میهن صنعت :

قیمت، چالش صنعت خودروسازی در سال 92

میهن صنعت : صنعت خودروسازی ایران سال 92 را در شرایطی آغاز کرده که به نظر می رسد شیوه قیمت گذاری خودروها به یکی از بزرگ ترین چالش این صنعت در سال جاری تبدیل شده و دعوای قیمتی بین سازمان ها و نهادهای مختلف بالا گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، در شرایطی که دعوای قیمتی بین نهادهای مختلف بالا گرفته و هر روز افراد و سازمان های جدیدی وارد این چالش شده و در این باره اظهارنظر می کنند، بازار خودرو و مشتریان آن هنوز در بلاتکلیفی به سر برده و چشم انتظار نتیجه نهایی این کشمکش قیمتی هستند. این وضعیت بر بازار تاثیر زیادی گذاشته و تقریبا باعت توقف معاملات خرید و فروش در بازار خودرو شده است.

در این آشفتگی هر کس ساز خودش را کوک می کند به طوری که اظهارنظرهای مختلف به آشفتگی و سردرگمی بازار خودرو دامن زده است.

در حالی که رئیس كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تنها 15 روز به شورای رقابت زمان داده تا ضابطه جدید قیمت گذاری خودروها را بر اساس کاهش 25 تا 30 درصدی قیمت ها اعلام کند و این نهاد را تهدید كرده كه در صورت تداوم تاخیر در تعیین دستور العمل قیمت گذاری، مجلس با همكاری وزارت صنعت تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ خواهد كرد، دبیر انجمن خودروسازان اصرار دارد که شیوه قیمت گذاری خودروها واقع بینانه نبوده و خودرو ارزان شدنی نیست.

وی می گوید: خودروسازان تاکید دارند که قیمت ها را به هیچ کاهش نخواهند داد و می گویند که قیمت گذاری شورای رقابت را قبول ندارند.

احمد نعمت بخش می گوید: شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند محصولات خود را با زیان بفروشند بنابراین قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت. سال گذشته به دلیل جلوگیری از واقعی سازی قیمت‌ها زیان 3500 میلیارد تومانی به شرکت‌های خودروساز تحمیل شد و این در حالی است که براساس تبصره دو ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، در صورت جلوگیری از واقعی سازی قیمت یک کالا دولت باید ضرر و زیان وارده به تولیدکننده را جبران کند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گفته نعمت بخش، مصوبه قیمت‌گذاری شورای رقابت دارای ایراداتی است به‌گونه‌ای که این شورا مبنای قیمت‌گذاری را نرخ‌های شهریور ماه سال 91 به اضافه تورم بخشی شش ماهه دوم سال قرار داده است در حالیکه قیمت شهریورماه سال 91 خودروها همان قیمت‌های مصوب اسفند ماه سال 90 بود.

وی می گوید: بنابراین شورای رقابت باید این مصوبه را اصلاح کرده و مبنای قیمت‌گذاری را نرخ‌های اسفند ماه سال 90 به اضافه تورم 12 ماهه سال 91 قرار دهد. در آن صورت مصوبه این شورا را اجرا خواهیم کرد.

این در حالی است که رییس شورای رقابت گفت: دبیر انجمن خودروسازان وجاهت قانونی لازم برای سخن گفتن راجع به مصوبه این شورا را ندارد.

جمشید پژویان به ایسنا گفت: ایشان باید ابتدا وکالت خود از خودروسازان را ثابت کند سپس راجع به مصوبه شورای رقابت سخن بگویند.

وی تصریح کرد: مدیران عامل شرکت‌های ایران خودرو و سایپا همواره با شورای رقابت همکاری بسیار خوبی داشته‌اند و در تمامی مراحل با ما یار بودند و در صورتی که نیاز باشد ادله دیگری در شورا بررسی شود ما از خود این آقایان خواهیم خواست با حضور در جلسه شورا صحبت‌های خود را ارائه دهیم به همین دلیل هر شخص و یا مقام دیگری که در رابطه با مصوبات شورای رقابت سخن بگوید از نظر ما وجاهت قانونی لازم را ندارد مگر این‌که از طرف این شرکت‌ها به عنوان نماینده رسمی به ما معرفی شود.

وی در رابطه با جلسه عصر امروز شورای رقابت نیز گفت: در این جلسه من گزارشی از اقداماتی که تاکنون در رابطه با بازار خودرو صورت گرفته ارائه خواهم داد و از اعضای شورا نظر خواهم گرفت تا ان شاء‌الله تا پایان فروردین ماه سال جاری دستورالعمل قطعی قیمت‌ خودرو اعلام شود.

حال باید 12 روز منتظر بمانیم تا ببینیم این چالش قیمتی به کجا کشیده می شود و چه کسی می تواند حرف خود را به کرسی بنشاند؟ آیا بر اساس مصوبه شورای رقابت خودرو ارزان می شود و یا خودروسازان در برابر موج کاهش قیمت ها مقاومت کرده و خودرو رنگ ارزانی را نخواهد دید؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=15142
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه