میهن صنعت :

قيمت كنونی خودرو به ضرر خودروسازان است!

میهن صنعت : احمد نعمت‌بخش گفت: به استناد تبصره 2 ماده 101 برنامه پنجم توسعه دولت بايد كمك زيان به خودروسازان دهد اما متاسفانه هم دولت آقاي احمدي‌نژاد و هم دولت آقاي روحاني اين كمك را تقبل نكردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به ساخت خودروهاي جديد اظهار داشت: با برداشته شدن تحريم‌ها، ما درصدد توسعه محصولات هستيم؛ در واقع يكي از برنامه‌هاي ما توسعه محصول و توليد خودروهاي جديد بوده است. اما تحريم‌ها باعث شد توسعه محصول ما روند كندتري را به خود بگيرد، لذا با رفع تحريم‌ها و انعقاد قرارداد جديد ما به مرور خودروهاي جديدي به بازار عرضه خواهيم كرد.

نعمت‌بخش افزود: به مرور خودروهاي قديمي جمع‌آوري مي‌شود و خودروهاي جديد جايگزين مي‌شود. در واقع نارضايتي مردم از خودروهاي 23 سال گذشته مثل پرايد و 405 است. لذا با آمدن هيئت امناي كشورهاي خارجي، ما صحبت‌هاي مقدماتي را انجام مي‌دهيم و نهايتا به مناقصه مي‌رويم و هر كس در مناقصه بهترين امتياز را دهد با آن قرارداد خواهيم بست.

دبير انجمن خودروسازان در خصوص افزايش قيمت خودرو در سال آينده گفت: ما امسال حدود هزار ميليارد تومان زيان كرديم، البته خوشبختانه روند زيان‌دهي ما كم شده است. ايران خودرو در شش ماه اول 450 ميليارد تومان زيان داد در اين نه ماه زيانش به 475 ميليارد تومان رسيد و مقداري شدت آن كم شد. اما به هر تقدير با توجه به اينكه فرمول شوراي رقابت ايراد دارد و مبناي فرمول بر اساس قيمت فروردين 91 است يعني حدود 14 درصد كمتر از قيمت واقعي است بنابراين، اين باعث شد كه ما امسال هم زيان كنيم. با اين وجود آقاي نعمت‌زاده به عنوان وزير صنعت و معدن دستور داد تا آخر سال قيمت‌ها افزايش پيدا نكند.

وي ادامه داد: به استناد تبصره 2 ماده 101 برنامه پنجم توسعه دولت بايد كمك زيان به ما دهد اما متاسفانه هم دولت آقاي احمدي‌نژاد و هم دولت آقاي روحاني اين كمك را ندادند. به هر ترتيب قرار نيست كه الي يوم‌القيامه ما با زيان مواجه باشيم لذا درصدد هستيم با افزايش توليد مقداري هزينه‌هايمان را جبران كنيم.

نعمت‌بخش تصريح كرد: تمام اقلام تشكيل دهنده يك خودرو سه برابر شده و اما قيمت خودرو 2.2 بيشتر نشده است. ما زيان مي‌كنيم كدام توليد كننده است كه به زيان ادامه ‌دهد؟ ما هم قبول داريم كه وقتي قيمت خودرو بالا مي‌رود قدرت خريد مردم كم مي‌شود، ضمن اينكه خودمان هم علاقه‌مند نيستيم كه خودرو را گران كنيم تا زيان كنيم اما مقداري افزايش قيمت خواهيم داشت، البته اين افزايش قيمت خيلي زياد نيست حدود 5 تا 15 درصد خواهد بود و بسته به خودروهاي مختلف ما افزايش قيمت داريم.

وي به همكاري ديگر كشورها در راستاي قراردادهاي جديد اشاره كرد: صحبت‌هاي مقدماتي انجام شده است و با مناقصه‌اي كه برگزار مي‌كنند، هر هيئت مديره شركتي بر اساس اطلاعاتي كه آن كمپاني خارجي دهد، تصميم مي‌گيريم كه با آن كمپاني قرارداد ببنديم. فاكتورهاي مختلفي هم براي انعقاد قرارداد وجود دارد؛ ابتدا اينكه خودرو رقابتي باشد و موضوع كيفيت و قيمت آن داراي اهميت است، دوم اينكه بتوان اين خودرو را در بازارهاي هدف در آن كمپاني بتوان صادر كرد و سوم اينكه هم خودرو روز باشد، ضمن آنكه اطلاعات، نقشه و دانش فني آن را منتقل كنند كه ما سريع توسط قطعه‌سازان قطعات آن را ساخت داخل كنيم.

منبع : جوان آنلاين
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=42873
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه