قسمت دوم/ ایمنترین شاسی بلندها کدامند؟
بارها گفته شده است که بازار خودرو در حال حاضر در اختیار کراساوورها و شاسی بلندها قرار دارد.خودروهای سدان تنها 30 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و 60 درصد از این بازار متعلق به کراساوورها و شاسی بلندها است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بارها گفته شده است که بازار خودرو در حال حاضر در اختیار کراساوورها و شاسی بلندها قرار دارد.خودروهای سدان تنها 30 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و 60 درصد از این بازار متعلق به کراساوورها و شاسی بلندها است.دلیل استقبال از این کلاس ترکیب طراحی خوب،ویژگی لوکس و یا اسپرت، امکانات رفاهی مناسب، فضای جادار کابین و استایل سواری با دید خوب عنوان میشود.این خودروها از نظر ایمنی و پیشگیری از تصادف نیز در رده خوبی قرار دارد و در آخرین لیستی که موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا IIHS و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه NHTSA منتشر کرده است 10 کراساوور و شاسی بلند نمره بالایی را دریافت کردند.بیشتر این خودروها از برندهای لوکس اروپایی هستند به غیر از یک برند که از آسیا حضور دارد.
تمام خودروهای لیست، رتبه ایمنی Top Safety Pick و Top Safety Pick+ را از موسسه IIHS و از موسسه NHTSA نیز 5 ستاره ایمنی کامل را دریافت کردند. Top Safety Pick درجهای است که اگر خودرویی بخواهد آن را دریافت کند میبایست تستهای، برخورد از قسمت جانبی راننده، برخورد متعادل از جلو، برخورد از بغل، مقاومت سقف، تست سر و گردن را با نمره بالا پاس کند.در کنار این تستها این خودرو باید دارای سیستم ABS پیشرفته با امتیاز بالا و چراغهای جلو با امتیاز قابل قبول داشته باشد. برای کسب رتبه Top Safety Pick+ نیز در کنار تستهای بالا و داشتن چراغهای جلو مناسب، باید نمره تست برخورد از هر دوطرف نیز بالا باشد.این موسسات در خصوص شرایط چراغهای جلو میگویند، سیستم نورپردازی استاندارد و یا سفارشی خودرو متفاوت از یکدیگر هستند.به طور مثال ولوو XC40 در نمونه پایه از چراغهای معمولی استفاده کرده که در حالت نور پایین امتیاز ضعیفی را دریافت میکند، اگر ولوو چراغها را مجهز به LED کند میتواند رتبه Top Safety Pick+ را از آن خود کند. موسسات IIHS و NHTSA چند ماه بعد از ورود خودرو به بازار رتبه و امتیاز آنها را اعلام میکند که با این تفاسیر سه خودرو از این لیست هنوز نمره خود را دریافت نکردهاند.خودروهای لوکس و تیراژ پایین به این لیست اضافه نشدهاند.
IIHS هنوز رتبه تسلا مدل X را اعلام نکرده است اما این خودرو در زمینه ایمنی از سرنشینان بالاترین امتیاز را از NHTSA دریافت کرده است.این خودرو نه تنها در تستهای جانبی و تصادف از رو به رو بیشترین امتیاز را کسب کرده بلکه در بخش ایمنی سرنشین، حین چپ کردن نیز نمره 5 از 5 را دریافت کرده است.
Mercedes benz GLC
این کراساوور که در دو نوع بنزینی، هایبرید و دو مدل کوپه و معمولی تولید میشود به علت عملکرد خوب در تست تصادف و سیستم ترمز اضطراری خودکار توانست رتبه و امتیاز TSP+ را به خود اختصاص دهد.چراغهای سفارشی LED و هوشمند مرسدس امتیاز بالایی گرفته و چراغهای پایه آن قابل قبول ارزیابی شده است. کراساوور مرسدس در تست NHTSA نیز سر بلند بیرون آمده و 5 ستاره ایمنی به دست آورده است.
Mercedes benz GLE
شاسی بلند سایز متوسط مرسدس که پیشتر آن را با کد کلاس M میشناختیم به لطف تست تصادف، سیستم ترمز خودکار و چراغهای جلو عالی توانست رتبه و امتیاز TSP+ را از آن خود کند.سیستم ترمز و چراغها به صورت سفارشی هستند زیرا چراغهای استاندارد این خودرو از نمره پایینی برخوردار است.موسسه NHTSA هنوز این خودرو را مورد بررسی قرار نداده است.
Volvo XC40
ولوو XC40 که امسال معرفی شده است بر خلاف تصور نتوانست رتبه بالاتر از TSP به دست آورد. این رتبه در حالی به دست آمده که XC40 با چراغهای آپشنال LED با نور بالای خودکار تست شده است.چراغهای استاندارد این خودرو نمره ضعیفی از IIHS گرفته که اگر ولوو از ابتدا نمونههای سفارشی را جایگزین آن میکرد میتوانست رتبه بهتری بدست بیاورد.NHTSA این خودرو را نیز تست نکرده است.
Volvo XC60
XC60 نیز امتیاز و رتبه TSP را به خود اختصاص داده است. مشکل اصلی ولوو در مدلهای خود چراغهای استاندارد است که باعث شده این خودروها که از نظر ایمنی تصادفات رتبه بالایی دارند نتوانند TSP+ را کسب کنند.سیستم ترمز خودکار و مقاومت بدنه در این مدل بسیار بالاست و NHTSA نیز 5 ستاره را به این خودرو اختصاص داده است.
انتهای پیام/