف خدمات پس از فروش مواجه بود، اما صرف این حضور در کنار برندهای معروف جهان، مزیت بزرگی برای کشورمان محسوب می شد و نشانه غرور ایرانی در سرزمین روس ها بود.

اما این وضعیت دیری نپایید و آغاز تحریم های یکجانبه و فراقانونی اقتصادی غرب علیه کشورمان، زمینه ساز از دست رفتن فرصت تقویت حضور صنعت خودروی ایرانی در روسیه شد.

حال ورق برگشته است و روسیه که در زمان ریاست جمهوری مدودیف بر بسیاری از توانمندی های اقتصادی بالفعل شده میان تهران و مسکو، خط بطان کشیده بود، با رویکرد مشابهی از سوی آمریکا و متحدان غربی اش مواجه شده است.

تحلیلگران مسایل اقتصادی با اشاره به گام های متقابل تحریمی مقام های مسکو علیه تحریم های ضدروسی غرب و تاکید ویژه آنان مبنی بر قطع کردن سود کلان شرکت های خودروساز غربی از حضور در بازار پرسود روسیه، می گویند فرصت خوبی برای احیای حضور صنعت خودروی ایرانی در پهناورترین کشور جهان پیش آمده است.

در همین راستا روزنامه روسی ودوموستی چند وقت پیش در گزارشی نوشت در صورتی که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های بیشتری را به روسیه تحمیل کنند، این کشور ممکن است برای تلافی، واردات خودرو را ممنوع کند.

هر چند گفته می شود تاثیر اقدامات تلافی جویانه روس ها علیه صنعت خودروی غرب به دلیل مشمول نبودن کارخانجات خودروسازی غربی مستقر در خاک روسیه، ناچیز خواهد بود، اما موج روانی ناشی از این تصمیم می تواند به سود صنعت خودروی ایران باشد.
بر اساس گزارش ‘ودوموستی’، ممنوعیت واردات خودرو یکی از پیشنهادهایی است که در تقابل با تحریم های ضدروسی به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه مطرح شده بود.

از طرف دیگر تاکید مکرر مقام های ارشد روس به ویژه شخص پوتین رییس جمهوری روسیه مبنی بر ضرورت ارتقای سطح همکاری های مسکو با کشورهای دیگر از جمله ایران برای مقابله با تحریم های ضدروسی غرب، فرصت مناسبی برای حضور خودروسازان ایرانی در این کشور را فراهم کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز اعلام کرده، خودروسازان خارجی از اواسط دهه 2000 میلادی حداقل پنج میلیارد دلار برای ساخت کارخانه در روسیه سرمایه گذاری کرده اند و مسکو نیز با افزایش تعرفه واردات خودرو و کاهش تعرفه قطعات از این روند حمایت کرده است.

خودروساز آمریکایی فورد موتور، فولکس واگن آلمان، رنوی فرانسه، تویوتای ژاپن و هیوندای موتور کره جنوبی از جمله شرکت هایی هستند که در روسیه تولید خودرو دارند و گفته می شود ممنوعیت واردات خودروهای غربی ممکن است به سود شرکت های خودروسازی آسیایی از جمله ایران تمام شود.
از سوی دیگر امضای یادداشت تفاهم 70 میلیارد دلاری میان ایران و روسیه در پایان یازدهمین نشست مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در شهریور ماه امسال می تواند زمینه ساز توسعه روابط دوجانبه در عرصه های مختلف از جمله صنعت خودروسازی باشد.

همچنین وجود کارخانه تولید ایران خودرو در بلاروس در همسایگی روسیه با نگاه به روزسازی محصولات آن می تواند مزیت نسبی دیگری برای احیای صادرات خودروی ایرانی به سرزمین اسلاوها باشد.

با این نگاه بود که صادرات محصولات ایران خودرو به روسیه که از سال 2009 متوقف شده بود، اوایل تیرماه امسال ازسر گرفته شد و نخستین محموله از خودروهای صادراتی ایران به روسیه ارسال شد.

مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه با اشاره به نوع خاص روابط تهران و مسکو معتقد است روسیه جایگاه قابل توجهی در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی ایران دارد.

سنایی با اشاره به نگاه ویژه مقام های عالی رتبه کشورمان به روابط با روسیه اظهار داشت: مبادلات تجاری دو کشور در نیمه نخست سال جاری 30 درصد رشد داشته است که به گواه آمار این افزایش در حوزه صنعت و کالا های اساسی بوده است.

سفیر کشورمان در روسیه با بیان اینکه در روسیه روند مساعدی برای رشد صدور و فروش خودرو های ایرانی وجود دارد، به خودروسازان ایران پیشنهاد کرد با افزایش هزینه برای بستر سازی و ارتقای استاندارد به روسیه و بازار خودروی آن یک نگاه بلند مدت داشته باشند.
سنایی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح خدمات پس از فروش شرکت های خودروساز ایرانی در بازار روسیه می گوید: برای از دست ندادن بازار فروش خودرو، خدمات پس از فروش اهمیت ویژه ای دارد.
همچنین گفته می شود شرکت سایپا نیز در حال تلاش برای ورود به بازار خودروی روسیه می باشد که تحقق این مهم می تواند امکانات مضاعفی برای صادرات خودروی ایرانی به بازار بزرگ روسیه ایجاد کند.
بر اساس توافقات انجام شده، شرکت ایران خودرو تا پایان سال 2015 باید 10 هزار دستگاه از محصولات خود را به روسیه صادر کند و بنا بر اعلام این شرکت تمامی محصولات با استاندارد یورو5 صادر خواهد شد.
محصولات صادراتی ایران خودرو به روسیه شامل سمند ال ایکس، اس ای، سورن ای ال ایکس و رانا است.
نخستین فعالیت مشترک ایران خودرو و روسیه با صادرات محصولات این کارخانه در سال 2007 به روسیه آغاز شد، اما در سال 2009 به دلیل مقررات و استاندارد های حاکم بر روسیه و عدم مطابقت خودروهای ایرانی با این استاندارد ها صادرات ایران خودرو به این کشور متوقف شد.

در ادامه روند استانداردسازی محصولات ایران خودرو، این شرکت در سال 2012 با ارتقای سطح فعالیت های خود و کسب استاندارد های مناسب توانست در اواخر 2013 گواهی تطابق استاندارد ها را مطابق با معیار روسیه دریافت کند و بدین ترتیب صادرات خود را به این کشور از سر بگیرد.

البته کارشناسان روس می گویند که صادرات 10 هزار دستگاه خودرو به بازار این کشور از لحاظ هزینه و درآمد ، مقرون به صرفه نیست و ایران خودرو و دیگر شرکت های خودروساز ایرانی باید برای حضور مفید در روسیه، حجم صادرات خود را به چند برابر این رقم افزایش دهند.
در نهایت به نظر می رسد که برآیند اتفاقات مثبت جاری در روابط روسیه با کشورمان از یک سو و تشدید تنش در مناسبات شکننده روسیه با غرب از سوی دیگر و کشیده شدن دامنه آن از مسایل سیاسی به عرصه اقتصادی، فرصت مناسبی را برای احیای حضور و تقویت صنعت خودروی ایرانی در بازار روسیه ایجاد کرده است./ایرنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=63946
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه