در نشست خبری انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد

فضای مراودات بین المللی هنوز مه آلود است

میهن صنعت : بهمن ماه سال گذشته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس دستورالعملی واردکنندگان خودرو را موظف کرد ظرف مدت شش ماه از شرکت های مادر، مجوز نمایندگی دریافت کنند. حالا با تمام شدن این مهلت رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید که فضای مراودات بین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دستورالعمل وزارت صنعت حدود 9 ماه پیش ابلاغ شد؛ دستورالعملی که همان زمان هم واردکنندگان نسبت به تحقق آن طی مدت زمان مذکور ابراز نگرانی کردند. پس از اتمام مهلت مذکور اگر همین امروز به سایت شرکت های هیوندا و کیا که براساس آمار بیشترین سهم خودروهای وارداتی را در بازار ایران دارند، سری بزنید، باز هم نامی از ایران و نمایندگی های ایرانی در سایت آنها مشاهده نمی کنید.

فرهام احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، روز گذشته در نشستی خبری در پاسخ به این پرسش «فرصت امروز» مبنی براینکه چرا هنوز نامی از نمایندگی ها ایرانی در سایت سه شرکت تویوتا، هیوندا و کیا دیده نمی شود، توضیح داد: «از بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت اعطای نمایندگی به شرکت ها را در صورت نداشتن مجوز از شرکت مادر ممنوع کرد. دلیل این کار این بود که برجام برقرار شده بود و گمان می کردیم فضای ناشی از برداشته شدن تحریم ها به زودی محقق خواهد شد.»

او ادامه داد: «به رغم اینکه ما خوشبین بودیم، فضای فعلی همچنان مه آلود است و واردکنندگان ایرانی در حال مذاکره برای گرفتن مجوز از شرکت مادر هستند. گرفتن مجوز نمایندگی از شرکت های مادر به سیاست های کشور مبدا و مقصد بستگی دارد و سیاست بسیاری از کشورها هنوز فعالیت مستقیم در ایران نیست.»

به گزارش فرصت امروز، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه اکنون 40درصد از واردکنندگان ایرانی دارای نمایندگی های اصلی نیستند، تصریح کرد: «باید توجه داشته باشیم که سهم ایران و خاورمیانه از بازار خودروی جهان حدود ۲ درصد است و ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم همه شرکت ها خودشان را برای این سهم به خطر بیندازند.»

هــمـچـنـیـن کوروش مرشد سلوک، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در پاسخ به این پرسش که شرکت میتسوبیشی هم یک شرکت ژاپنی است اما نام آرین موتور را به عنوان نماینده رسمی خود درج کرده اما در سایت تویوتا اثری از نام ایران و شرکت ایرتویا نیست، بیان کرد: «سیاست تویوتا، اعطای نمایندگی های منطقه ای است و ایرتویا دارای مجوز رسمی از تویوتا در ایران است. مجوز این نمایندگی تمدید شده و در وزارت صنعت، معدن و تجارت موجود بوده و می توانید آن را استعلام کنید.»

ایرانی ها به رنو و لکسوس علاقه مند شدند

سهم واردات رنو و لکسوس نسبت به سال گذشته رشد کرده است. این خبری است که رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در حالی اعلام می کند که رنوی فرانسه قصد دارد با مشارکت ایدرو در ایران به تولید مستقل محصولات خود بپردازد و شاید خبری خوش برای رنویی ها باشد.

احتشام زاد درباره برندهای اول واردات خودرو در شش ماه نخست امسال، بیان کرد: «سهم واردات رنو و لکسوس در سال جاری رشد کرده است. این در حالی است که همچنان هیوندا، کیا و تویوتا بیشترین سهم واردات را دارا هستند. بیش از 32هزار خودرو در شش ماه اول امسال وارد کشور شد که پیش بینی می شود این رقم به 60 هزار خودرو برسد.»

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به کشورهای مبدا واردات خودرو به ایران گفت: «بیشترین واردات خودرو با 69.3 درصد از امارات و بعد از آن 5.4 درصد از آلمان، 2.4 درصد از عمان و 2.2 درصد از کویت بوده است.»

احتشام زاد همچنین به وضعیت افراموتور که به تازگی مجوزش از سوی اتاق اصناف ایران باطل شده اشاره کرد و گفت: با نامه ای که سازمان حمایت ابلاغ کرد، افراموتور که خودروهای ولوو را وارد و عرضه می کرد از لحاظ خدمات پس از فروش موفق عمل نکرده و اگر مجوزهای لازم را کسب نکند، ناگزیر هستیم عضویت این شرکت را در انجمن لغو کنیم.»

معیار خودروهای لوکس موجب خنده خارجی ها

ملاک تعیین خودروهای لوکس که از دو سال پیش حجم موتور تعیین شده است، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از قانون واردات خودروهای لوکس انتقاد کرد و گفت: «به خاطر تعریف خودروهای لوکس (حجم موتور بالای 2500سی سی) در مذاکرات با شرکت های خارجی مورد تمسخر قرار می گیریم و این قانون باید هرچه سریع تر اصلاح و مانند تمام کشورها قیمت، معیار شناخت خودروهای لوکس تلقی شود.»

احتشام زاد با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر تعیین تکلیف خودروهای لوکسی که از قبل ثبت سفارش شده بودند و در گمرک ها ماندند، توضیح داد: «نظر کمیته کارشناسی برای اجازه شماره گذاری این خودروها مثبت بود اما هنوز رأی نهایی از سوی دیوان اعلام و ابلاغ نشده است. تا رأی دیوان اعلام و ابلاغ نشود قابل اجرا نیست و در حال حاضر حدود 150خودرو در گمرکات مشمول این قانون هستند و بی پلاک ماند ه اند.»

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=91926
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه