میهن صنعت :

فهرست خودروهای تولیدی بدون سهمیه

میهن صنعت : مشاور انجمن خودروسازان با اشاره به خودروهای داخلی که سهمیه بنزین آنها از ماه آینده قطع می‌شود،گفت: قطع سهمیه خودروهای با حجم موتور بالای 1800 سی‌سی تأثیری بر روند تولید داخلی ندارد.


به گزارش میهن صنعت داوود میرخانی رشتی با بیان این مطلب که در حال حاضر اکثر خودروهای داخلی با موتور 1600 و حداکثر 1800 سی‌سی تولید می‌شوند افزود : به همین دلیل قطع سهمیه بنزین خودروهای با حجم موتور بالای 1800 سی‌سی تأثیری بر روند تولید داخل ندارد.

وی تصریح کرد: قطع سهمیه بنزین بیشتر شامل خودروهای دو دیفرانسیل و برخی خودروهای سواری با حجم موتور بالای 1800 سی‌سی می‌شود.

میرخانی ادامه داد: قطع سهمیه بنزین در مورد خودروهای داخلی شامل بخشی از تولیدات مگان و همچنین سوزوکی ویتارا، پیکاب و تیانا می‌شود و برخی خودروها مانند ماکسیما و قشقایی را نیز شامل می‌شود که در حال حاضر تولیدی ندارند.

وی در ادامه با انتقاد از روند قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل، گفت: طبق تبصره یک ماده 101 قانون برنامه پنجم، دولت مکلف است، ضوابط قیمتی کالاهای اساسی را مشخص کند، اما در تبصره 2 این ماده عنوان شده که اگر قیمت فروش کالا یا خدماتی کمتر از قیمت عادله روز تکلیف شود، مابه‌التفاوت قیمت عادله روز و تکلیفی باید همزمان تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولتی در سال اجرا، پرداخت شود و یا از محل بدهی دستگاه‌های ذیربط تهاتر شود.

وی توضیح داد: منظور از قیمت عادله، قیمت تمام شده محصول به اضافه سود 10 تا 15 درصدی است.

مشاور انجمن خودروسازان تصریح کرد: در حال حاضر قیمت فروش خودروهای داخلی با ارز 1800 تومانی محاسبه و اعمال می‌شود، در حالی که خودروسازان باید از ارز مبادله‌ای 2500 تومانی برای تولید محصولات خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ادامه روند فعلی، زیان 3580 میلیارد تومانی را برای خودروسازان طی سال جاری به همراه خواهد داشت، افزود: دولت باید این زیان را از محل منابع خود به خودروسازان پرداخت کنند.

داوود میرخانی رشتی در ادامه گفت‌وگو با  فارس با اشاره به اینکه ایرادات زیادی در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت وجود دارد، افزود: به عنوان مثال خودروسازان تسهیلات مورد نیاز خود را با بهره 30 درصد از بانک‌های خصوصی دریافت می‌کنند، در حالی که سازمان حمایت این بهره را 20 درصد در نظر می‌گیرد.

میرخانی تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر هزینه بالای نقل و انتقال ارز، نرخ ارز برای تعیین قیمت خودرو 700 تومان زیر قیمت واقعی محاسبه می‌شود که به ضرر خودروسازان است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7923
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه