صنعت خودرو در بوته نقد کارشناسان/۸

قاضی‌پور: شورای رقابت جلوی افزایش یک‌شبه پراید به ۳۰ میلیون تومان را گرفت/ چرا خودروساز بانکداری می‌کند؟

میهن صنعت : قاضی‌پور با بیان اینکه شورای رقابت نگذاشت پرایدی که بترکد (در نهایت) ۵ میلیون تومان می‌ارزد، یک‌شبه ۳۰ میلیون شود، گفت: چرا خودروسازها بانک‌داری می‌کنند و سرمایه در گردش خود را نابود کردند؛ بگذارید پولی که از مردم به خودروسازان می‌دهند، حلال ش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در جریان مناظره امروز تلویزیونی با موضوع بررسی وضعیت صنعت خودرو، نادر هوشمندیار کارشناس خودرو با اشاره به اینکه بازار خودروی ایران قطعا انحصاری‌ و رقابتی نشده است، اظهار داشت: در طول 25 سال گذشته افراد خاصی در یک زنجیره می‌چرخند، یعنی اگر کسی در ایران خودرو استخدام شود، قطعا توسط افرادی باید سفارش شود.

وی ادامه داد:‌نه تنها خودروسازی بلکه صنایع ما از جمله صنایع مس و ذوب‌آهن نیز دولتی است و از افراد نخبه و تحصیل‌کرده که در المپیادها مقام می‌آورند نتوانستند، در چرخه تولید از آنان استفاده و تولید را رقابتی کنند.

احمد نعمت‌بخش در واکنش به صحبت‌های هوشمندیار، گفت: اکنون دو دیدگاه برای انحصاری بودن خودرو در کشور وجوددارد، اول اینکه 15 تا 16 تولیدکننده سواری با وجود تعرفه 40 درصد وارداتی خودرو وجود دارد؛‌ تعرفه 40 درصدی زیاد نیست و با احتساب اختلاف بهره ایران با اروپا با درنظر گرفتن 20 درصد اختلاف بهره‌وری مشخص می‌شود که تولید خودرو در کشور انحصاری نیست.

وی افزود: برخی اعتقاد دارند چون ایران‌خودرو و سایپا 70 درصد بازار داخل را در اختیار دارند، باید محصولاتشان دستوری قیمت‌گذاری شود؛‌در کجای دنیا این اتفاق می‌افتد؛ آیا در کره که 70 درصد بازار در دست کیا و هیوندا است، دولت باید قیمت‌گذاری کند.

بیاتیان در واکنش به صحبت‌های نعمت‌بخش گفت:‌اگر در این کشور دستوری قیمت‌ خودرو تعیین نمی‌شود، بگویید تعرفه واردات آنان چقدر است.

نعمت‌بخش گفت: در این کشور تعرفه بسیار پائین است و بهره‌وری هم بالاست؛ در دولت خاتمی، تعرفه‌ها قرار شد سالانه 5 درصد کاهش یابد، اما در دولت احمدی‌نژاد این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: چون این خودروسازی‌ها بزرگ هستند در مضان اتهام قرار گرفته‌اند و باید ببینیم که این همه شورای رقابت سنگ خودروسازان را به سینه می‌زنند، چقدر جهت خروج انحصاری بودن تلاش کرده است.

نادر قاضی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای رقابت در واکنش به صحبت‌های نعمت‌‌بخش، تاکید کرد: شورای رقابت آمد و ایران خودرو و سایپا را جدا کرد تا رقابت بوجود آید.

وی ادامه داد: وقتی دولت مدیرعامل و هیأت مدیره این دو خودروسازی را تعیین می‌کند، چطور انتظار عدم افت تولید و افزایش بهره‌وری را داریم.

وی با بیان اینکه برای ایجاد خودروسازی‌های جدید حمایت‌های لازم انجام شده است، گفت: در کجای دنیا شرکت‌های خودروسازی بانک‌داری می‌کنند، چرا اموال مازاد خود را برای افزایش سرمایه در گردش واگذار نمی‌کنید.

وی گفت: شورای رقابت دست همه را رو کرد و مشخص شد که خودروسازی‌ها سر مردم کلاه گذاشتند و با زیان‌دهی در کشورهای دیگر تولید خودرو با قیمت‌های ارزانتر راه‌اندازی کردند، چرا قیمت خودرو را پائین نمی‌آورید.

قاضی‌پور افزود: ما موشکافی کردیم که در زمان مشخصی انحصار از بین برود. در این باره از خودروسازها خواستیم که گزارش کیفیتی خودرو را بدهند، چرا تاکنون یک گزارش هم به شورای رقابت ارائه نشد؟

به گزارش فارس این نماینده مجلس توضیح داد: من در این مدت تنها یک روز مرخصی رفتم که آن هم به علت فوت پدرم بود و در این مدت یک بار گزارش کیفیت از سمت قطعه‌سازان و خودروسازان به ما ارائه نشد.

وی گفت: این حقوقی که از ملت می‌گیرید بگذارید حلال شود؛ ما حامی سرسخت ایران خودرو و سایپا هستیم و اجازه نمی‌دهیم دلالان در آن ورود کنند؛ ما به دنبال آن هستیم که همه مردم از ماشین ملی استفاده کنند تا اشتغال نیز افزایش یابد.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه خروج خودروسازی از کشور منجر به گردش پول در صرافی‌های خارج از کشور و تیلیاردر شدن آنان می‌شود، گفت: شورای رقابت نگذاشت پراید 8 میلیونی یک شبه 30 میلیون شود.

وی در پایان تاکید کرد: ‌پراید بترکد (در نهایت)، 5 میلیون تومان می‌ارزد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=47862
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه