میهن صنعت :

قیمت‌های جدید خودرو روی میز شورای رقابت / تعیین نرخ بر اساس تورم بهار ۹۲/قیمت نهایی تندر ۹۰ برای کارخانه۳۹میلیون تومان است!

میهن صنعت : شورای رقابت اعلام کرده است که تغییراتی در مبنای محاسبه قیمت خودرو اعمال خواهد شد به طوری که قیمت‌های جدید بر اساس تورم سه ماهه بهار ۹۲ تعیین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دبير انجمن خودرو سازان همچنين از اصلاح مجدد قيمت‌ها خبر داد و گفت: شوراي رقابت اعلام كرده است كه تغييراتي در مبناي محاسبه قيمت خودرو اعمال خواهد شد به طوير كه قيمت‌هاي جديد بر اساس تورم سه ماهه تعيين خواهد شد.

احمد نعمت بخش، با بيان اينكه قيمت تعيين شده براي خودروها بسيار كمتر از قيمت تمام شده توليد آنهاست، در اين توضيح اين ادعا گفت: به عنوان مثال قيمت خودرويي همچون تندر ۹۰ كه از ارز بري ۴۵ درصدي برخوردار است، قيمت خودرو متناسب با افزايش نرخ ارز تغيير مي‌يابد. ضمن اينكه بايد توجه داشت كه در سال گذشته هيچ گونه ارز مبادله‌اي به صنعت خودرو اختصاص نيافت و تمامي ارز مورد نيازاين صنعت، از بازار آزاد تامين شد.

وي در ادامه سخنان خود نحوه قيمت گذاري خودرو را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در شيوه نامه جديد در حالي نرخ تورم خودرو در سال ۹۱ ملاك قرار گرفت كه در اسفند سال ۹۰ طي نشستي در كميته خودرو ، افزايش ۶ درصدي قيمت خودرو مورد تصويب قرار گرفت با وجود اينكه درخواست فعالان اين صنعت افزايش ۲۰ درصدي بود كه به دليل تعادل در بازار با آن مخالفت شد.

دبير انجمن خودروسازان از زيان ۴ هزار ميليارد توماني صنعت خودرو در سال گذشته خبر داد و افزود: اين در حالي است كه بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه تكليف شده كه دولت ضرر و زيان ناشي از قيمت گذاري دستوري را به صنعت مربوطه پرداخت كند ولي تا كنون هيچ اقدامي در اين خصوص انجام نشده است بر همين اساس طي نامه‌اي به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان و كميسيون صنايع و معادن پيگير اين موضوع هستيم.

هزينه خريد قطعات تندر ۹۰ حدود ۲۸ ميليون تومان
اين مقام مسئول در صنعت خودرو با بيان اينكه در حال حاضر در توليد خودروهايي همچون پژو پارس كه ارز بري باالايي برخوردار هستند با مشكل مواجه هستيم ، تصريح كرد : در حال حاضر قيمت خريد قطعات خودرو پژو پارس و تندر ۹۰ در شركت رنو پارس بالغ بر ۲۸ ميليون تومان است كه در صورت احتساب هزينه‌ ۵ ميليون توماني رنگ و مونتاژ نهايي و همچنين هزينه شماره گذاري و ۶ درصد ارز افزوده و بيمه شخص ثالث قيمت تمام شده اين خودرو به ۳۹ ميليون تومان براي كارخانه مي‌رسد در چنين شرايطي نمي‌توان انتظار عرضه اين خودروها با قيمت پايين تر از قيمت تمام شده غير متطقي و دور از واقعيت است.

نعمت بخش ادامه داد: حدود ۸۶ درصد خودروهايي همچون مگان يا محصولات گروه بهمن خودرو و كرمان خودرو از محل واردات تامين مي‌شود در چنين شرايطي با افزايش ۶ دهم درصد نمي‌توان مشكلي را حل كرد.

ركود در صنايع وابسته به خودرو
وي ارتباط ۶۰ صنعت ديگر به خودرو را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان كرد: در حال حاضر بسياري از صنايع وابسته با خودرو نيز با نوعي ركود مواجه هستند .

دبير انجمن خودرو سازان همچنين از اصلاح مجدد قيمت‌ها خبر داد و به تهران پرس گفت: شوراي رقابت اعلام كرده است كه تغييراتي در مبناي محاسبه قيمت خودرو اعمال خواهد شد به طوري كه قيمت‌هاي جديد بر اساس تورم سه ماهه بهار ۹۲ تعيين خواهد شد.

اين مقام مسئول بر اين باور است كه چندين سال قيمت خودرو ثابت و فريز شده بود كه با توجه به تورم پايين مشكلي چنداني براي ما ايجاد نكرده بود ولي طي دو سال گذشته به دليل جهش نجومي در هزينه ها از جمله نرخ ارز ديگر نمي‌توان روند گذشته را ادامه داد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=19352
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه