میهن صنعت :

لزوم نگاه جدید دولت منتخب به صنعت خودرو

میهن صنعت : شورای رقابت، انجمن خودروسازان ایران و به طور کلی فعالیت NGO ها را قبول نداشته بنابراین در جلساتی که در خصوص قیمت خودرو برگزار می شود انجمن خودروسازان ایران حضور نداشته تا در خصوص در خواست شورای رقابت اطلاعی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دبیر انجمن خودروسازان ایران با عدم اطلاع از درخواست شورای رقابت در خصوص ارائه گزارش عملکرد شرکتهای خودروساز گفت : شورای رقابت، انجمن خودروسازان ایران و به طور کلی فعالیت NGO ها را قبول نداشته بنابراین در جلساتی که در خصوص قیمت خودرو برگزار می شود انجمن خودروسازان ایران حضور نداشته تا در خصوص در خواست شورای رقابت اطلاعی داشته باشد.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرخودرو، افزود : خودروسازان در این راستا جلساتی را برگزار کردند تا گزارش عملکرد شان را به شورای رقابت ارائه نمایند.

وی با اشاره به اینکه این نحوه برخورد با صنعت خودرو ، راه به جایی نخواهد برد ، تصریح کرد : امید می رود است دولت منتخب توجه و نگاهی جدید را به صنعت خودرو داشته باشد چرا که بوروکراسی هایی که دولت فعلی در خصوص قیمت خودرو ایجاد کرده نتیجه ای را در برنخواهد داشت.

وی گفت : قطعا مشکلات صنعت خودرو با تغییر نگاه دولت به صنعت خودرو ورفع مشکلات تولید برطرف خواهد شد.

وی افزود : هم اکنون که با افزایش قیمت خودرو در بازار ، مجددا  فساد و رانت در بازار خودرو ایجاد شده است بنابراین تنها راه این است که مشکلات نقدینگی شرکتها از جمله 2 هزار میلیارد تومانی که در یک سال قبل مطرح شد و پرداخت نشد و  حال از سوی رئیس سازمان گسترش و نوسازی 2 میلیارد دلار پیشنهاد شده پرداخت شود با یک تنفس 2 ساله برای زمان بازپرداخت تسهیلات به شرکتها داده شود تا خودروسازان در این مدت با بازسازی و پرداخت بدهی به قطعه سازان ، تولید شان را افزایش دهند.

وی افزود : راه نجات افزایش قیمتهایی که در بازار رخ داده ، رونق و افزایش تولید است چرا که امروز میزان تولید شرکتها در دو ماهه اول سال 92 نسبت به مدت مشابه سال 90 ، حدود70 درصد افت داشته است.

وی با اشاره به مقایسه آمار دقیق تولید در سال 92 گفت : در دو ماه ابتدایی سال جاری ،حدود 68 هزار و 298 دستگاه خودرو تولید شده است در حالی که در دوماهه سال گذشته  این رقم 162هزار و 702 دستگاه و درمدت مشابه سال 90 ، 233 هزار و 88 دستگاه خودرو تولید شده است .

وی گفت : متاسفانه به دلیل بی تدبیری برخی اعضای شورای رقابت در اواخر سال گذشته که صحبتهایی را مبنی برکاهش 40 درصدی قیمت خودرو مطرح کردند که این اظهار نظرها جوی را در جامعه ایجاد کرد و موجب کاهش تقاضای خرید خودرو گردید لذا ریال ورودی به صنعت خودرو که در بهمن و اسفند ماه روزانه 40 تا 50 میلیارد تومان بود به 4 تا 5 میلیارد کاهش یافت در نتیجه مطالبات قطعه سازان پرداخت نشد و حدود 30 درصد قطعه سازان ورشکست شدند و آثار حرف های غیر واقع و بی منطق این افراد ، تازه نمود یافته است و اکنون که خریداران خودرو بعد از گذشت 3 ،4 ماه به وعده های پوچ و بی منطق برخی از اعضای شورای رقابت پی برده اند به سمت خرید خودرو روی آوردده اند و متاسفانه صنعت خودرو با عدم توازن عرضه و تقاضا روبرو شده است که نتیجه آن افزایش قیمت خودرو را در پی داشته است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه خاطر نشان کرد : تنها راهکار بهبود اوضاع کنونی آزادسازی قیمت خودرو و فروش خودرو در حاشیه بازار و ارائه تسهیلات به صنعت خودرو است تا ضمن پرداخت مطالبات قطعه سازان ، تولید افزایش یابد تا قیمت خودرو به شکلی افسار گسیخته بالا نرود.

نعمت بخش گفت : البته در این شرایط کلیه شرکتهای خودروساز دچار مشکل نقدینگی شده است و این مشکلات مختص دو شرکت ایران خودرو وسایپا نیست بلکه سایر شرکتهایی که در حوزه سواری و سنگین تولید می کنند دچار مشکلات  نقدینگی شده اند بنابراین انتظار می رود که دولت جدید فکری اساسی برای تامین نقدینگی کلیه تولیدکنندگان از جمله خودروسازان سبک و سنگین نماید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=20333
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه