میهن صنعت :

قیمت‌ جدید خودروها، شاید سال دیگر!

میهن صنعت : فرآیند کاهش قیمت کارخانه‌ای خودروها و تصویب نرخ‌های جدید در حالی طولانی شده که خودروسازان همچنان در مقابل این مساله مقاومت می‌کنند و ممکن است اعلام قیمت‌های جدید به بعد از تعطیلات عید موکول شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، در این میان چین هم اولین خودروی خود را در ایران رونمایی کرده و قصد ورود به بازار خودرو را دارد.

طبق دستور رئیس‌جمهور، کار قیمت‌گذاری جدید خودروها باید در چارچوب دستورالعمل شورای رقابت و با تعیین قیمت‌ها توسط سازمان حمایت اجرایی شود و این در حالی است که با گذشت 13 روز از دستور رئیس‌جمهور برای کاهش قیمت خودرو، هنوز تصمیم مشخصی در این خصوص اتخاذ نشده و در این شرایط، خودروسازانی که تنها 5 روز پس از مصوبه دولت نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند، تاکنون قیمت تولیداتشان را اصلاح نکرده‌اند و همچنان محصولات خود را با قیمت‌های افزایش یافته و اغلب نرخ تجاری به مردم عرضه می‌کنند.

به این ترتیب خودروسازانی که تا پیش از افزایش قیمت خودرو، از نبود نقدینگی و عدم توان مالی برای خرید قطعه گلایه می‌کردند، حال با افزایش تیراژ تولید خود و فعال کردن شیفت شب تولید، در فروش نقدی خودرو با تحویل‌های 45 و 15 روزه از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

اما در این میان، سازمان حمایت همان سیاست چند ماه پیش خود را ادامه داده و نه تنها هیچ پاسخ روشنی در مورد عرضه خودرو با قیمت‌های افزایش یافته و نرخ‌های تجاری به متقاضیان خرید خودرو نمی‌دهد، بلکه به رغم اصلاحیه بخشنامه دولت (الزام واریز آنلاین مبلغ فراتر از نرخ محاسباتی در فروش خودرو به حساب خزانه) از فروش خودرو با قیمت تجاری توسط خودروسازان نیز جلوگیری نمی‌کند.
به گزارش فارس، از زمانی که رئیس‌جمهور به مصوبه جدید قیمت‌گذاری که امضای خودش هم پای‌ آن بود ایراد گرفت و کلید قیمت‌گذاری از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دست شورای رقابت سپرده شد تا بازار شاهد قیمت‌گذاری بر اساس فرمول دیگری باشد، همچنان،قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده است.

در این میان نه دستور رئیس‌جمهور برای کاهش قیمت‌ها کارساز بود و نه اولتیماتوم‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت تاثیری بر کاهش قیمت‌ها گذاشت.
تنها چیزی که کمی از قیمت خودرو کاست کاهش تقاضا از سوی خریداران بود که سبب شد بازار خرید و فروش از رونق بیفتد.

در این میان قرار بود شورای رقابت فرمول جدیدی برای قیمت‌‌گذاری خودرو با اتکا به دیدگاه‌های کارشناسانه ارائه دهد و اگرچه وعده داده بود این کار به سرعت انجام شود اما همچنان خبری از قیمت‌های جدید متولی جدید خودرو هم نیست و خودروسازان خودروهای تولیدی خود را با قیمتی بالاتر از قیمت بازار به فروش می‌رسانند.

در این میان زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که قیمت‌گذاری جدید شورای رقابت هم به بازار خودروی سال 91 نرسد و قیمت‌های جدید اگر ارائه شود مبنای کار سال آتی قرار گیرد.
در این میان خودروسازانی که تا پیش از افزایش قیمت‌ خودرو کمبود نقدینگی و نبود قطعه را بهانه کاهش تولیدات خود و عدم عرضه خودرو به بازار ذکر می‌کردند، اکنون عرضه تولیداتشان را افزایش داده‌اند و اقدام به عرضه خودرو و پیش فروش آن کرده‌اند و حتی در مواردی شیفت شب تولید خودروسازان هم به راه افتاده است.

برخی کارشناسان معتقدند وضعیت فعلی بازار خودرو نتیجه برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده شرکت‌های خودروساز است تا نحوه تولید و عرضه خودرو را طوری جلو ببرند که عطش بازار هر روز بیشتر از روز قبل باشد و به این ترتیب، قیمت‌های دلالی و بازار مبنای قیمت‌گذاری جدید خودروها شود.

در حال حاضر شرکت ایران خودرو، پژو پارس ELX را با قیمت افزایش یافته 37‌‌میلیون تومانی و موعد تحویل 15 روزه عرضه می‌کند و علاوه بر این، عرضه پژو 206 تیپ 5 با نرخ 36‌‌میلیون و 600‌هزار‌تومان و موعد تحویل 15 روزه توسط این شرکت در حال انجام است.

فروش مدل‌های مختلف سمند نیز با قیمت‌های افزایش یافته و تحویل 15 روزه از سوی ایران خودرو صورت می‌گیرد. شرکت سایپا هم در عرضه سریع محصولات خود با نرخ‌های افزایش یافته، تعلل نداشته و در حال حاضر سایپا 132 مدل SX و مدل SL پایه گازسوز، سایپا 132 مدل SX و 141 مدل SX با قیمت‌های افزایش یافته، 15 روزه به خریداران عرضه می‌شوند.
همچنین تیبا با قیمت جدید و تحویل 30 روزه به مشتریان فروخته می‌شود.

چین به عرصه خودروی ایران می‌آید
به گزارش آرمان، بازار گل‌آلود خودروی ایران در حالی به محلی مناسب برای سودجویی شرکت‌های داخلی خودروساز تبدیل شده که چینی‌ها نیز بیکار ننشسته و سعی دارند با عرضه خودروهای در سطح معمولی خود به این بازار، سود بالایی را کسب کنند.

طی روزهای اخیر از یک خودروی چینی با نام «آسا» توسط شرکت بهمن موتور رونمایی و اعلام شد که این خودرو با داخلی‌سازی 40 درصدی در کشور تولید و عرضه خواهد شد.
این خودرو دارای موتور 1600 سی‌سی و دنده اتوماتیک است که گفته می‌شود قیمت بالایی برای آن تعیین خواهد شد. این نرخ بالا برای یک خودروی چینی در حالی مطرح است که خودروی «جیلی» که آن هم یک محصول چینی و در رده «آسا» است با قیمت حدود 50 میلیون‌تومان در کشور عرضه می‌شود.

در این شرایط، برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند با این قیمت‌های نجومی، خودروهای چینی انگیزه‌ای را برای خرید توسط مردم ایجاد نخواهند کرد. این مساله در رونمایی آسا از سوی برخی مدیران صنعت خودروسازی کشور نیز مطرح شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=13871
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه