میهن صنعت:

فضای دوقطبی در بورس تهران / «صف خرید » با «صف فروش» همزمان شد

میهن صنعت: افت 43 واحدی روز گذشته شاخص کل بورس تهران در شرایطی با اثرگذاری بالا و البته ریزشی نماد فارس به ثبت رسید که بازار برخلاف روند گذشته آن در فضایی دوقطبی به‌سر برد....

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بر این اساس موقعیت‌های مثبت از جمله در نمادهایی از گروه‌های خودرویی، لیزینگی‌ها، مخابرات و نسبتا در بانک‌ها در کنار گروه‌های منفی مانند پتروشیمی‌ها، موقعیت‌های خرید و فروش این بازار را رقم زدند. کارشناسان این شرایط را نشانه‌ای از رونق معاملات و منطقی شدن آن می‌دانند. شاخص كل بورس ديروز با 43 واحد نزول نتوانست وارد كانال 72 هزار واحدي شود و در رقم 71916 واحدي ساكن شد. دیروز نمادهاي فارس با 164 واحد و شبندر با 64 واحد بيشترين تاثير منفي را بر شاخص كل بر جاي گذاشتند. در مقابل نماد شركت‌هاي همراه با 42 واحد و اخابر با 29 واحد بيشترين تاثير مثبت را بر  شاخص كل بر جاي گذاشتند.

معاملات روز دوشنبه در بازار سهام كشور منفي آغاز شد و در ادامه از ميزان شدت منفي‌ها كاسته شد. پس از گذشت يك ساعت روند معاملات به كلي تغيير كرد و شاهد تشكيل صف‌‌هاي خريد در گروه‌‌هاي پيشتاز اين روزهاي بازار مانند گروه خودرو بوديم كه تا پايان كار نيز اين صف‌‌هاي خريد عرضه نشد. در اخبار مهم حواشي بازار سرمايه مي‌توان به افزايش قيمت خودروها پس از يك سال و نيم كش و قوس بين شوراي رقابت و خودرو‌سازان اشاره كرد.

قيمت خودروها كه به‌طور ميانگين 5/5 درصد افزايش يافته توانست رضايت خودروسازان را به همراه داشته باشد و تحليلگران بورس را از نوشتن سناريوهاي متفاوت براي خودروسازان فارغ كرد. گويا دولت پس از كنترل تورم و نقدينگي سرگردان جامعه قصد حركت به سمت آزادسازي قيمت‌ها و حمايت از توليدات داخلي را دارد. افزايش قيمت مواد لبني، خودروها، سيمان، محصولات پتروشيمي و ديگر گروه‌ها مي‌تواند باعث حمايت از بازار و كاهش ابهامات شود. در اين شرايط رفع ابهام از پالايشگاه‌ها نيز مي‌تواند شرايط اين گروه را مشخص كرده و از روند آتي بازار سرمايه رفع ابهام كند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از مذاكرات هسته‌اي نيز اميدواري‌ها و نظرات مثبت همچنان ادامه دارد. مذاكرات اين دور كه از 11 تير آغاز شده است اميدواري‌ها به كسب نتيجه مثبت را در دل فعالان اقتصادي زنده نگه داشته است.

در اين خصوص مدير‌عامل كارگزاري بهگزين در‌خصوص روند آتي بازار سرمايه به «دنياي اقتصاد» گفت: اكنون در شرايط ابهام قرار داريم و پيش بيني روند آتي بازار سرمايه دشوار است. بازار سرمايه كشور در حال حاضر تحت تاثير چند عامل مهم قرار دارد: 

مهم‌ترين‌‌ عاملي كه مي‌تواند روند حركت بورس را تحت تاثير قرار دهد مذاكرات هسته‌اي است كه اگر مذاكرات به توافقي با گروه 1+5 منجر شود،  مي‌تواند سرمايه‌گذاران خارجي را روانه بازار سرمايه كشور كند. محمد‌مهدي ناسوتي‌فر در‌خصوص عملي بودن ورود سرمايه‌گذاران خارجي به بورس تهران بيان كرد: البته برخی تصميمات مجلس، عدم ثبات شرايط و ريسك‌‌هاي بالاي سرمايه‌گذاري كشور در كنار نداشتن زبان گزارشگري مالي يكسان با ساير نقاط جهان مي‌تواند روند ورود سرمايه‌گذاران خارجي را به بورس تهران كُند نمايد، اما از آن جلوگيري نخواهد كرد.

بازار سرمايه كشور هنوز جا برای رشد فراوان دارد كه با ورود نقدينگي حاصل از سرمايه‌گذاران خارجي مي‌تواند اين مهم انجام شود. وي ادامه داد: بسياري از سرمايه‌گذاران در جهان بخشي از پرتفوي خود را به سرمايه‌گذاري‌هاي 
پر ريسك اختصاص مي‌دهند و به‌دليل ارزش بالاي سبدها و صندوق‌‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي مي‌توانيم شاهد ورود حجم قابل توجهي نقدينگي به بازار سرمايه باشيم.

اين نوع سرمايه‌گذاري‌ها در كشورهايي چون روسيه در حال بحران، ژاپن پس از جنگ جهاني و ويتنام انجام شده‌ است كه باعث رشد بورس و اقتصاد اين دست كشورها شد، اين روند مي‌تواند در ايران نيز انجام شود.

اين كارشناس بازار در‌خصوص ديگر عوامل تاثير‌گذار بر بازار سرمايه كشور عنوان كرد: نوع ديدگاه مجلس و دولت به موضوع اقتصاد و بورس نيز تاثير‌گذار است كه به نظر داراي ديدگاهي مشترك نيستند و اين به نفع بازار سرمايه كشور نخواهد بود. در ماه‌‌هاي اخير شاهد شوك‌‌هاي منفي مجلس بر بورس بوديم كه از آن جمله مي‌توانيم به افزايش نرخ خوراك واحدهاي پتروشيمي‌، افزايش نرخ بهره مالكانه معادن و… اشاره کرد.

ناسوتي فر سومين عامل موثر بر بازار سرمايه كشور را نرخ سود سپرده اعلام كرد و ادامه داد: در شرايطي كه كسب و كار اقتصادي سخت شده است و كسب‌و‌كار افت كرده، نرخ سود 20 تا 22 درصدي بدون سود بانك‌ها مي‌تواند جذاب به نظر برسد و در اين شرايط عامل فشاري بر بورس باشد.

طي معاملات روز دوشنبه در گروه پتروشیمی «فارس» پس از بازگشایی دیروزش در درصدهای مثبت افت قیمتی را تجربه کرد.

پس از نزول دیروز فارس بود که صف‌های خرید در اغلب نمادها عرضه شد و شاخص کل تغییر مسیر داد. این در حالی است که مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس طی مصاحبه‌ای از افزایش ظرفیت تولید خبر داد و عنوان کرد: در سال 93 تا‌کنون 16 درصد بیش از سال 92 تولید کرده‌ایم که می‌تواند خبر خوبی برای این شرکت به شمار آید. دیروز فارس با 7/6 میلیارد تومان بالاترین ارزش معاملات در گروه پتروشیمی‌ها را به خود اختصاص داد. 

از دیگر خبرهای این گروه علاوه‌بر تعیین قیمت محصولات پتروشیمی براساس نرخ ارز آزاد در بورس کالا می‌توان به کاهش قیمت گاز مجتمع‌های پتروشیمی از 265 به 202 تومان اشاره کرد. در گروه خودرویی که یک ساعت ابتدای معاملات را در درصدهای مثبت معامله می‌شدند، شاهد تشکیل صف‌های میلیونی بودیم. 

در این شرایط  گروه بهمن در نماد «خبهمن» پس از تشکیل مجمع عمومی پایان سال بازگشایی شد «خبهمن» به ازای هر سهم 35 تومان تقسیم نمود‌؛ و در تابلوی معاملات با افزایش 5/12درصدی همراه شد. تشکیل صف بیست و چند میلیونی در نماد «خودرو» پس از معاملات پر حجم دیروز می‌تواند جالب توجه باشد‌. گروه لیزینگ نیز به دنبال تشکیل صف خرید در خودروسازان با صف خرید همراه شد.

در گروه حمل‌و‌نقلی نیز پس از انتشار اخباری مبنی بر رفع تحریم شرکت ملی نفتکش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های حاکمیتی نفتی ایران از ليست تحريم‌‌هاي وزارت خزانه‌داري آمريكا اكنون خبر از خروج اين شركت از ليست تحريم‌‌هاي اتحاديه اروپا به گوش مي‌رسد؛ گويا روزهای مناسبی در انتظار اين گروه بورسي است. در این شرایط شرکت پر‌سر و صدای توسعه  خدمات دریایی و بندری سینا پس از تقسیم 495 تومان به ازای هر سهم در مجمع عمومی پایان سال خود بازگشایی شد. «حسینا» که سودهرسهم خود را برای سال 93‌ معادل 4987 ریال پیش‌بینی کرده است، بیش از 10 درصد رشد قیمتی را تجربه کرد‌.

در گروه محصولات دارویی نماد «دکیمی» با صف خریداران همراه شد و تا پایان روز معاملاتی صف خود را عرضه نکرد.

در گروه پالایشگاهی پالایشگاه نفت بندرعباس با ارزش معاملاتی 6/5 میلیارد تومانی خود بیش از 2 درصد افت کرد. در اين گروه جز «شنفت» كه با صف خريد بسته شد معاملات متعادل دنبال شدند. در گروه ساختماني «وساخت» به مانند روزهاي معاملاتي قبل با صف خريد كار خود را به پايان رساند، اين در حالي است كه به‌جز «ثمسكن»‌، «ثاباد» و «وساخت» باقي نمادها در درصدهاي منفي معامله مي‌شدند.

اين گروه كه بيش از 30 درصد افت قيمتي را در ماه‌‌هاي اخير تجربه كرده در صورت بازگشت روند صعودي مي‌تواند از كانديداهاي صعود باشد. در گروه برقي «بمپنا» پس از توزيع 975 توماني سود به ازاي هر سهم در مجمع عمومي پايان سال‌، 5/5 درصد رشد قيمتي يافت. در گروه فلزات اساسي نيمي از نمادها مثبت معامله شدند در اين گروه «فجر» پيش بيني سود سال 93 خود را 11 درصد افزايش و به مبلغ 506 ريال به ازاي هر سهم ارتقا داد، «فجر» از ابتداي امسال بيش از 130 درصد بازدهي را عايد سهامدارانش كرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=53416
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه