بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

فرود ایرباس ایران‌ایر در فرودگاه بمبئی دلیل «حفظ ایمنی پرواز» انجام نشد

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دلیل عدم فرود هواپیمای پرواز شماره ۸۱۰ تهران-بمبئی را در فرودگاه بمبئی، نامساعد بودن شرایط جوی برای فرود و حفظ ایمنی و جان مسافران، اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، روز 24 تیرماه بود که خبری به نقل از رسانه هندی «تایمز آو ایندیا» با عنوان «چرا هواپیمای ایرانی در فرودگاه هند فرود نیامد؟» در خبرگزاری ها منتشر شد.

در این گزارش‌«تایمز آو ایندیا» ادعا کرده بود: «هواپیمای ایران‌ایر A306 که در آسمان هند پرواز می‌کرد حوالی ظهر پس از چرخیدن‌های بی‌هدف به شرق و غرب که حدود یک ساعت ادامه داشت، در نهایت‌ تسلیم شرایط بد آب و هوایی شد و مسیر خود را به سمت فرودگاه زاهدان کج کرد تا در فرودگاه این شهر به زمین بنشیند».

این هواپیما در مسیر تهران-بمبئی پس از ورود به آسمان فرودگاه بمبئی، به دلیل شرایط نامساعد جوی با وجود تحمل زمان، ‌موفق به فرود در این فرودگاه نشد و فرودگاه زاهدا‌ن را به عنوان فرودگاه جایگزین انتخاب کرد.

به دنبال انتشار این خبر، موضوع از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پیگیری شد که این شرکت هواپیمایی توضیحاتی در این‌باره به فارس ارائه داد.

در ابتدای توضیحات ایران‌ایر آمده است: تصمیم تغییر مسیر پرواز شماره 810 ایران‌ایر تهران-بمبئی در تاریخ 22 تیرماه 97 به فرودگاه زاهدان، به دنبال مجموعه شرایطی اتخاذ شد که به دلایل تخصصی بودن موضوع، متأسفانه موجب برداشت نادرست و اشتباه شده است. 

در ادامه توضیحات هما آمده است: ‌ماه‌های خرداد، تیر و مرداد، فصل باران‌های موسمی موسوم به مانسوون در کشور هندوستان خصوصاً حوالی فرودگاه بمبئی است و بنابر گزارش‌های سوانح‌های هوایی، باران شدید و مملو شدن باند فرودگاه از آب و پدیده هادروپلنینک، بارها موجب شده است که هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی مختلف پس از فرود به دلیل ایجاد مشکل در کارایی ترمز‌ها موفق به نگه داشتن هواپیما روی باند نشده و از انتها یا کناره باند خارج شدند.

در بخش دیگری از توضیحات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آمده است: پرواز شماره 810 ایران‌ایر نیز براساس اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر وجود باران ملایم، از تهران حرکت کرد ولی پس از رسیدن به محدوده فرودگاه بمبئی و اخذ گزارش هواشناسی، با باران شدید و تکان‌های زیاد هواپیما مواجه شد که خلبان برای جلوگیری از وقوع سانحه و خروج از این وضعیت، به ناچار اقدام به تغییر مسیر هواپیما در جهت‌های مختلف کرد.

در ادامه توضیحات هما آمده است: ترافیک بالای آسمان فرودگاه بمبئی موجب شد این مانورها نسبت به شرایط معمول زمان بیشتری از کرو و هواپیما بگیرد و در نتیجه آن، سوخت هواپیما برای فرود در فرودگاه جایگزین که بنا به محدودیت‌های عملیاتی زاهدان بوده است به حداقل برسد بنابراین خلبان پرواز برای حفظ ایمنی و سلامت پرواز و حفظ جان مسافران، به سمت فرودگاه زاهدان ادامه مسیر داده است.

در پایان این توضیحات آمده است: حفظ ایمنی پرواز در اولویت عملیاتی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است و همه اقدامات صورت گرفته در این پرواز در راستای ارتقاء ایمنی پرواز و حفظ سلامت و جان مسافران بوده است؛ با این حال هما بر خود واجب می‌داند در راستای تأخیر پیش آمده به دلیل شرایط جوی، از مسافران عذرخواهی کند./فارس

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=156387
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه