میهن صنعت:

قرارداد وزارت نیرو با شرکت «یونیت اینترنشنال» متضمن مصالح ملی است

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: قرارداد این وزارتخانه با شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه در ساخت نیروگاه متضمن مصالح ملی بوده و صرفه و صلاح کشور در آن رعایت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، «علیرضا دائمی» امروز (دوشنبه) در پایان نشست خبری، درباره آخرین وضعیت قرارداد شرکت «یونیت اینترنشنال» ترکیه با شرکت تولید برق حرارتی (تابع وزارت نیرو) برای ساخت نیروگاه در ایران افزود: این قرارداد مجوز شورای اقتصاد را دارد و مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه ها برای انجام اصلاحات لازم به آن ورود کرده اند اما هنوز نهایی نشده است.
به گفته این مسوول، برخی رسانه ها و خبرگزاری ها درباره این قرارداد جو روانی ایجاد کرده اند.
وی اعلام کرد: مطابق بند «د» ماده 133 قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت نیرو مجاز است در طول برنامه نسبت به افزایش توان تولیدی برق تا 25 هزار مگاوات از طریق سرمایه گذاری بخش های عمومی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منابع داخلی شرکت های تابع یا به صورت روش های متداول سرمایه گذاری مانند ساخت، بهره برداری و تصرف (BOO) و ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT) اقدام کند و بر این اساس باید این ظرفیت برای تامین نیازهای کشور ایجاد شود.
دائمی ادامه داد: همچنین باید سهم 51 درصدی تولید ملی در انجام این امر که شورای اقتصاد نیز بر آن توصیه و تاکید فراوان دارد، رعایت شود.
به گفته وی، انتقال دانش فنی و ایجاد زمینه مشارکت شرکت های داخلی و خارجی از مواردی است که همواره بر آنها تاکید می شود.
معاون وزیر نیرو یادآوری کرد تحریم ها صنعت آب و برق را بیشتر به بازار داخلی محدود کرده بود و اضافه کرد: با فضای مساعد پیش آمده در پسابرجام، ناگزیر از ارتباط بیشتر با خارجی ها و انتقال فناوری های نوین و به روز هستیم؛ هرچند در سال های گذشته وزارت نیرو 70 طرح بزرگ در بیش از 40 کشور جهان اجرا کرده است.
وی تاکید کرد قرارداد با شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه متضمن همه این نکات است و می تواند تحولی بزرگ در منطقه باشد.
دائمی اضافه کرد: وزارت نیرو با کسب مجوزهای لازم از رییس جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و سایر مراجع قانونی، تصمیم گرفت با ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه دولتی، از طریق ترک تشریفات مناقصه و انعقاد قرارداد با یک شرکت سازنده داخلی، انتقال فناوری را محقق و کشور را به فناوری ساخت پیشرفته ترین توربین های گاز جهان مجهز کند.

** نیاز به اعتبار دو بیلیارد ریالی برای تکمیل طرح های نیمه تمام
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره طرح ها و پروژه های نیمه تمام این وزارتخانه، گفت: بیش از 600 طرح نیمه تمام آب و برق در کشور وجود دارد که همگی مربوط به پیش از دولت دهم است.
به گفته این مسوول، وزارت نیرو سعی کرده است در دولت های دهم و یازدهم طرح و پروژه جدید تعریف نکند و با هرگونه طرح جدید مانند ساخت سدها مخالفت کرده است.
وی یادآوری کرد: برای امسال فقط هشت طرح جدید در لایحه بودجه تعریف شده که طرح های غیرسازه ای است و شامل طرح های آبرسانی شهری و روستایی می شود؛ همچنین طرح های جدید فاضلاب کشور نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی به اجرا می رسد.
دائمی گفت: اینک بیش از دو بیلیارد ریال (200 هزار میلیارد تومان) برای تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام آب و برق کشور نیاز داریم که 500 هزار میلیارد ریال آن برای طرح های نیمه تمام برق و بقیه مربوط به تکمیل طرح های آبی است.
وی درباره بند «الف» تبصره 20 لایحه بودجه در جلب مشارکت بخش خصوصی، بیان داشت: مطابق این تبصره، با تلفیقی از تسهیلات منابع بانکی، تسهیلات صندوق توسعه ملی، اعتبارات تملک دارایی ها و آورده سرمایه گذاران، می توان تکمیل طرح های نیمه تمام آب و برق کشور را به بخش خصوصی واگذار کرد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو ابراز امیدواری کرد با بهره گیری از این تبصره، دولت بتدریج از تامین خدمات آب و برق مردم کنار بکشد و مدیریت این امور را به بخش خصوصی واگذار کند.
وی یادآوری کرد: پارسال عملیات اجرایی 78 تصفیه خانه بزرگ و از آغاز امسال تاکنون نیز عملیات 26 تصفیه خانه در سطح کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.

** آب و برق مسکن مهر
معاون وزیر نیرو همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تامین آب و برق واحدهای مسکن مهر اعلام کرد: یک هزار و 250 میلیارد ریال اعتبار به این منظور در بودجه 96 پیش بینی شده که این رقم سهم دولت است.

** آب های ژرف
دائمی درباره برنامه های وزارت نیرو برای تامین آب از منابع آب های ژرف گفت: این منابع در گسل های عمیق کشور جریان دارند، اما باید درباره آنها مطالعه شود تا میزان و حجم آنها مشخص شود که این امر با همکاری روس ها در دست بررسی است.
وی آب های فسیلی را منبع آبی نوینی معرفی کرد که در دوره های مختلف زمین شناسی در حفره های کناری منابع نفتی قرار دارند و تجدیدپذیر نیستند و مطالعه درباره آنها در دست است.
به گفته این مسوول، عمق آب های ژرف در کشورهایی مانند روسیه، لیبی و عربستان زیاد نیست اما پیش بینی می شود در ایران این منابع در اعماق زیاد قابل دستیابی باشند.
به گزارش ایرنا، چندی پیش قائم مقام وزیر نیرو اعلام کرد: بررسی های کارشناسان حاکی از وجود آب هایی در اعماق دو هزار متری زمین و بیشتر با عنوان «آب های ژرف» در بخش هایی از ایران است.
«ستار محمودی» افزود: این وزارتخانه در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی این موضوع را پیگیری می کند و اعتبار 200 میلیارد ریالی نیز برای مطالعه پیش بینی کرده است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=102003
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه