مفاهیم آیرودینامیک در خودرو (بخش دوم)

قطعات آیرودینامیک واقعا تاثیر گذارند؟

مهندسی و گسترش بخش‌های مختلف یک اتومبیل از جمله ویژگی‌های آیرودینامیکی یک خودرو نیاز به دانش فنی و علمی بالایی دارد، در حالی که دانستن در مورد چگونگی تاثیر گذاری این بخش‌ها بر عملکرد اتومبیل نیاز به دانش زیادی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از خودرونویس، مهندسی و گسترش بخش‌های مختلف یک اتومبیل از جمله ویژگی‌های آیرودینامیکی یک خودرو نیاز به دانش فنی و علمی بالایی دارد، در حالی که دانستن در مورد چگونگی تاثیر گذاری این بخش‌ها بر عملکرد اتومبیل نیاز به دانش زیادی نیست.

downforce

علاوه بر درگ یکی دیگر از اساسی‌ترین فاکتور‌ها در بحث آیرودینامیک خودرو، نیروی رو به پایین یا همان downforce است. downforce یک نیروی آیرودینامیکی است که هنگام عبور جریان هوا در اطراف بدنه یک خودرو در حال حرکت ایجاد می‌شود. زمانی که جریان هوا برای تغییر مسیر خود در اطراف بدنه اتومبیل با سطح و فرم بدنه آن در تعامل قرار می‌گیرد، این نیروی رو به پایین تولید شده و به صورت فشاری عمود بر خودرو، آن را به سطح جاده می‌چسباند. همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، ارتفاع ثابت این اتومبیل در سرعت بالا، در اثر وزن ایجاد شده  توسط دان فورس، کاهش یافته است.

splitter

یکی از اصلی‌ترین قطعات در عملکرد آیرودینامیکی خودرو اسپلیتر است. این قطعه کاملا مسطح که در زیر سپر جلو به صورت موازی با زمین نصب می‌شود، از ورود جریان هوا به زیر اتومبیل تا حدودی جلوگیری می‌کند و مانع از ایجاد نیروی لیفت می‌شود. نیروی لیفت درست بر خلاف دان فورس، باعث کاهش پایداری و چسبندگی اتومبیل می‌شود.

wing

مهم‌ترین قطعه در مبحث آیرودینامیک خودرو وینگ یا بال عقب است که وظیفه ایجاد بیش‌تر دان فورس را در یک اتومبیل بر عهده دارد. بال عقب تاثیر بسیار زیادی در چسبندگی خودرو دارد، مخصوصا در اتومبیل‌های مسابقه‌ای. برای مثال این قطعه برای یک خودروی فرمول1 در حین مسابقه، می‌تواند نیرویی معادل 400 تا 900 کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید کند.

قطعات آیرودینامیک واقعا تاثیر گذارند؟

spoiler

اسپویلر را نباید با بال عقب اشتباه بگیریم، این قطعه معمولا جزیی از بدنه اتومبیل به حساب می‌آید. اسپویلر، بیش‌تر وظیفه جلوگیری از آشفتگی جریان هوا در پشت اتومبیل و ساماندهی حرکت باد را بر دوش می‌کشد و در اکثر موارد، مانند بال عقب وظیفه تولید نیروی رو به پایین را بر عهده ندارد.

diffuser

دیفیوزر به منظور نظم بخشیدن به جریان هوای عبوری از زیر اتومبیل، سبب افزایش سرعت خروج این جریان از قسمت انتهای خودرو می‌شود و در نهایت نیروی لیفت را کاهش داده و پایداری اتومبیل را بهبود می‌بخشد.

قطعات آیرودینامیک واقعا تاثیر گذارند؟

canard

قطعات منحنی شکل کوچک که در دو سمت سپر جلو، به منظور تولید نیروی عمودی و افزایش پایداری در محور جلو خودرو را بر عهده دارند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=92529
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه