میهن صنعت:

قیمت برق به 100 تومان هم برسد مشکلات “صنعت برق” حل نمی‌شود/ شروع نگرانی‌ها برای تابستان سال 94

میهن صنعت: مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با دو برابر شدن قیمت برق مشکلات صنعت برق حل نمی‌شود و طرح‌های توسعه‌ای همچنان مورد بی مهری اعتباری صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، همایون حائری مدیرعامل شرکت توانیر در نشست خبری امروزش در پاسخ به سؤال مبنی بر سناریو‌های موجود به منظور تغییر تعرفه برق گفت: تعدیل قیمت برق نباید به سال آینده موکول شود و باید همین امسال اصلاح شود.
 
وی در خصوص افزایش 38 درصدی قیمت برق نیز افزود: این موضوع در حال بررسی است اما اگر افزایش قیمت برق لحاظ نشود باید وزارت نیرو هزینه‌های ‌جاری  خود را از جای دیگر تأمین کند.
 
حائری تصریح کرد: اگر افزایش قیمت برق  تحقق پیدا کند  تنها فرهنگ صرفه‌جویی است که می‌تواند اوضاع را برای مشترکین برق بهبود ببخشد.
 
مدیرعامل شرکت توانیر درباره دیدگاه نمایندگان مجلس مبنی بر آثار تورمی افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی اظهار داشت: این دیدگاه نمایندگان مجلس به مفهوم آن است که قیمت فعلی برق مناسب است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر صنعت برق 17 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که با واقعی نشدن قیمت برق نه تنها بدهی‌های موجود پرداخت نمی‌شود بلکه این رقم روند صعودی نیز به خود خواهد گرفت.
 
حائری با بیان اینکه سالانه 200 میلیارد کیلووات ساعت برق در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: با قیمت 40 تومانی برق از فروش آن تنها 8 هزار میلیارد تومان نصیب این صنعت می‌شود و این بدان معنی است که زندگی برق باید با این رقم گذرانده شود.
 
مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: دو برابر شدن قیمت برق هم مشکل این صنعت را حل نمی‌کند.
 
حائری ادامه داد: سالانه 12 هزار میلیارد تومان هزینه‌ی سرمایه‌گذاری و 8 هزار میلیارد تومان هزینه جاری صنعت برق است که مجموعا 20 هزار میلیارد تومان می‌شود که این رقم اگر بر میزان ساعات تولید برق در طول سال تقسیم شود قیمت هر کیلووات ساعت برق 100 تومان می‌شود.
 
وی تصریح کرد: با افزایش قیمت برق از 40 تومان به 100 تومان هم تنها مسائل جاری و سرمایه‌ای صنعت حل خواهد شد و طرح‌های توسعه‌ای همچنان بدون اعتبار باقی خواهند ماند.
 
حائری ادامه داد: اعتباری برای سرمایه گذاری جدید نیست و با توجه به اینکه 12 هزار مگاوات نیروگاه جدید کلنگ احداثش به زمین بخورد به علت کمبود منابع مالی امکان توسعه وجود ندارد.
وی از دیگر نگرانی‌های این صنعت را تابستان سال 94 عنوان کرد و ادامه داد: تابستان سال 93 را با وجود تمامی مشکلات با پیش بینی های صورت گرفته پشت سر خواهیم گذاشت اما عمده نکرانی ما برای تابستان 94 است چرا که اوضاع سخت تر خواهد شد.
 
به نقل از باشگاه خبرنگاران مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه صنعت برق با وجود تمامی شرایط فوق متعهد است تا برق کشور را تأمین کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=40301
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه