میهن صنعت :

قیمت جدید خودروها نه مصرف کننده، نه قطعه ساز و نه خودروساز را راضی نکرده است

میهن صنعت : مشاور انجمن خودروسازان گفت : با وجود توافق خودروسازان با شورای رقابت و اعلام قیمت های جدید برخی خودروها ،کماکان ایرادات فرمول قیمت گذاری وجود داشته و همچنان هزینه مالی خودروسازان در فرمول قیمت گذاری لحاظ نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مشاور انجمن خودروسازان گفت : با وجود توافق خودروسازان با شورای رقابت و اعلام قیمت های جدید برخی خودروها ،کماکان ایرادات فرمول قیمت گذاری وجود داشته و همچنان هزینه مالی خودروسازان در فرمول قیمت گذاری لحاظ نشده است.

داوود میرخانی رشتی در گفتگو یا خبر خودرو ، افزود : در قیمت های اعلام شده  برخی محصولات دو شرکت بزرگ سایپا و ایران خودرو، همچنان ایرادات گذشته فرمول قیمت گذاری وجود داشته و رفع نشده است به طوری که قیمت اعلام شده برخی محصولات سایپا قطعا موجب ضرر و زیان این شرکت خواهد بود و مشخص نیست که مدیریت این شرکت برای جبران این ضرر و زیان چه برنامه ای دارد.

وی تصریح کرد : سال گذشته شرکت سایپا حدود 1600 میلیارد تومان زیان نمود که با این رقم ضرر و زیان و ادامه آن ، باید دید که چگونه می خواهند پاسخ گوی سهامداران خود باشند.

وی گفت : هر یک دستگاهی که شرکت سایپا می فروشد بین یک تا دو میلیون تومان زیان را به شرکت وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان کماکان با مشکل کمبود منابع مالی روبرو هستند ، تصریح کرد :  علاوه بر مسائلی که وجود دارد در فرمول جدید قیمت گذاری ،سال پایه قیمت خودروها اشتباه تعیین شده است که تا کنون نیز اصلاح نشده است.

وی گفت :  معلوم نیست که چرا  شورای رقابت به این مسائل توجه نمی کند ؟ شورای رقابت با تمام ادعای کار کارشناسی و بررسی هایی که عنوان شده، چطور بررسی نموده است که قیمت مبنا که باعث ضرر وزیان 4 هزار میلیارد تومانی شرکتهاست در فرمول قیمت گذاری ، سال پایه، قیمت 91 قرار گرفته است.

وی تصریح کرد : متاسفانه قیمت های جدیدی که توسط شورای رقابت اعلام شده است نه مصرف کننده و نه خودروساز را راضی نمی کند و خودروساز کما کان در حال ضرر و زیان است.

وی کاهش قدرت خرید مردم را دلیل نگرانی های اخیر از افزایش قیمت خودرو دانست و خواستار توضیح شورای رقابت در این راستا شد و گفت : با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه و ارز و همزمان با آنها کاهش قدرت خرید مردم آیا این هزینه را باید خودروساز متحمل شود؟

مشاور انجمن خودروسازان تاکید کرد : در صورت ادامه شرایط کنونی و تداوم ضرروزیان خودروسازان، طبعا بدهی قطعه سازان پرداخت نشده و آنها قادر به تولید نخواهند بود که نتیجه آن کاهش تدریجی تولید خودروسازان خواهد بود.

میرخانی افزود : چنانچه تصمیمی عاقلانه برای رفع مشکلات خودروسازان و قیمت های کنونی نشود در آینده نه چندان دور با کاهش تدریجی تولید ،قیمت خودروها چندین برابر قیمت های کنونی خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=17641
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه