عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان:

فقط نصف فیوزهای ساخت داخل فروخته می شود

عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت: به دلیل وجود محصولات قاچاقی و تقلبی در بازار، در عمل فقط نیمی از فیوزهای ساخت داخل به فروش می رسند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در سومین روز از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران افزود: ظرفیت سالیانه تولید کلیدهای مینیاتوری (فیوز) در کشور 15 میلیون پل (واحد شمارش این محصول) است اما در عمل نصف این ظرفیت توسط تولیدکنندگان به فروش می رسد.
فارسیان یادآور شد: وجود کالاهای تقلبی چینی، هندی و … در بازار که نظارت چندانی بر قاچاق آنها وجود ندارد، تولیدکنندگان این عرصه را به ستوه آورده است.

** برخی از خواسته های بخش خصوصی
فارسیان بیان کرد: کشور در شرایط تغییر و تحول قرار دارد و بخش خصوصی در انتظار تغییر برخی عملکردهاست.
این فعال بخش خصوصی از دولت یازدهم خواست با اصلاح پاره­ای قوانین و مصوبات، برخی مشکلات موجود را از سر راه تولیدکنندگان بویژه پیمانکاران صنعت برق کشور بردارد.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو می تواند با تسویه حساب مانده بدهی شرکت های تابع وزارت نیرو به تولیدکنندگان صنعت برق، زنگ هشداری را که به واسطه تاخیر در پرداخت­های خود روشن کرده است خاموش و از تعدیل نیرو یا تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری کند.
فارسیان افزود: پیگیری علت ضبط ضمانتنامه شرکت­های تولیدی به طور یکطرفه توسط شرکت­های توزیع نیروی برق در شرایطی که همگان به مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان اذعان دارند و همچنین الزام عملی شرکت­های توزیع به رعایت بخشنامه­های وزارت نیرو درباره منع خرید لوازم برقی وارداتی مشابه تولید داخل خواسته دیگر فعالان بخش خصوصی صنعت برق است.
وی بیان کرد: دولت می تواند از طریق سازمان حمایت از مصرف­کنندگان، به حمایت عملی از تولیدکنندگان داخلی در قبال اقلام وارداتی (ساخت کامل) و تقلبی مشابه داخلی از هند، چین و… بپردازد.
این فعال بخش خصوصی پیشنهاد کرد: دولت می تواند موسسه استاندارد را ملزم کند واردات کالاها را با دقت و نظارت بیشتری پیگیری و به جلوگیری و جمع آوری اقلام وارداتی و داخلی بدون مهر استاندارد ایران اقدام کند.
وی ادامه داد: دولت همچنین می تواند وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کند مانع ورود کالاهای ساخته شده وارداتی برقی مشابه تولید داخل (با توجه به میزان تولید مکفی داخلی) شود.
این عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان اضافه کرد: وزارت کشور نیز باید همکاری­های لازم را برای جلوگیری از واردات اقلام برقی از مبادی ورودی غیرقانونی کشور داشته باشد.
وی گفت: تخصیص سبد حمایتی انرژی به تولیدکنندگان داخلی با توجه به حذف یارانه های انرژی، اقدام دیگری است که بخش خصوصی از دولت انتظار دارد.
به گفته فارسیان، اصلاح قوانین گمرکی و جلوگیری از تغییرات مداوم، سردرگم کننده و مشکل آفرین بخشنامه­های آن و پذیرش تاییدیه­های معتبر اروپایی کالاهای برقی وارداتی از برندهای نامی جهان به جای ارجاع به آزمایشگاه­های موسسه استاندارد و اتلاف هزینه و زمان، خواسته بخش خصوصی از گمرک کشور است.
وی اعلام کرد: فعالان بخش خصوصی، اجرای قوانین مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام مانند ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای حمایت از تولید داخل، به همراه الزام دستگاه های دولتی به رعایت و اجرای قوانین و بخشنامه­های مصوب معاونت راهبردی ریاست جمهوری را خواهانند.
این عضو سندیکای برق ایران گفت: تسهیلات بانکی ویژه برای تولیدکنندگان داخلی اشتغالز­ا با توجه به شمار افراد استخدامی آن، برای بازنگری در نرخ بهره و مدت زمان بازپرداخت نیز از راهکارهای پیشنهادی به وزارت اقتصاد و امور دارایی است.
به گفته وی، صدور ضمانتنامه بانکی 9 تا 12 ماهه بدون تعیین حداقل میزان عوارض گمرکی برای همه تولیدکنندگان و پیگیری و اصلاح ارزش غیر واقعی نرخ ارز از طرف بانک مرکزی دو خواسته اساسی بخش خصوصی از سیستم بانکی کشور است.
وی ادامه داد: بخش خصوصی به عادلانه نبودن ارزیابی املاک و ماشین آلات تولیدی از سوی بانک­ها اعتراض دارد و خواهان اصلاح شیوه­های ارزشگذاری در این رابطه است.
به گفته وی، بخش خصوصی انتظار دارد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تصحیح فرهنگ کار از روزمزدی به کارمزدی برای ارتقای بهره­وری در جامعه گام بردارد و از تخصیص سریع و راحت مقرری بیمه بیکاری برای کارگران بویژه جوانان جلوگیری کند؛ زیرا این امر به آسان طلبی و بروز بحران کمبود نیروی کار در جامعه منجر می­شود.
این عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان که تولیدکننده کلیدهای مینیاتوری (فیوز) با لیسانس شرکت AEG آلمان است، اعلام کرد این شرکت توانایی تولید سالیانه 6 میلیون پل کلید را دارد اما به دلیل مشکلات موجود بر سر راه تولید با کمتر از نصف ظرفیت خود کار می کند.
 وزیر نیرو پانزدهم آبان ماه در آیین گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق اعلام کرد صنعت برق با اتکای 95 درصدی به تولیدات و محصولات داخلی یکی از صنایع پیشرو کشور است.
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در 45 هزار مترمربع و 12 سالن در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شده است.
در این نمایشگاه 295 شرکت خارجی و 350 شرکت داخلی حضور دارند.
در حاشیه این نمایشگاه، دو نشست تخصصی با موضوع «بهبود شرایط کسب و کار در صنعت برق با محوریت اقتصاد مقاومتی» و «راهکارهای ارتقای توانمندی توسعه صادرات برق» با حضور اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صاحبان شرکت‌های خصوصی و سایر ذیفعان صنعت برق برگزار شد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=95330
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه