میهن صنعت :

فقرو بیکاری ارمغان آزادشدن واردات خودرو

میهن صنعت : سال گذشته در پی افزایش بی سابقه و سرسام آور قیمت خودرو ، مسئولین خودروسازان را ملزم به کاهش قیمت نمودند و تاکید کردند که تعرفه واردات خودرو را به صفر می رسانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در این بین کارشناسان دانشگاهی بر این باورند که انحصار مشکل اصلی خودروسازی ماست و این مسئله سبب شده خودروسازان به دنبال ارتقای خود نباشند و در نتیجه در سطح بین الملل و منطقه حرفی برای گفتن ندارند.

خودروسازان باید یاد بگیرند کیفی کار کنند
بر همین اساس یک استاد دانشگاه به اکونیوز گفت : تا زمانی که خودروسازان احساس کنند کنترل بازار در انحصار آن هاست پیشرفت نخواهندکرد و برای افزایش کیفیت محصولات خود تلاشی نمی کنند زیرا رقیبی ندارند و می توانند خودرو با کیفیت پائین را با قیمت دلخواه خود به فروش برسانند.

رمضانعلی صادق زاده زاده در ادامه عنوان کرد : با بالا رفتن تعرفه واردات ، درآمد دولت افزایش می یابد اما این موضوع سبب افزایش انحصار و کاهش کیفیت خودروهای داخلی می گردد که به قیمت از بین رفتن حقوق مصرف کننده است.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن گفت : تعیین تعرفه واردات خودرو یکی از پربحث ترین موضوعات در تدوین قانون بودجه است که برای ساماندهی آن باید به تولید ملی بها داده شود و ارز حاصل از صادرات نفتی صرف افزایش کیفیت صنعت داخلی کشور شود تا خودروسازان ما هم بتوانند در بازارهای بین المللی جایگاهی داشته باشند تا بدین وسیله زمینه برای صادرات نیز فراهم می شود، اینجاست که صنعتگران ناچارند برای حفظ موقعیت جهانی خود کیفیت را ارتقا دهند.

عنوان کردن موضوع کاهش تعرفه های وارداتی خودرو حتی قبل از عملیاتی شدن آن موجی از تشویش و نگرانی در بین خودروسازان و صنایع وابسته آن به همراه داشت تا آنجا که این صنعتگران هشدار دادند با این مجوز خودروسازی ایران به طور کلی نابود می شود و این یعنی از بین هزاران شغل مسقیم و غیر مستقیم.

آزادشدن واردات خودرو برابر با گسترش فقر و فحشاست
در همین راستا ، ساسان قربانی ، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو در گفتگو با اکونیوز با بیان اینکه صنعت قطعه سازی روبه نابودی است ، تاکید کرد : همه منابع در حال مصرف هستند و مسئولان باید به دنبال چاره ای در این شرایط باشند.

وی به زمزمه های افزایش واردات خودرو اشاره کرد و گفت : منابع کشور نباید صرف واردات شود و حتی اگر تولید بی کیفیت هم داشته باشیم باید از تولید داخلی حمایت کنیم.

این کارشناس صنعت قطعه سازی گفت :افزایش واردات خودرو پاک کردن صورت مسئله است که به بهانه بالابودن قیمت در ازای کم بودن کیفیت مطرح می شود .

قربانی تاکید کرد : با آسان شدن واردات خودرو به دلیل از بین رفتن فرصت های بی شمار شغلی این صنعت از جمله مهندسان ،کارشناسان و کارگران باعث گسترش روز افزون دزدی ، رانت ، فقر و فحشا خواهد شد و در دراز مدت خود واردکنندگان دچار خسارت شدیدی خواهند شد.

پس از آنکه مسئولان و کارشناسان از ضرورت آزادسازی واردات خودرو گفتند ، خودرو سازان هم تهدید کردند در صورت اجرایی شدن این موضوع تولید خود را کاهش می دهند. 

 مردم نباید زیان خودروسازان را بپردازند
در همین راستا یکی از نماینده مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت به اکونیوز گفت : توقف یا کاهش تولید خودرو تنها یک تهدید است که به هیچ وجه منطقی نیست.

عیسی امامی تاکید کرد: خودروسازان برای رفع مشکلات خود بهتر است از مجلس و نمایندگان کمک بگیرند و دولت نیز به این صنعتگران بیشتر توجه کند تاآنها مجبور نباشند افزایش هزینه هایشان را از مردم و مصرف کننده دریافت کنند.

وی در پایان گفت : معیار صنعت خودروسازی و هر فعالیت اقتصادی باید صرفه اقتصادی آن برای کشور باشد و نباید تلاش کرد به بهانه اشتغال هزینه را به مصرف کننده تحمیل کرد بنابراین بهتر است خودروسازان به دنبال افزایش بهره وری ، ارزش افزده تولیدات خود باشند و برای حمایت از مردم و معیشت آنها بیشتر سعی نمایند.

به گزارش اکو نیوز خوب یا بد بودن آزادسازی تعرفه خودرو به بحث ها و گفت و گوهای زیادی میان خودروسازان و مسئولان نیاز دارد و از همه مهمتر برای کشوری مانند ایران که بودجه جاری آن به میزان زیادی به به درآمد حاصل از واردات خودرو وابسته است، حال باید دید با این مسائل پیش رو و مطالب و مشکلات عنوان شده در متن که منطقی نیز می باشد تعرفه واردات از این بیشتر کاهش می یابد یا خیر؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=17773
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه