میهن صنعت :

لزوم قیمت گذاری مواد اولیه صنعت خودرو تحت نظر سازمان حمایت

میهن صنعت : با توجه به شرایط موجود و مشکلات مالی که قطعه سازان و خودرو سازان با آن مواجه هستند صنعت خودرو نیازمند نظارت و کنترل بیشتر از سوی دولت است .

به گزارش میهن صنعت ، عضو انجمن قطعه سازان در خصوص لزوم خروج قیمت گذاری مواد اولیه صنعت خودرو از بازار بورس گفت : با توجه به شرایط موجود و مشکلات مالی که قطعه سازان و خودرو سازان با آن مواجه هستند صنعت خودرو نیازمند نظارت و کنترل بیشتر از سوی دولت است . چنانچه قیمت گذاری و عرضه کالاهای اساسی مانند فولاد و مس زیر نظر سازمانی قرار گیرد که نیازهای قطعه سازان را بشناسد و با کنترل دقیق قیمت ها باعث کاهش قیمت مواد اولیه گردد قطعا تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت خودرو و قطعات خواهد داشت .

رضایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود : در صورتی که سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان این امر را عهده دار شود و مواد اولیه را به صورت سهمیه بندی در اختیار خودرو ساز و قطعه ساز قرار دهد صنعت خودرو روند رو به رشد خواهد داشت و مشکل کمبود نقدینگی باعث تعطیلی واحد های تولیدی یا کاهش تولید نخواهد بود .

وی در ادامه عنوان کرد : یکی از اهداف هر بازاری دستیابی سهام داران و عرضه کنندگان کالا به سود بیشتر است بنابراین بازار بورس کالا به عنوان یک بازار مدرن بر مبنای سود آوری بیشتر برای سهام داران و عرضه کنندگان طراحی شده است به این ترتیب افزایش قیمت کالاها در بورس کالا موضوع دور از انتظاری نخواهد بود همانطور که در سال جاری در مقاطعی شاهد افزایش 100 درصدی مواد اولیه در بورس کالا نسبت به سال گذشته بوده ایم که این مسئله قدرت خرید قطعه سازان را به نصف تقلیل می دهد .

رضایی اظهار داشت : با وجود شرایطی که بازار بورس برای خرید کالا تعیین کرده است و انحصاری شدن وکاهش عرضه مواد اولیه و کمبود نقدینگی دسترسی قطعه سازان به کالاهی اساسی صنعت خودرو  محدود شده و آنها مجبور به خرید کالا از دلالان و واسطه ها شده اند که این مسئله نیز به گونه ای باعث افزایش قیمت مواد اولیه بعضا تا 40 درصد بیش از قیمت اولیه در بورس کالا می شود .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5409
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه