میهن صنعت :

قطع وابستگی به درآمدهای نفتی با تحقق درآمدهای مالياتی/ اخذ ٧٠ درصد ماليات بر ارزش افزودت از مبادی واردات

وزير اقتصاد گفت: عدم دريافت ماليات موجب كسری بودجه و در نهايت قرض گرفتن از بانك ها، بازار سرمايه و وابستگي بيشتر به درآمدهای نفتی خواهد شد كه اين امر موجب افزايش تورم و كاهش بهره وری در سطح اقتصاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،علی طیب نیا در دهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی با اشاره به اهمیت برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: این همایش به یك نهاد پایدار برای بحث و گفت و گو تبدیل شده و نقش مهمی در اصلاح نظام مالیاتی كشور دارد.

 
وی ادامه داد: اصلاح نظام مالیاتی مهم ترین عملكرد بوده و وابستگی به درآمدهای نفتی مهم ترین چالش مشكلات اقتصاد كلان همانند رشد اقتصادی پایین و تورم است.
 
وزیر اقتصاد بیان كرد: طی سه تا چهار دهه گذشته، متوسط رشد اقتصادی ٣ و ٣.١ درصد بوده كه این رقم نمی تواند موجب ارتقای سطح كیفی زندگی مردم شود.
 
وی افزود: سهم ارتقای بهره وری در اقتصاد ایران بسیار ناچیز و كم است و در سه ویژگی ناشی از نفتی بدون اقتصاد و دولتی بودن اقتصاد ایران است.
 
وزیر اقتصاد افزود: نوسانات رشد به دلیل نوسان قیمت نفت خاصل می شود و بین نوسانات اقتصادی و قیمت نفت هماهنگی وجود دارد و علت بهره وری منفی در اقتصاد رانت جویی راهكار موثر موفق كسی است كن هم بالایی از رانت های نفتی را به خود اختصاص دهد.
 
طیب نیا گفت: ارتقای بهره وری برای تلاش و كوشش در راستای تولید كالای بهتر به رشد منجر نمی شود و دسترسی به رانت ها عامل موفقیت است.
 
وی در ادامه بیان کرد: در اقتصاد نفتی چیزی به عنوان سیاست پولی مستقل وجود تدارد نفت،قیمت نفت و نوسانات نفت عامل موثر در بهره وری بوده است.
 
طیب نیا گفت: دولت در شرایط كاهش بودجه نفت از منابع بانك مركزی كمك می گیرد، بودجه ای كه پایه مهم آن از نفت است و بودجه یكی از مجاری اصلی برای وارد کردن تكان به اقتصاد است و رشد اقتصادی تداوم نمی یابد.
 
مالیات به عنوان درامد پاك جایگزین درآمدهای نفتی
 
وی خاطر نشان کرد: مالیات دارای درامدهای سو استفاده ای است چه از طریق نفت، استقراضو چه مالیات تامین می شود.
 
طیب نیا در ادامه بیان کرد: برقراری امنیت نظام دادگستری مناسب و تامین نظام آموزش و پرورش وظیفه دولت ها است و این‌ها نیاز به منابع دارد مالیات كم ترین زیان را برای نظام اقتصادی كشور دارد.
 
وی  افزود: برای  جبران كسری بودجه باید اقدامات موثری در این زمینه نیاز به منابع مالی و تامین ان از طریق نظام مالیاتی دارد.
 
 
طیب نیا گفت: درآمدهای نفتی بایستی در صندوق توسعه ملی تمركز پیدا كند و صرف مصارف مولد اقتصادی شود و این امر می تواند موجب رشد اقتصادی شود.
 
وی در انتها خاطرنشان کرد: تامین نیازهای دولت نیاز به درآمدهای مالیاتی دارد و تحریم ها موجب نمایان شدن ضعف ها شده و آن وابستگی به نفت بوده و متوحه شدیم مجرای اصلی وابستگی به نفت است و برای رشد اقتصادی پایدار ارتقای بهره وری و مهار تورم با ثبات و برای باقی ماندن تورم تك رقمی و ثبات در بازار ارز بدون قطع وابستگی به نفت و قطع رشد درآمدهای نفتی مهم ترین پروژه در نظام اقتصادی اصلاح نظام مالیاتی است و سعی كردیم این طرح را به عنوان یك پروژه با اهمیت دنبال كنیم و این هدف از سال های گذشته مورد اهمیت قرار گرفته بود.
 
در سه سال گذشته با توجه به شرایط متفاوت كشور بعد از برجام وكاهش برخی از تعاملات طرح جامعی مالیاتی را سرعت بخشیدیم تا با این روش رابطه مودیان  مالیاتی كاسته شود و تشخیص مالیاتی در درون سیستم پخش شود و  مبتنی بر اطلاعات مالی است.
 
اتفاق مهم دیگر در سال های گذشته مالیات بر ارزش افزوده است و در ساختار مالیاتی كشور عمده درامد مالیاتی، مالیات بر درآمد است و پایه درامد با پاسه ٦٤ درصد مشمول مالیات قرار می گرفت و مالیات بر ارزش افزوده سهم مصرف را در مالیات افزایش می دهد.
 
در مطالعات صورت گرفته مالیات بر ارزش افزوده اهمیت فراوانی دارد، چون از روش فاكتور و استرداد استفاده می كنیم معاملات را قاعده مند می‌كند واطلاعات را ارتقا می دهد و تعاملات را افزایش می دهد.
 
مالیات بر ارزش افزوده اثر آبشاری ندارد و تجربه مالیات یك درصد آموزش و پرورش تجربه خوبی در اختیار ما قرار داد، ٧٠ مورد مالیات در ارزش افزوده از مبادی واردات و وارد كننده دریافت می شود و از خریدار دریافت نمی شود.
 
متاسفانه تصمیم مجلس ضربه ٤٠ هزار میلیارد تومان درامد مالیاتی را افزایش و این یعنی بیكاری ركود و تورم را افزایش و وابستگی به بودجه نفتی نیز افزایش می یابد و این امر فشار گسترده ای به دولت وارد می كند و این موضوع اطلاعات افراد را از ما می گیرد.
منبع:میزان
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=115292
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه